بازدید وزیر صنعت از چند پروژه صنعتی در خراسان رضوی

کدخبر: 2039143

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یکروزه خود به استان خراسان رضوی از روند اجرایی چند پروژه صنعتی و معدنی در شهرستان های خواف، تربت جام و فریمان دیدن کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمدرضا نعمت زاده شنبه در این سفر روند اجرایی طرحهای فولادی و معادن منطقه سنگان خواف، واحد صنایع شیشه آذرمیناجام در تربت جام و واحد شیشه فلوت کاویان فریمان را از نزدیک بررسی کرد.

*شرکت معادن سنگ آهن خواف، نمونه بارز اقتصاد مقاومتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از پروژه های شرکت معادن سنگ آهن احیای سپاهان سنگان خواف و بهره برداری از یک واحد کنسانتره آن، این شرکت را مصداق بارز اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست.

نعمت زاده گفت: یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی است که شرکت احیای سپاهان با ایجاد واحد کنسانتره، تامین زیرساخت ها و فرآوری سنگ آهن با ظرفیت تولید یک میلیون تن کنسانتره آهن در سال از این خام فروشی جلوگیری کرده است.

وی با بیان اینکه واحد کنسانتره این شرکت با طراحی مهندسان خارجی به بهره برداری رسیده، اظهار کرد: بخش عمده ای از تجهیزات این واحد از داخل کشور تامین شده و بخش کمی از این تجهیزات که امکان ساخت آن در داخل نبود از اروپا تامین شده است.

نعمت زاده افزود: ماده اولیه واحد کنسانتره احیای سپاهان، سنگ آهن پلاسری با عیار پایین چهار تا 10 درصد است که عیار آن در مرحله فرآوری به 67 درصد می رسد و قابل عرضه در بازارهای بین المللی است.

وزیر صنعت اشتغالزایی این واحد کنسانتره را 124 نفر به صورت مستقیم و سرمایه گذاری آن را 400 میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: محصول این واحد هم به خارج از کشور و هم به کارخانه ذوب آهن اصفهان صادر می شود.

وی گفت: شرکت معادن احیای سپاهان دو خط تولید دیگر را در دست راه اندازی دارد که گامی برای تکمیل زنجیره تولید فولاد در این منطقه است.

وی اضافه کرد: مصرف انرژی در واحد احیای سپاهان بسیار پایین است و همچنین این واحد اقدام به ایجاد خط راه آهن نموده تا مسیر حمل و نقل سنگ آهن را آسان سازد.

نعمت زاده ادامه داد: در منطقه سنگان خواف، سنگ آهن خام توسط واحدهای تولیدی فرآوری و به علت کمبود آب بخشی از آن به سایر نقاط کشور ارسال می شود تا به فولاد تبدیل شود.

وی گفت: هر آنچه در منطقه سنگان خواف بر روی سنگ آهن انجام می گیرد در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

وزیر صنعت پس از سنگان به تربت جام و سپس فریمان سفر کرد و از برخی پروژه های بزرگ این مناطق دیدن کرد.

ایجاد واحد صنایع شیشه آذرمیناجام با ظرفیت تولید 200 هزار تن شیشه در سال با سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در شهرک صنعتی تربت جام در سال 92 آغاز شده که بیش از 80 درصد پیشرفت اجرایی دارد و پس از بهره برداری از آن برای 523 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی می شود.

پروژه شیشه کاویان فلوت فریمان نیز به عنوان پنجمین خط تولید شیشه در شمال شرق ایران در شهرک صنعتی کاویان فریمان به اجرا درآمده که این واحد نیز مراحل پایانی ساخت خود را می گذراند و پس از بهره برداری توانایی تولید 220 هزار تن شیشه فلوت را در سال دارد.

این خط تولید در نوع خود از مهمترین خطوط تولید این محصول بوده و عرضه محصولات این کارخانه ها به غیر از ایران شامل بازار عراق- هند- پاکستان- ترکیه- مصر- کشورهای آسیای میانه- اروپای غربی- عربستان و امارات می شود.

ارسال نظر: