نگاهی به مرموزترین نشست سیاسی-اقتصادی در اروپا؛

در بیلدربرگ ۲۰۱۶ چه می‌گذرد؟

کدخبر: 2039242

در نشست بیلدربرگ امسال افرادی حضور دارند که یا به واسطه برجام صدر نشین رسانه‌ها بوده‌اند، مانند "ویلیام برنز" و یا پیوندهای مالی با هیلاری کلینتون دارند، در عین حال دست اندرکاران این نشست همچنان مدعی هستند این گردهمایی صرفا آکادمیک و محفلی برای گفتگوهای دوستانه است.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین »- سید پویا هاشمی حفظ آباد : هیچ خبرنگاری اجازه ورود ندارد، هیچ برنامه‌ای برای افتتاحیه و اختتامیه برگزار نمی‌شود ، حتی حاضران اجازه ندارند از سایرین مطلبی را نقل کنند، این 64 امین نشست بیلدربرگ است که امسال در درسدن آلمان برگزار شد . بانکداران و سرمایه داران ، نخست وزیران، سران پیشین سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلستان و سایر مقامات عالی رتبه و خواص جهان دور هم جمع شده‌اند تا یکی از بانفوذترین اما پنهانی‌ترین نشست‌های سالانه را برگزار کنند . برگزار کنندگان بیلدربرگ همیشه تکذیب کرده‌اند که پشت درهای بسته برای کنترل جنگ‌ها و آشوب‌ها در سراسر جهان جهانی و یا کنترل چرخه سیاسی کشورها برنامه ریزی می‌کنند و مدعی هستند که در بیلدربرگ درباره مهمترین مسائل جهان بحث و گفتگو می‌شود.

مارتا داسو، مدیر فین‌مکانیکا یکی از بزرگترین شرکت‌های تسلیحات سازی

اما نگاهی به ترکیب روسای بیلدربرگ 2016 خود داستانی دیگر را روایت می‌کند . ریاست نشست امسال که از نهم ژوئن تا 12 برگزار شد، را "هنری دی کاستریز " مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت آکسا ( دومین شرکت بیمه جهان) بر عهده داشت . گفته شده بود اعضای نشست امسال، که به انتخاب برگزار کنندگان دعوت می‌شوند ، موضوعاتی چون چین، اروپا، پناهجویان ، خاورمیانه، روسیه و " ژئوپولتیک انرژی و نرخ کالاها" را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند .

آنچه این نشست را مبهم می‌کند و حساسیت ها را بر می‌انگیزد، به نوشه روزنامه ایندیپندنت ، آینده‌ای است که برای شرکت کنندگان این نشست رقم خورده، مثلاً زمانی کگه بیل کلینتون در کنفرانس 1991 شرکت کرد فرماندار ساده آرکانزاس بود و سال بعد رئیس جمهور آمریکا شد. تونی بلر هم سال 1993 یک عضو حزب اقلیت انگلیس بود که به این نشست دعوت شد و چندی بعد قبای نخست وزیری را پوشید !

در میان چهره‌های همیشگی بیلدربرگ چون هنری کسینجر و کریستین لاگارد ، مدیر صندوق بین المللی پول، و " ژوزه مانوئل باروزو " ، رییس سابق کمیسیون اروپا نام افرادی به چشم می‌خورد که به واسطه توافق هسته‌ای ایران صدر نشین رسانه‌ها بوده‌اند ، مانند "ویلیام برنز" سرپرست تیم مذاکره کننده هسته‌ای سابق، لیندسی گراهام، سناتور ضد ایرانی آمریکا.

در کنار وزرای خارجه‌ای چون لوران فابیوس ، روسای ارشد بانک مرکزی اروپا، دویچه بانک، شرکت مالی " لازارد " و غول‌های نفتی شل و بریتیش پترولیوم، افرادی چون دیوید پترائوس ، رئیس سابق سازمان سیا، جان ساورز ، رئیس سابق ام آی سیکس نیز در میان شرکت کنندگان نشستی هستند که تنها در پشت درهای بسته برگزار می‌شود و البته برخی چون صدراعظم انگلیس جورج آزبورن نیز از این نشست دور مانده اند.

راشاتودی درباره نشست امسال می‌نویسد : صرف نظر از این که مشاور ارشد کلینتون، جیم مسینا سال گذشته در نشست بیلدربرگ شرکت داشت، ده‌ها نفر از شرکت کنندگان نشست امسال با هیلاری پیوندهای مالی دارند.

شاید به همین دلیل است که برخی سال اولی های بیلدربرگ، به نوشته گاردین نیششان تا بناگوش باز است، چرا که خوشحالند در حلقه درونی قدرت جای گرفته‌اند. نگاهی به سابقه این افراد و مدعوین مانند "دیوید کوت"، رییس هیئت مدیره شرکت هانی‌ول که تأمین کننده موتورهای پهپادهای ریپر آمریکا و یا مارتا داسو، مدیر فین‌مکانیکا یکی از بزرگترین شرکت‌های تسلیحات سازی نشان می‌دهد که برخلاف ادعای دست اندرکاران، این افراد صرفاً آکادمیک و یا استاد دانشگاه نیستند.

زیروهج، ، پایگاهی تحلیلی آمریکایی نیز با انتشار نموداری می‌نویسد: رابطه میان افراد و نشست بیلدربرگ نشان می‌دهد که آنچه درباره تأثیر این گروه بر کنترل مهمترین سیاست‌های و یا بخش‌های جهان گفته می‌شود، صرفاً ادعا نیست.

امروز، آخرین روز این نشست برگزار می‌شود و پیش بینی‌ها حاکی از آن است که معترضان تظاهرات گسترده‌ای را برپا خواهند کرد، از این رو تدابیر امنیت شدیدی همچون آبپاش‌ها و نیروهای پلیس در اطراف هتلی که میزبان این نشست است، مستقر شده‌اند.

ارسال نظر: