وزیر جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس عنوان کرد:

پیش‌بینی رشد ۵ درصدی بخش کشاورزی در برنامه ششم توسعه

کدخبر: 2039492

محمود حجتی گفت: علیرغم اینکه کشور به صورت کلان وضعیت خوبی را در نرخ رشد نداشت بخش کشاورزی طبق گزارش ارائه شده از مرکز آمار ایران ۵.۴ درصد رشد داشته و در برنامه ششم توسعه نیز پیش بینی شده که بخش کشاورزی متوسط رشد ۵ درصد را داشته باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: محمود حجتی در گزارش خود به نمایندگان در جلسه علنی مجلس 24 خرداد 95 گفت: توسعه مکانیزاسیون یکی از مسائلی است که اگر بناست امنیت غذایی‌مان را حفظ کنیم و به امنیت غذایی‌مان پایدار در کشور برسیم باید آن را مدنظر داشته و به آن توجه داشته باشیم.

وی افزود: خوشبختانه در این سالها این توفیق حاصل شد تا با پشتیبانی بانک کشاورزی از نیمه دوم سال 92 هیچ محدودیتی در این مدت زمانی تاکنون در ارتباط با ارائه تسهیلات از طریق خطوط اعتباری که توسط بانک کشاورزی ایجاد شده در ارتباط با انواع و اقسام ماشین آلات کشاورزی نداشته‌ایم و در این سالها حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار جذب شده و این خط اعتباری همچنان ادامه دارد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: منابعی ای را که صندوق توسعه ملی با مصوبه مجلس سالانه در اختیار وزارت کشاورزی به صورت تسهیلات قرار می‌دهد این منابع در جهت افزایش تولید و کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی سالم بودن تولید هزینه می‌شود.

حجتی خاطرنشان کرد: موضوع آبخیزداری با توجه به مسائل اقلیمی که ما داریم از موضوعاتی است که در دستور کار ماست که این هم یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است که به طور جد در دستور کار است و امیدواریم که بتوانیم منابع را در این حوزه به خوبی به کار گرفته و در آن هزینه کنیم.

وی افزود: سه طرح محوری که با پشتیبانی رئیس جمهور و هدایت ویژه مقام معظم رهبری در ارتباط با زیرساخت‌ها در دستور کار ما قرار گرفت و بخش عمده‌ای از کشور متاثر از این طرح‌ها هستند و منابع آن از محل صندوق توسعه ملی در اختیار ما قرار می‌گیرد یکی از آنها طرح معروف 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام است که 50 هزار هکتار آن در ایلام و مابقی در خوزستان است که تا امروز 200 هزار هکتار آن اجرا شده است و اگر با بهره‌برداری خوب و آموزش خوب اجرای این طرح همراه شود به کشاورزی این محدوده تبدیل به یک کشاورزی مدرن و با بهره خواهد شد و در حال حاضر 9 هزار نفر پیمانکار و متخصص در این کار در 91 کارگاه که در این ارتباط فعال هستند کار می‌کنند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: موضوع رودخانه‌های مرزی طرح دیگری است که محدوده آن حدود 220 هزار هکتار و 120 هکتار آن عمدتا در استان‌های غربی و شمال غرب واقع شده و در دست اجراست و طرح سوم طرح 46 هزار هکتاری سیستان است که در دستور کار قرار گرفته و به خوبی در دست اجراست.

حجتی خاطرنشان کرد: ما به خاطر تنوع اقلیمی که در کشور داریم مزیت‌های خاصی را داریم که در کمتر مناطقی از دنیا این مزیت‌ها در کنار همدیگر دیده می‌شود این مزیت به خاطر تنوع اقلیم و پستی و بلندی است که در اختیار داریم و به ویژه در حوزه باغبانی ما مزیت حضور در بازارهای جهانی را داریم.

وی افزود: ما در گیاهان دارویی وضعیت منحصربه فردی را داریم و در تعداد زیادی از محصولات باغی یا منحصر به فرد هستیم و یا جزو 10 کشور اول دنیا هستیم که در این ارتباط دارای مزیت هستیم و بر همین اساس در یک برنامه میان مدت اعلام کردیم که می‌توانیم تراز تجاری بخش کشاورزی مان را به صفر برسانیم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: تراز غذای کشور در سال 92 منهای 8.1 میلیارد دلار بوده و در 93 به منهای 5.45 میلیارد دلار رسیده و در سال 94 به منهای 3.43 میلیارد دلار رسیده است و امیدواریم در یک افق پنج ساله این میزان به صفر برسد.

حجتی خاطرنشان کرد: این کاهش تراز بخش عمده ای از آن مرهون افزایش تولید و کاهش واردات و افزایش صادرات است و حدود 20 تا 30 درصد آن نیز به کاهش قیمت‌های جهانی مربوط می‌شود.

وی افزود: علیرغم اینکه کشور به صورت کلان وضعیت خوبی را در نرخ رشد نداشت بخش کشاورزی طبق گزارش ارائه شده از مرکز آمار ایران 5.4 درصد رشد داشته و در برنامه ششم توسعه نیز پیش بینی شده که بخش کشاورزی متوسط رشد 5 درصد را داشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: یکی از مسائلی که همه مردم جهان از جمله مردم ما و تولید کنندگان ما از آن رنج می‌برند سیاست‌های تجاری در ارتباط با تولید کشور است . در سالهای برنامه سوم در ارتباط با تولید شکر تولید بر واردات پیش گرفته است.

حجتی اضافه کرد: در سال 85 فاجعه‌ای در تولید شکر کشور رخ می‌دهد علیرغم اینکه سالهای قبل به طور متوسط 300 تا 400 تن شکر در کشور وارد می‌شده در این سال 2 میلیون و 537 هزار تن شکر به کشور وارد می شود و این یک سیاست تجاری است.

وی افزود: واردات 2 میلیون و 500 هزار تن شکر در سال 85 تولید ما را تا سال 93 نسبت به واردات کمتر می‌کند و متاسفانه در سالهای 87 تا 88 تولید ما را در شکر به نصف می‌رساند چرا که این شکر وارداتی بازار را اشباع کرد. تعرفه آن صفر شد. با یارانه صادراتی محصولات خارجی کشتی‌ها وارد کشور شد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: اتفاقی که در سالهای 87 و 88 افتاد این بود که تولید کشور از یک میلیون و 200 هزار تن به کمتر از نصف رسید ولی با تنظیم سیاست‌های تجاری و پرداختن به مسائل تولید و افزایش بهره وری در یکی دو سال اخیر واردات شکر در سال 92 یک میلیون و 500 هزار تن در سال 93 823 هزار تن و سال 94 ، 521 هزار تن بوده است.

حجتی خاطرنشان کرد: تولید شکر در سال 93 از یک میلیون و 100 هزار تن به یک میلیون و 335 هزار تن و در سال 94 به یک میلیون و 510 هزار تن می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع خرید گندم از 2 میلیون و 200 هزار تن در سال 91 به 8 میلیون و 50 هزار تن در سال 94 رسیده و پیش بینی می‌شود تا در سال 95 این میزان به 10 میلیون تن برسد که خرید 10 میلیون تن گندم نیازمند حدود 13 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد و ارزیابی ما این است که کشور یک بار دیگر نیاز خود را در داخل تامین کند و به مرحله خودکفایی برسد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: البته ما در ارتباط با گندم به ورود موقت این امکان را ایجاد کردیم که در کشور تبدیل به آرد شده و صادر شود و ما صادرات مجدد را در ارتباط مجدد با آن داشته باشیم.

حجتی خاطرنشان کرد: در مورد قیمت مرغ از ابتدای کار این دولت اگر قیمت آن کمتر نشده افزایش هم نیافته اما متاسفانه ما بعضا شاهد هستیم که به دلیل افزایش عرضه، قیمت مرغ کمتر از قیمت تمام شده است که ما در صدد حل این مشکل هستیم. ما امروز در صنعت مرغداری‌مان ظرفیت بالقوه صادرات تا یک میلیون تن مرغ را داریم.

وی افزود: ما دو میلیون و 200 هزار تن مصرف مرغ در کشور را داریم که در داخل تولید می‌شود ما در این سالها صادرات مرغ را داشته‌ایم اما محدود بوده و حدود 70 تا 80 هزار تن مرغ به خارج از کشور صادر می‌شود و در زمینه تخم مرغ نیز وضعیت به همین نحو است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در ارتباط با برنج ما معتقدیم تنها در گیلان و مازندران باید برنج کشت شود و به دلیل محدودیت‌های آبی نباید در استان های دیگر برنج کشت شود و در مورد دانه‌های روغنی وضعیت غیرقابل قبول داریم و درصد خودکفایی کشور در این بخش متاسفانه زیر 10 درصد است.

حجتی خاطرنشان کرد: با افق 10 ساله‌ای که پیش بینی شده در صدد هستیم تا وضعیت تولید دانه‌های روغنی کشور از 8.8 درصد به 71 درصد خودکفایی برسد که این امر با حمایت‌های به موقع در ارتباط با تولید از یک سو و اعمال سیاست‌های تجاری در ارتباط با واردات میسر است.

وی افزود: تامین منابع مالی، توسعه سرمایه گذاری بخش دولتی و غیر دولتی، ایجاد زنجیره‌های تولید، تامین تسهیلات ارزان،‌پوشش حمایت‌های تعرفه‌ای و بیمه‌ای از محصولات از جمله الزاماتی است که در حوزه کشاورزی باید به آن توجه شود.

وی افزود: بیمه محصولات کشاورزی نباید به عنوان یک بیمه تجاری به آن نگاه شود و قطعا این بیمه یک بیمه حمایتی است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: مجلس هر سال در بحث بیمه حمایتی از بخش کشاورزی و اعتباری را به این بخش اختصاص می‌دهد و دولت نیز در چارچوب توانایی های خود آن را تخصیص می‌دهد گرچه تخصیص اعتبارات در این زمینه در سالهای اخیر فوق العاده کم بوده و ما تعهداتی را هم که سالهای گذشته داشته‌ایم هنوز نتوانستیم به آنها عمل کنیم.

حجتی خاطرنشان کرد: ثبات در سیاست‌های بازرگانی موضوعی است که شبانه روز در وزارت کشاورزی مورد پیگیری است و موضوعی که مدنظر ماست که در ارتباط با سیاست های بازرگانی روشی دنبال شود که به تولید ملی آسیب نرسد.

وی افزود: منطقی کردن نظام قیمت گذاری و سرکوب نکردن قیمت ها ، همسویی سیاست‌های کلان اقتصادی،‌پولی، مالی و صنعتی با بخش کشاورزی،‌انتقال و انتشار فناوری‌های نوین،‌ توسعه و تحقیق و ترویج توسط بخش غیر دولتی از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. موضوع ترویج و بعد از تحقیق و آموزش موضوعی است که بسیار موثر است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: همسویی دیپلماسی خارجی چه در ارتباط با صادرات و مزیت‌های صادراتی و چه در مقوله کشت فرازمینی بسترهایی است که در دستور کار است و امروز ایرانیان در کشورهای مختلف در حال حاضر نزدیک یک میلیون هکتار در حوزه کشت فراسرزمینی در حال مذاکره و عقد قرارداد هستند و حدود 250 هزار هکتار را تحت مالکیت خود دارند و یا قراردادهای بلند مدت 30 تا 50 ساله در خصوص این زمین‌ها بسته و در حال کشت و زرع هستند تا در مورد

وی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سوال برخی از نمایندگان عنوان کرد: آمار واردات برنج در سال 92 یک میلیون و 900 هزار، سال 93 یک میلیون و 200 هزار و در سال 94، 745 هزار و از ابتدای سال 95 تاکنون 191 هزار بوده است.

وی افزود: تنها سالی که کشاورزان برنج خود را به خوبی فروختند و هیچ مشکلی برای آنها پیش نیامد سال 94 بود. اکنون هم برنج داخلی دارای قیمت بسیار خوبی است.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین تصریح کرد: ثبت سفارش آزاد نیست و همراه با محدودیت‌هایی است از جمله محدودیت ورود. ثبت سفارش سه ماه مهلت دارد و یک ماه قابل تمدید است و کسی که می‌خواهد برنج وارد کند نمی‌تواند برنج خود را ترخیص کند. این مصوبه‌ای است که اعلام شده است.

حجتی بر همین اساس اعلام کرد: برای برنجی هم که در حال وارد شدن است در سال گذشته تعرفه 40 درصد و تفاوت 500 تومان در هر کیلو گذاشتیم. ما در اینجا هم محدودیت زمان و هم محدودیت تعرفه گذاشتیم و از 31 تیرماه طبق مقررات و قوانین و ابلاغیه‌هایی که صادر شده قابل وارد نیست. امیدوارم که هیچ نگرانی برای تولیدکنندگان برنج کشور وجود نداشته باشد و با تمام ارزیابی‌هایی که انجام دادیم هیچ نگرانی در حال حاضر وجود ندارد.

وی در خصوص مسائل و مشکلات شیر گفت: شیر مازاد در سطح جهانی است و به همین سبب یک پس زدگی ایجاد شده است. ما سال گذشته واردات لبنیات، شیر خشک و شیر را ممنوع کردیم و همچنین واردات کره را محدود و تعرفه‌های آن را افزایش دادیم؛ اگر هم شیر خشکی وارد می‌شود به شیرخشک نوزاد برمی‌گردد. به هیچ عنوان شیر خشک به کشور وارد نمی‌شود چرا که ما شیرخشک صادر می‌کنیم. سال گذشته قیمت جهانی شیر در اطراف مرزهای ایران 1200 تومان بود که این مبلغ امسال به 800 تومان کاهش پیدا کرده است و این یعنی یک پس زدگی که حجم انبوه شیر برای ورود به کشورهای هدف وجود دارد . خوشبختانه تولید ما در این محصول افزایش پیدا کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:‌توزیع‌کننده شیر نمی‌تواند تولید خود را متوقف کند و کارگر خود را مرخصی دهد بلکه باید به صورت روزانه محصول خود را به فروش برساند. با توجه به اینکه در دنیا نگاه ویژه‌ای به بخش کشاورزی وجود دارد در ایران نیز باید نگاه ویژه‌ای در این بخش صورت بگیرد. اینطور نمی‌شود که یک نگاه به تولید شیر را با تولید یخچال و یا فولاد داشته باشیم. در برنامه‌ریزی‌ها، پشتیبانی‌ها، حمایت ها و سیاست‌های تجاری باید نگاه ویژه‌ای بر روی محصولات کشاورزی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه ما به صورت روزانه 700 تن شیر می‌خریم و به شیرخشک تبدیل می کنیم، افزود: در این زمینه متاسفانه برخی کارخانه‌ها همکاری نمی‌کنند. از طرفی هم باید تحریک تقاضا صورت بگیرد هم از طریق رسانه‌ها و هم از طریق بهداشت. متأسفانه سرانه مصرف شیر ما بسیار پایین و نزدیک صد لیتر است در صورتی که متوسط جهانی آن 150 لیتر در سال است که برخی کشورها تا 350 یا 400 لیتر مصرف شیر دارند.

حجتی همچنین خاطرنشان کرد:‌موضوع دیگری که ما در حال دنبال کردن هستیم یارانه صادراتی است که در روزهای آینده بتوانیم با کمک دولت آن را محقق کنیم. دولت در ارتباط با تأمین نقدینگی و تأمین ریال دست بسته‌ای دارد که این خود را در محصولات کشاورزی و بیمه آن نشان می‌دهد. متأسفانه سال گذشته دولت نتوانست ردیف بیمه‌ای که داشتیم را به ما اختصاص دهد و نهایتا شب عید از بانک کشاورزی با مصوبه دولت 400 میلیارد تومان قرض گرفتیم و بخشی از تعهدات صندوق بیمه داده شد و هنوز هم 300 میلیارد تومان به بیمه‌گزاران بدهکاریم که البته این مبلغ مربوط به سال گشته است و امسال نیز مبلغی اضافه خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با محصول سیب‌زمینی کشاورزان اظهار داشت: این محصول سال گذشته 700 هزار تن صادر شد ولی آن یارانه صادراتی که ما تعهد کرده بودیم را هنوز دولت نتوانسته به ما تخصیص دهد و ما در حال پیگیری هستیم که پرداخت شود. البته صادر کردن سیب‌زمینی خام به مصلحت کشور نیست. بلکه باید فرآوری و صادر شود و ما در حال برنامه‌ریزی برای این موضوع هستیم. ولی به علت اینکه تولید می‌شود و روی دست تولیدکنندگان می‌ماند حمایت‌های مقطعی مانند این موارد را به کار می‌گیریم.

حجتی درخصوص سیب درختی هم یادآور شد: مصرف سیب درختی ما سالانه 2 میلیون تن است. سال گذشته ما 3 میلیون و 400 هزار تن تولید سیب درختی داشتیم که روی دست تولیدکنندگان مانده بود و نتوانستیم یارانه صادراتی تولیدکنندگان را تأمین کنیم لذا یک روش تجاری را طراحی کرده و به کار گرفتیم و سیب درختی که در سردخانه‌ها مانده بود در فروردین و اردیبهشت ماه خارج شد و دلیل آن این بود که ما واردات موز را با صادرات سیب با یک تعرفه ترجیحی گره زدیم یعنی واردات موز را دو تعرفه‌ای کردیم و این باعث شد که تحریکی در صادرات سیب انجام شود.

وی در خصوص چای خشک گفت: روزی که محصول چای را تحویل گرفتیم کمتر از 20 هزار تن بود ولی امسال بیش از 30 هزار تن چای خشک تولید می‌شود. صندوق سرمایه‌گذاری چای در طول این دو سال ایجاد شد هر چند ممکن است در پرداخت پول برگ سبز تأخیر ایجاد شود ولی چای تولیدی این سه سال به هیچ عنوان تبدیل به چای سنواتی نشد در صورتی که قبل از آن تبدیل به چای سنواتی می‌شد. یعنی چای که در طول این دو سه سال تولید شد همگی به مصرف رسید.

حجتی اضافه کرد: در پیله ابریشم هم وضعیت مانند چای رشد تولید داشتیم. امسال بیش از یک میلیون نهال عرضه می‌شود و امیدواریم با افزایش تقاضا بتوانیم کرم ابریشم را به همان جایگاه مطلوب برگردانیم.

وی در خصوص محصول تراریخته عنوان کرد: محصول تراریخته داخل کشور می‌آید، ذرت و روغن عمدتا تراریخته هستند. متأسفانه در داخل هنوز محصول تراریخته تولید نکردیم و اگر هم بنا است تولید کنیم در چارچوب قوانین و مقررات ابلاغی است. ما روی پنبه، کاری را شروع کردیم آن هم نه به عنوان محصول خوراکی. ما برای تولید پنبه دو مشکل اساسی در کشور داریم که باید بر آنها فایق آییم.

وی در خاتمه در ارتباط با واردات یادآور شد: سه سال قبل ما 20 میلیارد دلار واردات غذا داشتیم و همچنین در این مدت 9 میلیارد دلار واردات غذایی انجام شد. این‌ها اعداد و ارقام گمرک است. تراز غذایی کشور علی‌رغم افزایش جمعیت در سال 92 منهای 8.1 میلیارد دلار بوده که در سال 94، به منهای 3.4 رسیده است و این یعنی کاهش واردات و افزایش غذا. کشت بهاره چغندرقند را کاهش داده و کاهش خواهیم داد. آنچه که در خصوص چغندرقند دنبال می‌کنیم کشت پاییزه است. پس به شدت مصرف آب کاهش پیدا می‌کند و در حال ترویج کشت پاییزه هستیم. ما در طول سه سال گذشته بیش از 11 تن در هکتار متوسط برداشت افزایش پیدا کرده است. اگر کشت بهاره را برای محصول چغندرقند به بهار تبدیل کنیم مصرف آب یک چهارم می‌شود. یعنی تا 4 هزار متر مکعب در هکتار ما می‌توانیم چغندر داشته باشیم.

ارسال نظر: