گزارش «نسیم آنلاین» از پشت صحنه "ماه نشان"؛

"ماه نشان"؛ فرمایشات رهبری درباره خدمات اجتماعی را نشانه گرفته است

کدخبر: 2040512

مدیر برنامه‌های ترکیبی شبکه افق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر به تصویر کشیدن خدمات اجتماعی در کشور را ایده اصلی شکل‌گیری برنامه "ماه نشان" می‌داند.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، زهرا علی رمضانی- نیم ساعتی از زمان افطار گذشته است که به ساختمان شبکه افق می رسیم و مستقیم به سراغ پشت بام ساختمان که دکور برنامه «ماه نشان» در آنجا تعبیه شده، می رویم. دکوری که تنها چند نفر از عوامل صدا و فیلمبرداری در آن مشغول صحبت هستند و هیچ خبری از تهیه کننده و مجری و مهمان های برنامه نیست. بعد از چند دقیقه ای پرس و جو به طبقه سوم برمی گردیم و مهمانان ها را در حال گپ و گفت با دوربین این شبکه می بنییم. دوربینی که هدفش ساخت مستند از مهمانان پیش از شروع «ماه نشان» بود.

در مدت ضبط مستند ناچارا بیرون از اتاق منتظر می مانیم تا با پیام ابراهیم پور، تهیه کننده «ماه نشان» صحبت کنیم که او صحبت کردن با ما را با گفتن جمله «استرس دارم و هنوز کارهای زیادی مانده است» به ساعت 23:45 دقیقه موکول می کند، زمانی که هیچگاه هم نرسید!.

در این زمان هر بار که سراغ اتاق گریم برنامه را می گیریم، عوامل تنها می گویند اتاق در طبقه منفی 2 است ولی نمی توانید به آنجا بروید، این روال اینقدر ادامه پیدا می کند که کار گریم تمام میشود.

بعد از اینکه بیژن نوباه، مجری برنامه صحبت هایش با مهمانان تمام می شود، به سراغش می رویم تا درباره «ماه نشان» با او صحبت کنیم. نوباه درباره شکل گیری «ماه نشان» می گوید: به یادم دارم شب اول که با یک در ابتدا نگاه مان برای ساخت برنامه این بود که در لایه های زیرین جامعه یکسری اقداماتی در حال انجام است که از فطرت پاک انسان ها منشا می می گیرد؛ البته این مسئله در همه جوامع وجود دارد؛ انسان هایی که فارغ از تعلقات دنیا دست به کارهایی می زنند که بتواند به همنوع خود کمک کنند، اقداماتی که مصداق آیه شریفه «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» است.

وی ادامه می دهد: در تحقیقاتی که برای «ماه نشان» انجام دادیم به بیش از 30 سوژه مهم در حوزه خدمات اجتماعی رسیدیم، البته برخی از افراد حاضر به حضور در برنامه نبودند که بعد از توضیحات ما مبنی بر اینکه طبق آیات قرآن باید بسیاری از رفتارهای انسان دوستانه در عیان و بسیاری نیز در خفا انجام شود، حاضر شدند که در این برنامه حضور یابند.

مجری برنامه «ماه نشان» به سختی برنامه سازی صدا و سیما اشاره می کند و تصریح می کند: این حوزه از آنجایی که دیکته ای است که بسیار سری نوشته و بسیار زود هم غلط آن مشخص میرشود، کار سختی به شمار می رود و از سوی دیگر مهمترین مسئله در حوزه برنامه سازی صدا و سیما این است که قاضی اینگونه برنامه ها خود مردم هستند، از این رو باید خالص و پاک بود که بتوان کار را به خوبی انجام داد و مورد تایید مردم قرار بگیرد.

نوباه می گوید: تولید اینگونه برنامه ها سختی ها و استرس های خود را دارد، اینکه برنامه ای را ساعت 22:30 روی آنتن برد و بتوان مخاطب را هم جذب کرد، از سوی دیگر نگرانی های مربوط به مهمان ها را داشت، باعث استرس و خستگی عوامل می شود.

وی به حضور روحانیون در «ماه نشان» و کارهای خیرخواهانه اجتماعی اشاره می کند و ادامه می دهد: در طول بیش از 8 شبی که این برنامه روی آنتن رفته، شاید 3 یا 4 روحانی مهمان ما بوده اند، در حالی که «ماه نشان» برنامه موضوع محوری است نه فردمحور، روحانیونی که به برنامه ما آمدند از جمله روحانیونی هستند که علاوه بر انجام کارهای مربوط به روحانیت، به خدمات اجتماع روی آورده اند و از آنجایی که روحانیت در میان مردم قداست دارد، کارهای مربوط به حوزه اجتماعی را تا حدی زیبا به سرانجام رساندند که شاید ما نتوانیم چنین کارهایی را انجام دهیم.

بعد از پایان گفتگو با نوباه، منتظر می مانیم تا حسین یکتا از پرواز مشهد - تهران خودش را به برنامه برساند، ساعت حدودا 22:10 دقیقه است که حسین یکتا می رسد و بعد از کمی صحبت با عوامل برنامه، به همراه او به اتاقی می رویم تا درباره این برنامه دقایقی با یکدیگر گفتگو کنیم.

یکتا که نگران شروع شدن برنامه است، خیلی سریع صحبت هایش را مطرح می کند و درباره این برنامه می گوید: بچه های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی هر گاه احساس کردند که در مباحث انقلاب اسلامی خلاء وجود دارد، در آن عرصه ها حضور یافتند، یک روز به عنوان بسیجی در جبهه ها شرکت کردند، روز دیگر به عنوان راوی در راهیان نور و یک روز نیز به اردوهای جهادی رفتند، البته در برنامه «ماه نشان» نشان دادیم که همین عناصر امروز چگونه وارد مباحث اجتماعی شده اند و در این حوزه خدمت می کنند.

وی ادامه می دهد: قطعا روحیه مردم دوستی، امام دوستی و کشوردوستی روحیه ای است که از بچه های جبهه انقلاب فرهنگی انتظار داریم، از این رو در این برنامه با گفتگو و گفتمان درصدد هستیم تا حرکت های اجتماعی و نهضت های عمومی خدمات رسانی به محرومین را محقق کنیم.

یکتا می گوید: در ایران که جامعه ای است که عمدتا شیعیان امام علی (ع) و مسلمین رسول خدا در آن زندگی می کنند، نباید محرومی وجود داشته باشد و باید نهضت عمومی خدمات رسانی به محرومین ایجاد شود.

بعد از صحبت کوتاهی که به حسین یکتا داشتیم، دوباره به پشت بام ساختمان می رویم که دیگر اکثر عوامل تولید در آنجا جمع شده اند و تنها 10 دقیقه به شروع برنامه مانده است. در این فاصله همه عوامل سخت مشغول انجام کارهای باقی مانده است، عوامل فیلمبرداری در حال تنظیم 5 دوربینی هستند که قرار است از 5 زاویه مجری و مهمانان را نشان دادند، دوستان صدا در حال نصب هاشف ها بر روی لباس مهمانان و مجری ها هستند و حتی گریمور برنامه، در حال گریم نوباه و حسین یکتا آن هم سر صحنه برنامه است.

در این میان یک نفر که گویی قصد دارد سیم های پخش شده وسط دکور را به زمین بچسباند، دایما از عوامل تولید تقاضای چسب برق می کند، تقاضایی که ظاهرا راه به جایی نمی برد و در نهایت نیز مجبور می شود که خود به دنبال چسب برق بگردد تا بتواند هر چه زودتر و پیش از اینکه با برخورد تهیه کننده مواجه شود، کارهای مربوط را رو به راه کند.

تنها 5 دقیقه به شروع برنامه مانده است که با هدایت تهیه کننده و دیگر عوامل برنامه، مهمانان از دکور خارج می شوند تا بعد از شروع برنامه و پخش اولین آیتم، دوباره به دکور برگردند، بعد از اعلام 3 دقیقه زمان باقی مانده تا شروع برنامه، تهیه کننده کم کم 13 یا 14 نفری که روی دکور مشغول کارها هستند را به بیرون می فرستد تا کمی از استرس خود و عوامل کم کند. بالاخره صدای موزیک برنامه در دکور پخش می شود و «ماه نشان» رسما روی آنتن می رود.

بعد از پخش آیتم های اولیه برنامه، بالاخره نوبت به حضور مهمانان در برنامه رسید که تهیه کننده به مهمانان می گوید بعد از پخش آیتمی به دکور بازگردند که این اتفاق به سرعت می افتاد و باز هم گریمور و عوامل به دکور رفتند تا همه مسائل را دوباره چک کنند.

در حین پخش برنامه، محسن ناجی، مدیر برنامه های ترکیبی شبکه افق نیز به پشت نام افق آمد تا از نزدیک شاهد اجرای برنامه باشد، ما نیز از این زمان استفاده کردیم و به سراغ ناجی رفتیم تا از ایده شکل گیری «ماه نشان» و انتخاب مجری ها سوال کنیم.

ناجی به ایده شکل گیری این برنامه اشاره می کند و می گوید: ایده این برنامه در ادامه تاکیدات رهبر معظم انقلاب در ارتباط با به تصویر کشیدن خدمات اجتماعی در کشور است، بعد از این فرمایش رهبری به این سوال فکر کردیم که چنین اتفاقاتی که در بدنه نیروهای متعهد کشور رخ می دهد را برای مردم بازنمایی کنیم که سرانجام به برنامه «ماه نشان» رسیدیم.

وی می افزاید: بخشی از برنامه های مربوط به خدمات اجتماعی را پیش تر در شبکه افق تولید کرده بودیم و توسط همین برنامه ها و به صورت درختی و نفوذ شبکه ای توانستیم جریانات و افرادی که در این حوزه ها فعال هستند را شناسایی کنیم؛ در این میان با شبکه های مرتبط با این موضوع در مشهد، اصفهان و شمال کشور ارتباط بگیریم.

مدیر برنامه های ترکیبی شبکه افق درباره زمان پیش تولید «ماه نشان» ادامه می دهد: حدود 35 روز کار پیش تولید این برنامه طول کشید، البته قبل از اینکه پیش تولید کار را شروع کنیم به این نتیجه رسیدیم که جامعه امروز بیشتر از گذشته به آشنایی با خدمات اجتماعی در عرصه های مختلف ازدواج، فقر، کودکان کار و ... نیاز دارد.

ناجی به انتخاب مجری های برنامه «ماه نشان» اشاره می کند و می گوید: حسین یکتا سالها راوی گر جنگ بوده است و به راحتی می تواند روایت گری کند و ما نیز در برنامه مان به کسی نیاز داشتیم که بتواند چنین کاری را انجام دهد، از این رو به سراغ حاج حسین یکتا رفتیم، همچنین چون برنامه گفتگومحور است نیاز داشتیم که مجری نیز داشته باشیم که برنامه را در قالب گفتگو به پیش برود و به همین دلیل بیژن نوباه را انتخاب کردیم

وی «ماه نشان» را برنامه ادامه داری توصیف می کند و تصریح می کند: در نظر داریم که بعد از پایان ماه مبارک رمضان نیز این برنامه را به صورت هفتگی روی آنتن شبکه افق ببریم.

بعد از پایان صحبت هایمان را محسن ناجی، دوباره به دکور برنامه باز می گردیم که بیژن نوباه، مجری برنامه را در حال ریختن چای برای مهمانان می بینیم، بعد از این آیتم، گویی آرامش آن هم به خاطر نزدیک شدن به دقایق پایانی برنامه دوباره به عوامل برنامه بر می گردد. بعد از اینکه مجری دوباره به دکور بر می گردد و گپ و گفت کوتاهی با مهمانان دارد، نوبت به تقدیر از مهمانان می رسد، تقدیری که با اهدای آرم امام رضا (ع) توسط نوباوه به مهمانان و نشان خادمی از سوی حسین یکتا به سرانجام می رسد، البته نباید شور و هیجانی که مهمانان از اینکه قرار است خادم افتخاری حرم امام رضا (ع) شوند آن هم برای یک روز را نادیده گرفت.

بعد از پخش آیتم پایانی، حاج حسین یکتا از دکور اصلی برنامه خارج می شود تا پخش پایانی برنامه را در سمت راست دکور آن اجرا کند و او نیز این بخش را با ذکر خاطره ای از زمان بیماری امام به خوبی اجرا کرده و برنامه را به پایان می برد.

بعد از پایان برنامه عوامل برنامه به همراه عکاس شان به دکور می روند تا دوباره از مهمانان مستند کوتاهی تهیه کنند، در این میان نیز اولین کسی که از همه خداحافظی می کند وبه سرعت از دکور خارج می شود حاج حسین یکتا و بعد از آن بیژن نوباه از عوامل خداحافظی می کند تا خود را برای سحری برساند.

ارسال نظر: