جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی ضد حزب الله در آمریکای لاتین

کدخبر: 2041601

یک روزنامه لبنانی ابعاد ناشناخته‌ای از فعالیت‌های تبلیغاتی ضد حزب الله لبنان در کشورهای آمریکای لاتین بویژه پاراگوئه را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: تصویر تازه‌ای از جنگ تبلیغاتی و حقوقی سازماندهی‌شده، زیرساخت‌های اقلیت های لبنانی در پاراگوئه را هدف قرار داده است، اقلیت لبنانی حاضر در پاراگوئه از زمان حوادث 11 سپتامبر در آمریکا در معرض مجموعه‌ای از حملات قرار داشته که مهم‌ترین آنها متهم کردن برخی بازرگانان لبنانی به وابستگی به حزب‌الله لبنان و نشان دادن موفقیت‌های اقتصادی آنها در چارچوب منافع مقاومت لبنان است.

هجمه جدیدی که در این زمینه آغاز شده، مرتبط با اقدامات آمریکا است که اخیراً بر ضد بستر حزب‌الله لبنان در داخل این کشور در دستور کار قرار داده و به سرعت پیامدهای آن ساختارهای اقتصادی لبنانی‌ها و خارج‌نشین به ویژه در حوزه تسلط تجاری آمریکایی‌ها یعنی منطقه برزیل، پاراگوئه و آرژانتین را دچار تزلزل کرده است.

این منطقهی در گذشته نیز شاهد مجموعه‌ای از اقدامات و اتهام‌زنی‌ها بود که باعث تحت پیگرد قرار گرفتن تعدادی از بازرگانان لبنانی و بازداشت آنها بنا به دلایل سیاسی شده است. اما در شرایط جدید این اقدامات به بهانه محاصره فعالیت‌های اقتصادی حزب‌الله و تعقیب تعدادی از شرکت‌های تجاری فعال در بازار آزاد در شهر "سداد دل استی" پاراگوئه به بهانه حمایت از حزب‌الله تشدید شده است.

این موضوع را گزارش‌های امنیت داخلی اشاره می‌کند که باعث تهیه فهرستی بلند بالا در برابر کنگره آمریکا شد، گزارش‌هایی که نگارش آن بر عهده امانوئل اتولینای استاد علوم سیاسی و عضو مؤسسه دفاع از دموکراسی در واشنگتن بوده است. نگاهی به سابقه اتولینای مشخص می‌کند که وی مدرک دکترای خود را از دانشگاه العبریه در تل‌آویو دریافت کرده و استاد زبان عبری و مطالعات یهودی در مرکز دانشگاه آکسفورد است. وی در این گزارش به برخی اطلاعات امنیتی اشاره می‌کند که مدعی وجود شبکه‌های اقتصادی مرتبط با حزب‌الله لبنان تحت اسامی بازرگانان لبنانی و خارجی هستند. گزارش‌هایی که البته جزئیات دقیق یا مدارک مستدلی از این ادعاها ارائه نمی‌دهند.

نکته جالب توجه اشاره شده در سایت اینترنتی کنگره آمریکا این است که شهادت امانوئل اتولینای برای اولین بار فعالیت‌های رسانه‌ای دو شبکه المیادین و المنار در آمریکای لاتین را هدف قرار داده و این فعالیت‌ها را در چارچوب تبلیغ رسانه‌ای برای حزب‌الله معرفی کرده است.

شهادت اتولینای که وی آن را در برابر کنگره آمریکا ارائه کرده است ، به صورت مفصل از تأثیرات رسانه‌ای ناشی از حجم همبستگی با حزب‌الله لبنان خبر می‌دهد. گزارش اتولینای شامل 32 صفحه است که صفحات 15 و 16 آن به صحبت در رابطه با خطرات تبلیغات علی فرحات ویاسین حجازی خبرنگارانی پرداخته که به ادعای این نویسنده وابسته به حزب‌الله بوده و به دنبال ترویج منافع آن در منطقه هستند. گزارش مذکور از هم‌گرایی افکار عمومی با مقاومت لبنان از طریق شبکه‌های اجتماعی خبر داده و اتهامات خود را با چند عکس که برخی عرب های مقیم منطقه را در کنار تصاویر شهدای مقاومت و تصاویر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نشان می دهد، مستدل کرده اند!

همراه با این سند هجمه تبلیغاتی گسترده‌ای از سوی شبکه‌ها و روزنامه‌های محلی دنبال شده که نسبت به گسترش روزافزون پدیده تأیید حزب‌الله در افکار عمومی در آمریکای لاتین و بویژه سه کشور مذکور هشدار داده است. این گزارش‌ها مدعی شده که ده‌ها شرکت تجاری در زمینه حمایت از تروریسم ! حزب‌الله لبنان فعال است. براساس گزارش روزنامه الاخبار هجمه تبلیغاتی مذکور در آینده‌ای نزدیک دامن بالغ بر صد شرکت را خواهد گرفت که در بیشتر آن‌ها بازرگانان لبنانی شاغل هستند. تمامی این اقدامات در جهت تلاش برای افزایش فشار بر رویکردهای حامی مقاومت لبنان و جلوگیری از هر نوع هم‌گرایی یا تایید این جریان ولو به صورت معنوی دنبال می شود.

ارائه این گزارش در رابطه با برخی مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، پیام تهدیدآمیز بر ضد تمامی افراد مقیم در این منطقه است تا نسبت به ارائه دیدگاه‌های سیاسی خود تجدید نظر کنند تا در دایره اتهام‌زنی این گروه‌ها قرار نگیرند. به نظر می‌رسد این تلاش‌ها برای مهار و کنترل تمام کسانی است که احساس همبستگی یا تایید نسبت به مقاومت منطقه‌ دارند تا حتی در بیان دیدگاه های خود در این رابطه نیز تجدیدنظر نمایند.

منابع مرتبط با روزنامه الاخبار لبنان از برنامه کاری برخی سرویس‌های امنیتی خبر می‌دهد که مناسبات مستحکمی با برخی سفارتخانه‌های خارجی و عربی دارند و هدف آن‌ها ایجاد وحشت در منطقه از طریق ارائه برخی اطلاعات به رسانه‌های محلی در زمینه ایجاد شبکه‌های جاسوسی از طریق لبنانی های مقیم در این کشورها است تا هر کسی که اندکی گمان هم‌گرایی یا تأیید افکار حزب‌الله را داشته باشد، به حضور در این شبکه‌ها متهم شود. این تلاش‌ها از طریق یک سفارت عربی دنبال شده و در این چارچوب مجموعه‌ای از دیدارها با شخصیت‌های امنیتی و سیاسی برگزار شده است.

منابع ویژه همچنین تأکید دارند که این هجمه برنامه‌ریزی شده یک بعد سیاسی داخلی دارد که با تمایلات خارجی به ویژه آمریکایی هم‌داستان بوده و به دنبال ایجاد اهرم فشار مردمی بر ضد حزب‌الله است. براساس محاسبات داخلی، طبقه حاکم در پاراگوئه ملاحظات انتخاباتی را مهم‌ترین عامل برای پرداختن به این پرونده می‌داند ، به گونه‌ای که می‌تواند از این طریق دو دستاورد سیاسی مهم برای خود رقم بزند. اول اینکه دست کاندیداهای مخالف خود را از تلاش برای جلب حمایت بازرگانان لبنانی کوتاه می کند، چرا که آنها استفاده از این بازرگانان را برخلاف منافع خود خواهند دید، لذا مجبور می‌شوند برای جلب حمایت ، از حاکمیت کنونی پاراگوئه کمک بخواهند. موضوع دوم منحرف کردن افکار عمومی از اوضاع سخت اقتصادی و اجتماعی و فراموش کردن مطالبات معیشتی است. به نظر می‌رسد این دیدگاه منطقی باشد ، چرا که امانوئل اتولینای نیز تنها ناقل گزارشی است که برخی دست های محلی آن را تدوین کرده و موسسات خارجی با بی صبری آن را دریافت کرده اند تا بتوانند چهره لبنان را در خارج مخدوش کنند.

ارسال نظر: