گزارش «نسیم آنلاین»: آقای مدیرکل بخوانید تا دیگر اشتباهات فاحش امروز را تکرار نکنید

گاف "بعیدی‌نژاد" در دفاع از افت سرمایه‌گذاری خارجی در دولت روحانی + جدول

کدخبر: 2041873

آقای بعیدی نژاد برای شما یادآوری می‌کنیم که صحبت کردن از پروژه‌های سرمایه‌گذاری مصوب هنر نیست و توصیه می‌کنیم با طناب پوسیده اظهارات رسمی مقامات اقتصادی به چاه نروید!!

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: حمید بعیدی نژاد مسئول تیم کارشناسی مذاکره هسته‌ای وزارت خارجه روز گذشته در یک یاداشت به توجیه سقوط سه ساله مداوم سرمایه‌گذاری خارجی در دولت تدبیر و امید پرداخت. وی با ارائه آمارهای چهار سال گذشته آورده سرمایه گذاری خارجی کشور، به طور قطع کاهش چشمگیر این روند را پذیرفته است و برای توجیه آن استدلال کرده‌ که به دلیل تحریم‌ها این روند نزولی بوده است.

اما این اولین بار نبود که یک مقام غیر مسئول در حوزه اقتصاد درباره مسائل اقتصادی اظهار نظر می کند. متاسفانه در سه سال اخیر بدعت بدی در دولت یازدهم بنا نهاده شده که افرادی که تخصصی در حوزه اقتصاد ندارند درباره این حوزه حساس صحبت می کنند.

اما این بار ظاهرا وزارت خارجه قرار است که بار همه نا به سامانی‌ها و مدیریت‌های غلط پس از برجام را به دوش بکشد و مدیران این وزارتخانه به جای حل و کارگشایی «خُلل و فُرج» های سند موسوم به برجام و باز کردن راه‌ها برای بخش خصوصی کشور و هموار کردن مسیر منابع مالی خارجی، در کسوت مسئولیت اقتصادی کشور سخن می‌گویند تا مبادا از این کاستی‌ها و بی‌تکلیف‌های مدیریتی گزندی به برجام برسد!!

در جایی که مسئولین مستقیم اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی خودشان ضعف عملکرد خود را پذیرفته‌اند و سکوت پیشه کرده‌اند، و تا دیروز همه مشکلات را به دولت قبلی نسبت می‌دادند و امروز وعده آینده می‌دهند، جالب است که مدیران وزارت خارجه خود وارد گود شده‌اند و رجزخوانی می‌کنند!!

ناظران و کارشناسان اقتصادی هنوز در شگفت هستند که چرا مقامات و مدیران اقتصادی کشور نه در مذاکرات هسته‌ای بوده‌اند، و نه در آن دفاع تمام عیار کرده‌اند اما دیپلمات‌های ما همه مذاکره اقتصادی می‌کنند و هم به در اقتصادی و سرمایه‌گذاری وارد می‌شوند. البته این هم از عجایب تحولات جدید است.

اما برای اطلاع جناب بعیدی نژاد باید در حوزه‌های تخصصی خود ورود کنند چند نکته را مطرح می‌کنیم.

آمارهای سرمایه‌گذاری خارجی کشور بر اساس گزارش‌های آنکتاد به شرح ذیل است:

همانطور که می‌بینید در شرایطی هر روز تحریم‌ها سخت‌تر می شد و نقل و انتقال بین المللی در کشور در شدیدترین و ضعیت بود، آمارها نشان می‌دهد که از سال 2006 تا 2012 روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی کشورصعودی و رو به افزایش بوده است. اگر می‌خواهید بهتر بدانید اینکه رشد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به بالای 150 درصد رسید و ایران در جدول ده کشور بالاترین نرخ رشد سرمایه‌گذاری خارجی قرار گرفت.

حالا از شما می‌خواهیم که جدول بالا را تعریف کنید!! و بگویید چرا در طی سه سال دولت تدبیر و امید شاهد سقوط بوده‌ایم؟

جناب مدیرکل خوب است حالا که مسئولیت پاسخ دهی به عملکرد سرمایه‌های خارجی را عهده‌دار شده‌اید، بروید و آمارهای جذب فاینانس‌های خارجی در این دوره را هم ببینید و روند آن را تحلیل کنید. باز هم میل داریم تا تحلیل شما را بخوانیم!!

حالا که در حوزه سیاسی و امنیتی به حوزه اقتصادی علاقمند شده‌اید توصیه می‌کنیم که گزارشات منتشر شده در خصوص وضعیت اسفبار سرمایه‌گذاری خارجی کشور و مدیریت آن را در رسانه‌ها بخوانید، و آنگاه اگر تمایل داشتید، دوباره مذاکره کنیم!!

برادر مدیر کل سیاسی و امنیتی و بین‌الملل وزارت خارجه برای شما یادآوری می‌کنیم که صحبت کردن از پروژه‌های سرمایه‌گذاری مصوب هنر نیست و توصیه می‌کنیم با طناب پوسیده اظهارات رسمی مقامات اقتصادی به چاه هم نروید!! برای اطلاع شما عرض می‌کنیم که در همان سالیانی که وصف آن رفت، آمارهای مصوب سرمایه‌گذاری خارجی کشور به 20 میلیارد دلار هم رسیده بود. تمایل داریم اگر دوست داشتید باز هم شما را در این حوزه ملاقات کنیم!

ارسال نظر: