رضا سراج:

برای آمریکایی‌ها ثروت و قدرت معیار حقوق بشر است

کدخبر: 2043484

کارشناس مسائل استراتژیک گفت: ادعای حقوق بشری آمریکایی‌ها گوش فلک را کر کرده است در حالی که همه می‌دانند این کشور "بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان" است؛ برای آمریکایی‌ها ثروت و قدرت معیار حقوق بشر است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، پارس نیوز نوشت: سردمداران این کشور همواره با سلطه غیرقانونی خود در سرنوشت ملت های جهان دخالت می کنند و این است حقوق بشری که آمریکایی ها تا به این حد سنگ آن را به سینه می زنند. حقوق بشری که حقوق انسان های مظلوم در آن نادیده گرفته می شود و فقط در این چرخه به راهکارهای افزودن قدرت و ثروت اندیشیده می شود. این همان حقوق بشری است که آمریکایی ها از آن دم می زنند. جالب تر اینکه این ها به بهانه دفاع از حقوق انسان ها به لشکرکشی و جنگ دست زده و اقدامات ضد انسانی زیادی را در کشورهای مختلف انجام داده و می دهند.

در همین ارتباط رضا سراج، کارشناس مسائل استراتژیک پیرامون اقدامات ناقض حقوق بشری آمریکا با ما به بحث و گفتگو پرداخته است. هم اکنون این مصاحبه تفضیلی را پیش رو دارید.

آمریکایی ها هرجا بوی پول به دماغشان بخورد همان جا ظاهر می شوند *علت اینکه آمریکاییها حقوق بشر را روی ترازوی ثروت و قدرت وزن می کنند چیست و بفرمایید که چرا این کشور با این همه ادعای حقوق بشری کفه ثروت و قدرت را در برابر حقوق بشر ترجیح می دهد؟

این مسئله مثل روز روشن است که آمریکایی ها همواره ثروت و قدرت را معیاری برای حقوق بشر قرار داده اند، اگر غیر از این بود در برابر کشتار میلیون ها انسان بی گناه در یمن، سوریه و فلسطین سکوت اختیار نمی کردند. این ها سازمان های بین المللی را برای صدور قطعنامه علیه کشورهایی که مدافع حق و حقیقت اند ترغیب می کنند چون عیان شدن حقیقت و واقعیت، از قدرت و ثروت آنها می کاهد و حقوق بشری که آنها از آن دم می زنند را زیر سؤال می برد. آمریکایی ها هرجا که بدانند قدرت و ثروتشان تامین می شود، نفوذ می کنند اما در جایی که منفعت شان نیست حضور پیدا نکرده و از نقض حقوق بشر از سوی کشوری که با آنها همراه نیست و سلطه شان را نمی پذیرد دم می زنند. انسانیت و حقوق انسان ها به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی برای آنها اهمیت ندارد. آنها فقط می خواهند حقوق خودشان تامین شود به همین علت هرجا بوی پول و قدرت بیشتر به دماغ شان بخورد همان جا سبز شده و یا ظاهر می شوند و به دخالت دست می زنند. این خوی و روش آنهاست چون به روش انسانی نمی توانند زندگی کنند در واقع نگرش این ها نسبت به حقوق بشر یک نگرش توحیدی نیست. آنها بسیار خودرای و خود محور هستند و در همه چیز اول از همه خود را در نظر می گیرند.

*اگر ممکن است به چند نمونه از موارد نقض حقوق بشر از سوی آمریکایی ها اشاره بفرمایید؟

غربی ها به ویژه آمریکایی ها از طریق ادعای توجه به حقوق بشر سعی می کنند نسبت کشورها را با خود مشخص کنند و اراده خود را از آن طریق به مردم ما تحمیل کنند. در حالی که آنها به نقض حقوق بشر دست می زنند و از این مسئله به عنوان یک نرم افزار علیه کشورهای دیگر استفاده می کنند، یکی از موضوعاتی که می توان به صراحت از آن یاد کرد مسئله توهین و تعدی آنها به مقدسات مسلمانان است. در عین حال انکار هلوکاست از دیدگاه آنها یک جرم محسوب می شود. این موارد را که کنار هم قرار می دهیم می بینیم که آنها فقط در زمینه باورهای خودشان به حقوق بشر پایبند هستند. اما به باورها و مقدسات دیگر کشورها که می رسد، حقوق بشر را نادیده می گیرند.

عدم رعایت حقوق رنگین پوستان به ویژه سیاه پوستان در آمریکا از دیگر مواردی است که نشانگر نقض حقوق بشر از سوی آمریکایی هاست. از طرف دیگر نباید فراموش کنیم که حقوق بشر یک ابزار و دست مایه است برای آمریکایی هاست تا در کشورهای مختلف دخالت کنند. آنها کودتاهای متعددی در کشورهای مختلف به راه انداخته اند و حتی دخالت نظامی داشته اند و در کشور ما از کودتای 28 مرداد را پشتیبانی و حمایت کردند.

از طرف دیگر همین تحریم هایی که آمریکایی ها به اسم مقابله با دولت ایران اعمال کردند، یک نمونه آشکار نقض حقوق بشر است زیرا این تحریم ها در حوزه دارویی بوده و به طور مستقیم مردم ایران را هدف قرار داده است، حاضر به نقض حقوق ایرانی ها شد آن هم به خاطر یک توهم که ایران قرار است به بمب هسته ای دست یابد.

از قتل‌ زنجیره ای سیاه‌پوستان تا تجاوز به زنان در افغانستان *در بازخوانی جنایات آمریکایی ها که در تضاد کامل با حقوق بشر قرار دارد، می توانیم به چه موارد دیگری در این خصوص اشاره داشته باشیم؟

جنایت آمریکایی ها بسیار گسترده است و باید چندین کتاب در این رابطه نوشت اما اگر بخواهیم به چند نمونه از جنایت های آنها اشاره کنیم باید از قتل‌ زنجیره ای سیاه‌پوستان در آمریکا، اعمال تبعیض های گسترده علیه رنگین پوستان، جنگ های دهه های اخیر خصوصا در عراق و افغانستان و حمله به کاروان عروسی در عراق و تجاوز به زنان در افغانستان و نابودی این هواپیمای مسافربری توسط آمریکایی ها و دادن مدال شجاعت به ویلیام راجرز، فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمتش تنها بخشی از جنایت آمریکایی هاست.

سهل اندیشی در دستگاه دیپلماسی و بی توجهی به نقض حقوق بشر آمریکایی *چرا دولتمردان ما موارد نقض حقوق بشر در آمریکا را مورد توجه قرار نمی دهند؟ آیا نباید جمهوری اسلامی برای دفاع از مظلومینی که در آمریکا حقوق شان تضییع می شود، اقدام و تحرکی داشته باشند؟

ببینید یک نوع سهل اندیشی و تمایل به ارتباط با غرب و نشست و برخاست با آمریکایی ها در دستگاه دیپلماسی ما مشاهده می شود، در واقع این دستگاه به جای اینکه موارد نقض حقوق بشر در آمریکا را به چالش بکشاند به دنبال حل مشکلات جمهوری اسلامی به واسطه ارتباط با سردمداران این کشور است. در حالی که تجربه نشان داده است که ما تنها با مشی انقلابی می توانیم مشکلات خود را حل کرده و حتی در زمینه نقض حقوق بشر آمریکایی وارد عمل شویم. لذا از دستگاه دیپلماسی انتظار داریم اینگونه اقدام کند نه اینکه با فراموش کردن شاخصه های انقلابی گری و فاصله گرفتن از این شاخصه ها و معیارها به فکر تعمیق روابط خود با آمریکا باشد.

*ایران از جمله کشورهایی است که قریب به 17 هزار شهید ترور دارد. در بسیاری از این ترورها دست پنهان دولت آمریکا و حمایت¬های آمریکایی آشکار شده است، مانند ترور دانشمندان هسته¬ای که مسئولان آمریکایی در صحبت های خود به طور غیرمستقیم و تلویحی آن را راهکاری برای مقابله با هسته ای شدن ایران می دانستند. حال با این تفاسیر چرا این کشور بازهم در زمینه حقوق بشر ادعا دارد؟ تحلیل شما از این مسئله چیست؟

این کشور در این زمینه به شدت ادعا دارد چون اگر این ادعا را نکند و در این زمینه دست به تبلیغ نزند، کارنامه سیاه ضد حقوق بشری اش برای همه رو می شود. آمریکایی ها دانشمندان هسته ای ما را ترور کردند تا ما را از حق مسلم خود در این زمینه محروم سازند، تا خودشان برای همیشه آقای عالم باشند و بقیه کشورها برده آنها باشند. آمریکا با خوی وحشی گری خود مثل گرگی درنده است که فقط می خواهد ادعا کند و با این ادعایش جهانیان را فریب دهد. جمهوری اسلامی چون با قاتلان و متجاوزان و تروریست ها و قاچاقچیان مواد مخدر برخوردی سخت دارد از سوی آمریکایی ها ناقض حقوق بشر است چون با تروریست ها و متجاوزان برخورد می کند و سلطه آمریکایی ها را نمی پذیرد. آمریکا اگر در این زمینه ادعا نکند، آنگاه ملت ها و کشورهای ساده لوح واقعیت ها را در رابطه با اقدامات کثیف این کشور می فهمند.

جمهوری اسلامی همواره حامی مظلومان و ملت های مظلوم منطقه است *هدف از اینکه پرونده «حقوق بشر در ایران» توسط آمریکایی ها -علیرغم نقض حقوق بشر در آمریکا- همیشه محل بحث بوده، چیست؟ برای اقدام فعالانه، دولت و دستگاه دیپلماسی بایستی چه اقداماتی انجام دهد؟

این یک نیرنگ و خدعه است، اینکه آمریکایی ها پرونده حقوق بشر در ایران را به چالش می کشانند و علیه آن سخن می گویند ناشی از سیاه نمایی آنهاست. وگرنه این پرونده حقوق بشر در آمریکاست که به شدت فجیع و دردآور است. جمهوری اسلامی همواره حامی مظلومان و ملت های مظلوم منطقه بوده و از حق و حقیقت دفاع کرده است اما آمریکایی ها همواره با بزک کردن چهره خود و عملکردشان تلاش دارند خود را مدافع حق اعلام کنند در حالی که از دخالت نظامی در کشورهای مختلف دریغ ندارند و می خواهند دامنه سلطه خود را افزایش دهند. از آنجایی که جمهوری اسلامی کشوری سلطه پذیر نیست و روحیه استکباری ستیزی دارد از سوی آمریکایی ها مورد اتهام قرار می گیرد و این کشور با هوچی گری و عوام فریبی از نقض حقوق بشر در ایران سخن می گوید تا جمهوری اسلامی ایران را در منطقه منزوی کرده و کاری کند تا کشورهای منطقه، از ایران الگو نگیرند.

تبلیغ علیه اقدامات ضد بشری آمریکایی ها

دستگاه دیپلماسی ما باید به شکل فعالانه به تبلیغ علیه اقدامات ضد بشری آمریکایی ها بپردازد. ما می توانیم دست آمریکا را رو کرده و با مدارک لازم نشان دهیم که این کشور به بهانه جنگ علیه تروریسم اقدامات ضد انسانی زیادی را در کشورهایی همچون افغانستان و عراق انجام داده و اسباب مرگ میلیون ها انسان بی گناه را در گوشه گوشه جهان فراهم کرده است.

ارسال نظر: