وزیر بهداشت عنوان کرد؛

تحویل ۲۰ هزار تخت بیمارستانی تا قبل از پایان عمر دولت/ بهره‌برداری از ۲۵۰ کلینیک ویژه ویزیت متخصص و فوق‌تخصص‌ها

کدخبر: 2043685

وزیر بهداشت با بیان اینکه در این دولت ۲۰ هزار تخت بیمارستانی را تا قبل از پایان دوره تحویل می‌دهیم، در عین حال گفت: بالغ بر ۲۵۰ کلینیک ویژه برای ویزیت متخصص و فوق تخصص‌ها و ۳۵۰ مرکز زایمانی تا پایان امسال در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، دکتر سید حسن هاشمی با بیان اینکه بالغ بر 250 کلینیک ویژه برای ویزیت متخصص و فوق تخصص‌ها و 350 مرکز زایمانی تا پایان امسال در کشور به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: ضمن اعلام این خبر افزود: متاسفانه 65 درصد از 96 هزار تخت بیمارستانی که در کشور وجود دارند بالای 30 سال قدمت دارند و بخشی از آنها اصلاً مقاوم نیستند.

البته طبق پیشنهادی که داده شده قرار است با حمایت دولت و مجلس حداقل 50 درصد تخت‌های مورد نیاز از طریق سرمایه گذاران خارجی تامین شود.

هاشمی افزود: نزدیک به 25 تا 30 هزار تخت بیمارستانی از طریق سرمایه گذاران خارجی جایگزین می شوند و با توجه به شرایط اقتصادی کشور نیز ، راهی غیر از این نمی‌بینیم و تصورمان این است که هرچه سریعتر در این زمینه تصمیم گیری شود به نفع مردم خواهد بود و امیدواریم این اتفاق بیافتد.

20 هزار تخت بیمارستانی را قبل از پایان دوره تحویل می دهیم

وی افزود: از روز اول هم قول دادیم که برخلاف گذشته که هر سال 1600 تا حداکثر 2000 تخت بیمارستانی آماده و تحویل می‌شد، در این دولت 20 هزار تخت بیمارستانی را تا قبل از پایان دوره تحویل می دهیم. مسیر اصلی برای توسعه بخش سلامت ، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است و دولت باید به جای تصدی‌گری، خرید خدمت کند یا بیمه‌ها خرید کنند تا نه آنها متضرر شوند و نه ما بیمارستان بسازیم.

وزیر بهداشت همچنین افزود: کار ما در وزارت بهداشت، ساخت بیمارستان و حتی اداره بیمارستان نیست، بلکه کار ما تخصصی است و نظارت بر عملکرد واحدهای درمانی که خدمات با کیفیت بالاتری به مردم ارائه شود.

کاهش 300 میلیون دلاری واردات دارو

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه واردات دارو ها در طول 3 سال گذشته روند کاهشی داشته است افزود: 300 میلیون دلار کاهش واردات داشتیم و از نظر تعداد اقلام دارویی نیز حدود 95 تا 96 درصد اقلام دارویی در داخل کشور تولید می‌شوند ولی از نظر ریالی نسبت به قبل از شروع به کار ما از 61 و 62 درصد به 70 درصد افزایش یافته است و همین مسیر هم ادامه خواهد داشت.

افزایش 2 برابری صادرات دارو

وزیر بهداشت گفت: از نظر صادرات در طول این دوره از دولت، صادرات دارو به 2 برابر افزایش پیدا کرده است که البته راضی هم نیستیم. رقم صادرات دارو وقتی ما شروع کردیم نزدیک به 70 میلیون دلار بوده است.

وی همچنین گفت: در عین حال بالغ بر 250 کلینیک‌ ویژه که برای خدمات سرپایی و ویزیت متخصص و فوق تخصص است در حال راه اندازی است و امسال به بهره برداری می رسند.

وی گفت: علاوه بر این نزدیک به 350 مرکز زایمانی در کل کشور به بهره برداری خواهند رسید و در نیمه دوم امسال هر ماه حداقل دو یا سه پروژه بزرگ را افتتاح خواهیم کرد.

هاشمی گفت: در مورد نیروی انسانی بسیار در مضیقه هستیم دلیلش هم اینست که تصمیم دولت بر استخدام جدید نبوده است و در طول این سه سال گذشته ما رسماً نتوانستیم کسی را استخدام بکنیم الا تعداد معدودی را برای بیمارستان‌های جدیدالاحداث، که البته در آن بخش هم علیرغم اینکه به ما مجوز استخدام دادند، کمبود داریم.

وی در ادامه افزود: بخشی از کمبودهایمان را در قالب استفاده از درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها به صورت شرکتی حل می‌کنیم. یعنی پرستار، بهداشتیار، بهیار به صورت شرکتی جذب می‌شوند، و معنایش این است که دولت حقوقی را بابت اینها پرداخت نمی‌کند و ما از درآمدهای اختصاصی پرداخت می‌کنیم.

دکتر هاشمی با بیان این که حتی برای جایگزینی نیروهایی که بازنشسته هم می‌شوند مجوزی نداریم، افزود: امیدواریم انشاءالله گشایشی در این حوزه ایجاد شود.

نظارت جدی کارشناسان بهداشت بر ‌ واحدهای صنفی غیربهداشتی از اول خرداد ماه گذشته

وزیر بهداشت در این خصوص گفت: کاری که از اول خرداد ماه شروع کردیم ، حضور و نظارت بهداشت کاران محیط به صورت جدی است که تا پایان شهریور ماه به صورت آزمایشی در تهران انجام خواهد شد و بعد از آن در سراسر کشور این نظارت‌ها خیلی جدی اعمال خواهد شد. امیدواریم که در قالب فعال شدن دبیرخانه شورای عالی سلامت، امسال شاهد نظارت جدی و برخورد محکمتری با متخلفین باشیم.

هاشمی در ادامه افزود: تقلب برخی از واحدهای صنفی غیربهداشتی خطری است که سلامت مردم را در همه جای دنیا تهدید می‌کند و منحصر به کشور ما نیست و مهم این است که برای بخش نظارتی برنامه داشته باشیم و بعد هم هزینه کنیم.

بنابراعلام وبدا، وی با بیان اینکه ما متاسفانه در ایران در حوزه نظارتی پروژه‌های مختلف هزینه نمی‌کنیم، بطوریکه مثلاً ساختمان را می‌سازیم ولی برای هزینه‌های نظارت بر آن تقریباً کم توجه هستیم، افزود: برای همه امور، نظارت باید جدی باشد نیاز به برنامه‌ریزی دارد که ما برنامه ریزی را انجام دادیم امیدواریم حوزه هایی که باید اعتبار را تامین کنند این کار را انجام دهند.

ارسال نظر: