رئیس سیا:

برخی در ایران انتظارات بالایی از برجام داشتند/ اثرات برجام موجب اعتبار بخشیدن به مسیر "روحانی" می‌شود

کدخبر: 2043793

رئیس سازمان سیا در نشستی در یک اندیشکده آمریکایی گفت که برخی در داخل ایران از زمان امضای برجام انتظارات بالایی از این توافق هسته‌ای داشتند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: جان برنان، رئیس‌ سازمان سیا، روز چهارشنبه در نشستی در اندیشکده شورای روابط خارجی درباره مسائل مختلف مرتبط با ایران اظهار نظر کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران در مبارزه با داعش در عراق و اینکه آیا تهران در این زمینه نقش یاری‌رسان دارد گفت: «بله. برخی کارها هستند که آنها قادرند برای مقابله با تهدیدهای تروریستی که خودشان با آن مواجه هستند که همان تهدیدهای پیش روی ما است، انجام بدهند و انها را انجام داده‌اند.»

برنان در ادامه گفت: «یکی از نکات درباره داعش که این گروه را از القاعده متفاوت می‌کند، وجود بعد ضدیت با شیعه در آن است. بنابراین من فکر می‌کنم آنها (ایرانی‌ها) بسیار درباره رشد این گروه نگران هستند.»

رئیس سازمان سیا، علی‌رغم این ادعاهای قبلی درباره ایران را تکرار کرد و گفت: «در عین حال، ایران هنوز توسط دولت آمریکا، به خاطر کارهایی که انجام داده، حامی اصلی تروریسم دولتی شناسایی می‌شود، بنابراین آنها، هم بخشی از مشکل هستند و هم من امیدوارم با افزایش نفوذ و قدرت‌‌گیری برخی از عناصر مدرن‌تر در داخل دولت ایران و (دولت) رئیس‌جمهور روحانی، شاهد این باشیم که ایران به سمت پیوستن دوباره به جامعه ملل حرکت کند و به وظایف و تعهداتش عمل کند.»

رئیس سازمان سیا در ادامه با اشاره به حمایت ایران از حزب‌الله لبنان و کتائب حزب‌الله در عراق گفت که ایران به حمایت از «سازمان‌های تروریستی» ادامه می‌دهد.

«برنان» در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر سطح ارتباط سازمان سیا با ایران گفت: «من ارتباطی با ایران برقرار نمی‌کنم.»

وی به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا سطح این ارتباط، «صفر» است، با لحن مزاح‌ پاسخ داد و گفت: «من شخصاً با ایران ارتباط ندارم (خنده حضار.).»

رئیس سازمان سیا سپس گفت: «من هیچ تعامل رسمی، پیوند، یا ارتباطی با ایران ندارم. سازمان سیا هم همین‌طور. هیچ ارتباط یا پیوند رسمی اطلاعاتی وجود ندارد.»

وی در ادامه در اظهاراتی که با خنده حضار همراه شد نیز گفت: «ولی ما ایرانی‌ها را خیلی خوب می‌شناسیم.»

برنان، همچنین درباره حوادث سوریه اظهارنظر کرد و گفت که «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری سوریه، بخشی از مشکلات در این کشور است نه راه حل آنها. رئیس سازمان سیا تصریح کرد که همکاری با روسیه را برای یافتن راه حل سیاسی جهت پایان دادن به جنگ در سوریه ادامه می‌دهد.

رئیس سازمان سیا در بخش پاسخ به سوال مخاطبان، درباره آنچه به گفته یک خبرنگار «رقابت ایران و عربستان در منطقه» عنوان شد، گفت که «متأسفانه مسائل فعلی در عراق و سوریه به حل این رقابت کمک نمی‌کند.»

«برنان»، اختلافات میان ایران و عربستان را «دیرینه» و فراتر از شکاف‌های قابل استناد به دولت‌های فعلی دو کشور توصیف کرد و گفت: «ما امیدواریم که بعضی از بازیگران عقلانی‌تر در داخل ایران بدانند که لازم است نوعی سازش با حاکمیت عربستان و دولت این کشور وجود داشته باشد و من در ارتباطاتی که با سعودی‌ها دارم، آنها علاقه‌مند به پیگیری این مسیر هستند، مشروط بر آنکه احساس کنند که ایرانی‌ها به چیزی غیر از روابط خصومت‌طلبانه علاقه دارند.»

رئیس سازمان سیا در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: «یکی از عوامل اصلی محرک برجام، علاوه بر متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران، فروکاستن از تنش‌هایی بود که به خاطر این برنامه در حال شدت گرفتن بودند. هدف نهایی این بود که کشورهای خلیج (فارس) راهی بهتر برای ارتباط با یکدیگر پیدا کنند و بعد ببینند که آیا می‌توانند راهی برای ترمیم این ارتباطات پیدا کنند یا خیر.»

در ادامه نشست، یک خبرنگار با اشاره به مشکلات بانکی پیش روی شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در ایران پس از اجرایی شدن برجام پرسید که آیا به نظر برنان «گروه‌های میانه‌رو» در ایران تا زمان محقق شدن منافع اقتصادی، دوام خواهند آورد یا خیر.

رئیس سازمان سیا گفت: «ما در حال گذاراندن یک دوره انتقالی هستیم، انتقال از دوره‌ای که ایران در بسیاری از عرصه‌ها تحت تحریم بود و بسیاری از شرکت‌ها به این چارچوب که از تعامل با ایران اجتناب کنند، عادت کردند. اکنون ما داریم وارد فضای جدیدی می‌شویم مبنی بر اینکه انجام چه کاری تحت برجام مجاز است.»

برنان سپس با اشاره به اینکه طرف‌های ایرانی و آمریکایی در حال همکاری برای مشخص کردن اقدامات و فعالیت‌های مجاز تحت برجام هستند، گفت: «نیاز هست که بعضی انطباق‌ها انجام شوند و این مقداری، زمان می‌برد.»

رئیس سازمان سیا سپس گفت: «آیا من فکر می‌کنم که میانه‌روها تا زمانی که این اتفاق بیفتد، دوام خواهند آورد؟ حتما. من فکر می‌کنم که انتظارات برخی در داخل ایران، از هنگامی که توافق امضا شد، مبنی بر اینکه رفع فوری تحریم‌ها و گشایش فوری ناشی از آن اتفاق خواهد افتاد، بسیار بالا بود. برخی از اینها محقق شده‌اند، اما من فکر می‌کنم کارهای زیادی بودند که دولت ایران باید انجام می‌داد و به برخی از موضوعات ساختاری، راهبردی و کلان اقتصادی توجه می‌کرد. بنابراین، ظاهر شدن این اثرات برای مردم ایران، به مرور زمان اتفاق خواهد افتاد و ما بسیار امیدواریم که این اثرات - که راهی برای اعتبار بخشیدن به مسیری هستند که رئیس‌جمهور روحانی و دیگران در ایران طی می‌کنند - دیر یا زود احساس می‌شوند.»

وی همچنین تأکید کرد: «یکبار دیگر بگویم، این زمان‌بر خواهد بود. برخی ممکن است به این خاطر احساس سرخوردگی کنند، اما من می‌دانم که دولت ما در تلاش است تا تعهدات برجام را محقق کند، اما این، زمان‌بر است.»

ارسال نظر: