«نسیم آنلاین» بررسی کرد؛

شرکت بیمه آسیا با چه تعداد تخلف سال مالی ۹۴ را به پایان برد؟

کدخبر: 2045786

پاداش اعضای حقوقی هیات مدیره در برخی موارد به نمایندگان حقیقی آنها پرداخت شده و در عین حال، سود توزیع شده سال قبل بدون توجه به مفاد ماده ۲۴۰ اصلاحیه قانون تجارت صورت پذیرفته است.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، سازمان حسابرسی در گزارشی مبسوط، پیرامون صورتهای مالی وسود و زیان منتهی به اسفندماه سال 94 شرکت بیمه آسیا، ازتخلفات متعدد این شرکت در این سال، پرده برداشته است.

در این گزارش، تخلفات شرکت بیمه آسیا به سه دسته تقسیم شده که بخشی از آنها مربوط به عدم رعایت مفاد قانون بودجه کشور، قانون برنامه پنجم توسعه و اصلاحیه قانون تجارت بوده است.

بخش دیگر تخلفات شرکت بیمه آسیا درسال مالی مذکور،مربوط به عدم رعایت ضوابط و مقررات وضع شده از ناحیه سازمان بورس بوده که شرکت مورد اشاره آن موارد را رعایت نکرده است.

بخش نهایی این گزارش سازمان حسابرسی هم به عدم رعایت قوانین و آیین نامه های شورای عالی بیمه اشاره داشته که شرکت بیمه آسیا از اجرای آنها عدول کرده است.

بر اساس این گزارش،شناسایی ذخایر فنی تکمیلی،خطرات طبیعی و برگشت حق‌بیمه درجمع، به مبلغ 253ر2 میلیارد ریال (سال قبل 736ر1 میلیاردریال) ماهیت تعهد نداشته و مغایر با استاندارد حسابداری شماره 28 (فعالیتهای بیمه عمومی) ‌است.

این گزارش می افزاید:ذخیره خسارت معوق دررشته‌های شخص ثالث، بدنه، مسئولیت و درمان براساس برآورد معقولی از مخارج، برای تسویه تعهدات صورت نپذیرفته است.

بر اساس گزارشات اخذ شده، در سال مالی مورد گزارش، مبلغ 872ر5 میلیارد ریال از خسارت پرداختی رشته های شخص ثالث، بدنه، مسئولیت و درمان، مربوط به حوادثی بوده که در سال‌ 1393 و ماقبل ازآن رخ داده،بنابراین ذخیره خسارت معوق در ابتدای سال از بابت رشته های فوق مبلغ 340ر2 میلیارد ریال برآورد شده که بدلیل یکسان بودن مبناهای برآورد ذخایر مزبور با سال قبل، ذخیره خسارت معوق در رشته‌های فوق و ریسک‏های منقضی نشده در پایان سال مالی مورد گزارش با کسری مواجه است.

بر اساس گزارش سازمان حسابرسی، مفاد موادی از قانون بودجه کل کشور، قانون برنامه پنجم توسعه و اصلاحیه قانون تجارت مصوب سال 1347 از ناحیه شرکت بیمه آسیا رعایت نشده که می توان به بخشی از مهمترین موارد آن اشاره داشت:

بند "د" تبصره 14 قانون بودجه سال 1394 کل کشور مبنی بر واریز عوارض نیروی انتظامی به حساب خزانه، بصورت هفتگی.

واریز عوارض وزارت بهداشت و درمان موضوع ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه به صورت هر سه ماه یکبار.

مفاد ماده 240 اصلاحیه قانون تجارت مبنی بر پرداخت سود سهامداران حداکثر ظرف مدت 8 ماه پس از تصمیم گیری در مجمع عمومی سالانه.

پاداش اعضای حقوقی هیات مدیره در برخی موارد به نمایندگان حقیقی آنها پرداخت شده و در عین حال، سود توزیع شده سال قبل بدون توجه به مفاد ماده 240 اصلاحیه قانون تجارت صورت پذیرفته است.

همچنین، به موجب مصوبه هیات مدیره مبلغ 5/1 میلیون دلار معادل 48 میلیاردریال بعنوان علی الحساب خسارت شناور"کوشا" ،بابت بخشی از سهم بیمه آسیا به بیمه سینا (بیمه گر مستقیم) پرداخت شده که خسارت مذکور بموجب گزارش کارشناسان، فاقد شرایط پرداخت بوده وخسارت فوق بصورت ارفاقی پرداخت شده است.!

بخش دوم تخلفات شرکت بیمه آسیا از نگاه سازمان حسابرسی به ضوابط و مقررات وضع شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار بوده که در برخی موارد این قوانین رعایت نشده است: افشای صورت های مالی سالانه حسابرسی نشده حداکثر 60 روز بعد از پایان سال مالی.

حداقل نصاب مربوط به سهام شناور و نسبت سرمایه به کل دارائی ها در پایان سال‌ مالی.

اعلام خط‌ مشی تقسیم سود، مطابق مقررات همزمان با ارائه اطلاعات پیش‌بینی عملکرد سالانه به سازمان بورس.

بخش آخر این گزارش هم به تخلفات شرکت بیمه آسیا نسبت به عدم رعایت قوانین بیمه و آیین نامه های شورای عالی بیمه مربوط بوده که به تعدادی از مهمترین آنها در زیر اشاره می شود:

-عدم بیمه کردن اموال و دارایی های شرکت توسط بیمه گر دیگر.

-چگونگی رتبه بندی نمایندگان حقیقی و حقوقی شرکت.

-سقف اعطای تسهیلات به کارکنان حداکثر به میزان 5 درصد منابع سرمایه‌گذاری ابتدای دوره.

-ارسال گزارش تفضیلی توانگری به همراه اظهارنظر حسابرس شرکت حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی.

-عدم ارسال حداقل سالی یکبار، گزارشات اکچوئر رسمی بیمه به بیمه مرکزی.

-تفکیک حساب های معاملات بیمه های زندگی از سایر حساب ها و تفکیک اقلام مربوط به معاملات هر یک از انواع بیمه های زندگی.

-ماده 2 آیین نامه منابع درآمدی صندوق تامین خسارتهای بدنی بابت پرداخت مطالبات صندوق حداکثر تا پانزدهم ماه بعد.

- و عدم رعایت مصوبه شورای عالی بیمه برای افزایش سرمایه شرکت تا مبلغ 500ر2 میلیارد ریال تا پایان سال 1393.

ارسال نظر: