سیدعباس صالحی:

جایزه ادبی قلم زرین دارای ثبات بسیار خوبی است

کدخبر: 2045920

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: جایزه‌های ادبی بهترین فرصت برای رونق و شکوفایی ادبیات کشور است و بر این اساس بسیار خوشحال هستیم که جایزه قلم زرین خصوصی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه ادبی قلم زرین در سخنانی، گفت: فیروز زنوزی جلالی برای ما ترکیبی از چند چهره درهم تنیده است. اینگونه است که ارزش او برای ما افزونتر می شود. در حقیقت این ترکیب او را متمایز و برتر از دیگران می کند.

وی افزود: نخستین بخش وجهه او چهره ادبی او است، بخش دیگر صورت نظامی است. بخشی دینیکه در آثار او نمود دارد و بخش دیگری انقلابی است. پنجمین وجهه او چهره فلسفی و انسانی است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: جایزه های ادبی بخشی از هویت ادبی یک کشور است. این جوایز در دنیا سابقه ١٠٠ ساله دارد اما در ایران سابقه ای شصت ساله دارد. بر این اساس اگر بخواهیم جایزه های ادبی ایران را با جوایز جهان مقایسه کنیم باید به چند نکته توجه کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد: در کشور فرانسه تعداد ٧٠٠ جایزه در حال فعالیت است. بر این اساس گزارش‌ها نشان می دهد که ٨٥ جایزه در حوزه رمان ٢٣٣ جایزه در حوزه ادبیات عمومی و ٩٣ جایزه در حوزه آثار تاریخی و مرتبط با رمان است.

وی اضافه کرد: این درحالی است که تعداد جایزه های ادبی در ایران 40 الی 50 جایزه بیشتر نیست. اما باید بدانیم که این جایزه های ادبی بهترین فرصت برای رونق و شکوفایی ادبیات کشور است. بر این اساس بسیار خوشحال هستیم که جایزه قلم زرین خصوصی است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پایان تصریح کرد: موضوع دیگری که دارای اهمیت بالایی است این است که جایزه ادبی قلم زرین دارای ثبات بسیار خوبی است. بر این اساس در کشورهایی که ادبیات زنده است جایزه های ادبی در آنها ثبات دارند.

فیروز زنوزی جلالی نیز که در این مراسم حضور داشت در انتهای این برنامه در سخنانی، گفت: زمانی که به همراه شما فیلم پخش شده برای 30 سال گذشته را مشاهده کردم که با لباس نیروی دریایی به حوزه هنری می آمدم متوجه شدم که زمان خیلی سریع می گذرد.

وی افزود: وقتی خوب فکر می کنم در آن زمان های قدیم همه بچه ها با چهره هایی بشاش جوان بودند. اما امروز با گذشت سه دهه از آن زمان گرد پیری بر روی صورت همه ازجمله من نشسته است.

زنوزی جلالی ادامه داد: مرحوم امیرحسین فردی همیشه در جریان کارهای من بود. او همیشه به من تذکر می کداد که آقای جلالی وقت تنگ است. من مدت ها است که درمورد واژه وقت نداریم فکر می کنم.

این نویسنده خاطرنشان کرد: زمانی که من را از بیماری که به آن مبتلا هستم آگاه کردند ضربه شدیدی خوردم. نشستم و با خودم گفتم من سرطان دارم؟ در حال حاضر هر دوهفته 3 روز به بیمارستانی در دارآباد می روم و آنجا شیمی درمانی می شوم.

وی اضافه کرد: زمانی که بر روی تخت خود در خانه خوابیده ام به پنجره نگاه کرده و با خود فکر می کنم که آیا وقت دارم رمان ها و کتاب های نیمه تمام خود را به پایان برسانم؟ چند روز قبل نوه من روزنامه جام جم برای فروردین ماه امسال را به من نشان داد. در پایین آن چهار عکس کرحوم سبزواری، شجریان، کیارستمی و خودم را دیدم که در زیر آنها نوشته شده بود که اینها به سرطان مبتلا هستند.

زنوزی جلالی تصریح کرد: استاد سبزواری که چند وقتی است درگذشته است. عباس کیارستمی که فردا تشییع می شود. شجریان هم که برای شیمی درمانی در آمریکا حضور دارد. پس نوبت من است. البته مرگ حق است ولی آرزو دارم تا کارها و کتاب های نیمه تمام خود را به سرانجام برسانم.

ارسال نظر: