دکتر قرایی‌مقدم در گفتگو با «نسیم آنلاین» هشدار داد:

حقوق‌های نجومی زنگ خطر فراگیری "شیء سروری" در جامعه است

کدخبر: 2047181

عضو هیأت علمی و استاد جامعه شناسی دانشگاه با اشاره به فراگیر شدن مقوله شیء سروری در جامعه، گفت: جامعه‌ای که مادیات و اقتصاد حرف اول را می‌زند شی‌ء سروری فراگیر می‌شود و به زندگی افراد جامعه وارد شود.

گروه جامعه « نسیم آنلاین »: شی‌ء سروری به تعبیری ساده سرور شدن اشیاء بر انسان‌ها است. بدین منظور که اشیاء سرور انسان‌ها می‌شوند و به آن‌ها شخصیت می‌دهند و این شامل انسان‌هایی می‌شود که توسط اشیاء خود را معرفی می‌کنند. بدین لحاظ تمامی افکار و امیال و آرزوهایشان به دست آوردن اشیایی می‌شود که فکر می‌کنند از طریق آن‌ها می‌توانند به جایگاه بالایی دست یابند. انسان‌هایی که درگیر مقوله شی‌ء سروری می‌شوند تمام فکر و ذهن خود را درگیر به دست آوردن اشیاء می‌کنند. این افراد به‌نوعی برای اشیاء زندگی می‌کنند و تلاش‌های خود در زندگی را صرف مطرح کردن خود از طریق اشیاء می‌کنند.

دکتر امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس در گفتگو با « نسیم آنلاین » درباره این مقوله، گفت: تاریخچه شی‌ء سروری را اگر مطالعه نماییم ریشه‌ای قدیمی دارد. ازآنجایی‌که اشیاء همیشه موردتوجه انسان‌ها بوده است از گذشته‌های دور تا به امروز در زندگی انسان وجود داشته است؛ اما به‌مرورزمان پررنگ‌تر شده است تا آنجایی که برای برخی افراد تبدیل به مهم‌ترین مقوله زندگی شده است. افراد در شیء سروری سعی می‌کنند دیگران را تحقیر کنند و پز بدهند.

قرایی مقدم با اشاره به فراگیر شدن شی‌ء سروری در جامعه، افزود: این مقوله در جامعه ما نیز رواج پیداکرده است. افرادی که در جامعه درگیر این مقوله شده‌اند سعی می‌کنند با نمایش دادن اشیاء خاص خود دیگران را منکوب کنند. این افراد به زبان بی‌زبانی فخرفروشی می‌کنند. علت اینکه این موضوع در جامعه ما فراگیر شده است و در بیشتر حرکات و رفتاری‌های افراد جامعه می‌توان این مقوله را مشاهده کرد این است که جامعه ما درگیر مسائل مادی و اقتصادی شده است. البته این طبیعی است که در جامعه‌ای که مادیات و اقتصاد حرف اول را می‌زند شی‌ء سروری فراگیر شود و به زندگی افراد جامعه وارد شود.

این جامعه‌شناس در ادامه با تشریح مراحل سه‌گانه زندگی بشری از گذشته تا به امروز، گفت: سبک زندگی بشر سه مرحله را تاکنون طی کرده است. اولین مرحله، مرحله عقلانی است که این مرحله مربوط به قبل از میلاد مسیح است. در آن دوران بر اذعان مردم عقل حاکم بود. دوران بعدی دوران شهودی است. این دوران از قرن پنجم شروع شد که دورانی مانند دوران جنگ‌های صلیبی را شامل می‌شود. در این دوران ذهنیت حاکم بر اذعان مردم الهیات، معنویات و اخلاقیات بود. انسان‌ها در آن دوران تارک‌دنیا بودند.

اما از قرن 16 به بعد که وارد دوران سوم می‌شویم مادیات بر عموم مردم حاکم است. البته ذکر این نکته لازم است که هیچ جامعه‌ای به‌طور مطلق درگیر یک دوران نمی‌شود و عقلانیت در کنار معنویات و اخلاقیات و مادیات ترکیبی را شامل می‌شوند که در جامعه قابل‌مشاهده هستند. به‌طور مثال در جامعه خودمان هم عقل است هم دین دخالت و جایگاه دارد و هم‌میل به مادیات وجود دارد؛ اما متأسفانه شاهد هستیم جمعیت افرادی که درگیر دوران سوم یعنی مادیات هستند روزبه‌روز در حال افزایش است. رهبر معظم انقلاب در سال 91 در سخنرانی‌شان در شهر بجنورد مقوله تغییر سبک زندگی را هشدار دادند؛ اما از آن زمان تا به امروز برای پرداختن به این دغدغه چه کرده‌ایم؟

قرایی مقدم از بین رفتن مؤلفه‌های شخصیتی والای انسانی را از آفات شیء سروری دانست و اظهار داشت: امروز در جامعه ما افراد به سمتی رفته‌اند که با پول و اشیاء گران‌بها سعی بر ایجاد جایگاه و مقام و رتبه هستند. متأسفانه معرف خوبی‌ها و بدی‌های افراد نوع اشیاء آن‌ها که شامل لباس، ماشین، ساعت و غیره شده است. ارزش افراد در جامعه ما به میزان پولی است که دارند. افراد در جامعه سعی می‌کنند از طریق دارایی‌هایشان شخصیتشان را معرفی نمایند. خوب در چنین جامعه‌ای دین، اخلاقیات، صداقت، همبستگی و دیگر شاخصه‌های اخلاقی کاهش می‌یابد و درنتیجه جرم افزایش می‌یابد. افراد در چنین جامعه برای کسب درآمد و رساندن خود به جایگاه دیگرانی که شیء سروری می‌کنند دست به هر کار درست و نادرستی می‌زنند. ضمن اینکه این مقوله تنها شامل افراد عادی جامعه نمی‌شود و حتی به مسئولان جامعه نیز سرایت کرده است. نمونه این امر را می‌توان در ماجرای اخیر فیش‌های حقوقی مسئولان مشاهده نمود. افرادی که در جایگاه و مقامی بالا قرار دارند سعی کرده‌اند با به دست آوردن پول‌های هنگفت و نادرست از طریق مادیات و اشیاء گران‌بها خود را بیشتر معرفی کنند و ارزش خود را بالاتر ببرند.

این جامعه‌شناس در پایان درباره راهکارهای جلوگیری از تغییر سبک زندگی به سمت شی سروری، تصریح کرد: اینکه این دوران تا به کی ادامه خواهد داشت منوط به این است که افراد جامعه سبک زندگی خود را تغییر دهند. مطمئناً ما به عقب نمی‌توانیم بازگردیم. به دوران عقلانیت و معنویات نمی‌توانیم بازگردیم؛ اما می‌توانیم با قوی کردن معنویات در بین مردم، با ترویج سبک زندگی اسلامی در بین مردم از طریق زنجیره‌های تلویزیونی و دیگر رسانه‌ها ارزش‌های ازدست‌رفته را به زندگی‌ها برگردانیم.

ارسال نظر: