رئیس سازمان انرژی اتمی:

خرید راکتور استوک بلغارستانی صحت ندارد

کدخبر: 2047841

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برجامی که آمریکایی ها از آن نام می برند باید نقد شود، گفت: عدم تعهدات آمریکا و نقض برجام باید نقد شود.

به گزارش « نسیم آنلاین » علی اکبر صالحی در گفتگویی با اشاره به حضور در نشست امروز کمیسیون انرژی مجلس، گفت: در نشست بسیاری از جزئیات صنعت هسته ای و مسائل برجام مطرح و بررسی شد، همچنین در این جلسه خواسته های سازمان انرژی اتمی مورد رسیدگی قرار گرفت و اعضای کمیسیون برای کمک بیشتر از سازمان اعلام آمادگی کردند.

آغاز کلنگ زنی دو نیروگاه هسته ای از سوی روسیه در تا پایان سال جاری

وی با اشاره به وضعیت پروژه های جدید نیروگاه هسته ای، تصریح کرد: امیدوارم در سال جاری دو پروژه نیروگاه هسته ای از سوی روسیه در بوشهر کلنگ زنی شود، البته تمام اقدامات و مراحل آن انجام شده و تنها برخی موضوعات مالی باقی مانده است، البته قرار شد کمیسیون انرژی مجلس با جدیت این مسئله را پیگیری کند.

ساخت بیمارستان هسته ای در ایران با کمک کشورهای اروپایی در قالب فاینانس

رئیس سازمان انرژی اتمی، از ساخت بیمارستان هسته ای در ایران با کمک کشورهای اروپایی خبر داد و گفت: خوشبختانه تمام مراحل این پروژه در حوزه مالی و فاینانس صورت گرفته و امیدوارم در آینده ای نزدیک این پروژه اجرایی می شود که قطعا این بیمارستان در غرب آسیا منحصر به فرد خواهد بود.

وزارت نیرو هزینه برق تولیدی نیروگاه بوشهر را پرداخت نمی کند

صالحی گفت: نیروگاه بوشهر هزار مگاوات سالانه برق تولید می کند و آن محصول از سوی وزارت نیرو فروخته می شود، حال این وزارتخانه باید پول برق تولیدی را به سازمان انرژی اتمی ارائه کند، اما تاکنون این مسئله صورت نگرفته است و این مسئله در شرایط کنونی ازسوی جهانگیری و نوبخت معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت در حال پیگیری است.

ایران پول را گرفت، سپس آب سنگین را به آمریکا تحویل داد

وی با اشاره به تبادل و فروش محصول آب سنگین ایران به آمریکا، گفت: تاکنون 32 آب سنگین به ایالات متحده فروخته شده، البته در گام نخست پول از سوی ایران دریافت شد و سپس محصول آب سنگین به آمریکا تحویل داده شد.

تقاضای تعدادی از کشورهای اروپایی برای خرید آب سنگین ایران

صالحی افزود: از طرف دیگر در شرایط کنونی برای فروش حدود 40 آب سنگین با کشور روسیه در حال مذاکره هستیم، همچنین تعدادی از کشورهای اروپایی تقاضای خرید این محصول را دارند و جمهوری اسلامی با این تعاملات عملا وارد بازار فروش محصول هسته ای شده است.

وی درباره گزارش دوم وزارت خارجه درباره برجام و نقش سازمان انرژی اتمی در تدوین بخش فنی آن، گفت: سازمان انرژی اتمی مسئول تدوین بخش فنی این گزارش بوده و وزارت امور خارجه به عنوان ستاد این حوزه بوده و دستگاه ها گزارش خود را به وزاتخانه تحویل می دهند.

سازمان انرژی اتمی، درباره موضوعات مطرح شده مبنی بر خرید راکتورهای دست دوم از بلغارستان برای نیروگاه بوشهر، گفت: این موضوع کاملا اشتباه است، زیرا راکتور هسته ای دست دوم نمی شود و اصلا این موضوع صحت ندارد، البته بلغارستان قرار بود که توسط روسیه دو نیروگاه هسته ای در کشورشان تأسیس کنند، اما در اواسط کار این پروژه را به علت محدودیت های مالی متوقف کردند، از این رو مقامات بلغارستان آمادگی دارند که برخی از تجهیزات ساخته شده نو و استفاده نشده را با یک قیمت مناسب به فروش برسند که ما این موضوع را بررسی می کنیم.

منبع:: خانه ملت

ارسال نظر: