متن کامل گزارش ۲۸ صفحه‌ای نقش عربستان در یازده سپتامبر/۲

ردپای عاملان یازده سپتامبر در مساجد سعودی/دولت سعودی از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند

کدخبر: 2048328

بنا بر گزارش روزنامه انگلیسی "گاردین"، در بخش‌های مختلف گزارش ۲۸ صفحه‌ای مجلس نمایندگان آمریکا از حوادث ۱۱سپتامبر عناوینی مدام تکرار می‌شود که به طور تلویحی به ارتباط هواپیماربایان با رژیم سعودی اشاره دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: سال 2002 گزارشی از علل و حواشی حملات 11 سپتامبر توسط دولت آمریکا تنظیم شد ولی این اسناد که موسوم به 28 صفحه است به دلیل اشاره به نقش سعودی‌ها در این ماجرا منتشر نشده بود، تا اینکه جمعه شب مجلس نمایندگان رأی به انتشار این صفحات داد.

در پی این تصمیم، کمیته منتخب اطلاعاتی مجلس، این اسناد را منتشر کرد.

*لازم به ذکر است بخشهایی از این سند در نسخه اصلی سانسور شده است که در اینجا به صورت نقطه چین مشخص شده است.

دیگر مقامات دولت عربستان در آمریکا که ممکن است با هواپیماربایان 11 سپتامبر در تماس بوده باشند

در میان افرادی که ممکن است همکاران الحازمی و المحضار بوده باشند، نام «شیخ الثمیری» نیز به چشم می‌خورد. طبق یکی از یادداشت‌های .................. که توسط اعضای کمیته تحقیقات مشترک بازبینی شد، «نشانه‌های اولیه از این امر حکایت دارد که الثمیری ممکن است ارتباطی فیزیکی یا مالی با الحازمی و المحضار داشته باشد، اما ما هنوز در حال بررسی این احتمال هستیم». الثمیری یکی از دیپلمات‌های کنسولگری عربستان در لس‌آنجلس است و به عنوان یکی از «امامان» در مسجد ملک فهد در کالور سیتی، کالیفرنیا نیز فعالیت دارد...................................................................

طبق اسناد اف‌بی‌آی، مسجد ملک فهد در سال 1998 با بودجه‌ای که عبدالعزیز، ولیعهد عربستان سعودی تأمین کرده بود، ساخته شد. اعضای کنسولگری عربستان در لس‌آنجلس در مراسم این مسجد شرکت می‌کنند و این مسجد به طرز گسترده‌ای به ترویج عقاید ضدغربی شهرت دارد. اسناد اف‌بی‌آی نشان می‌دهد که «مظهر عبدالله»، پیش از آنکه المحضار به عربستان بازگردد، یک بار با خودرو، الحازمی و المحضار را به مسجد ملک فهد رسانده است.

چندین نفر در سواحل شرقی آمریکا که هواپیماربایان ممکن است آنها را نیز ملاقات کرده باشند، با دولت عربستان ارتباطاتی داشته‌اند. پس از حملات تروریستی، اف‌بی‌آی کشف کرد که در سپتامبر 2001، فردی با نام «صالح الحسین» در همان هتلی در «هرندن» ویرجینیا اقامات داشت که الحازمی زمانی در آنجا سکنی گزیده بود. طبق اسناد اف‌بی‌آی، الحسین ظاهرا یک «مقام/کارمند وزارت کشور عربستان سعودی» است. وی ادعا کرده که هواپیماربایان را نمی‌شناسد اما مأموران اف‌بی‌آی در دفتر واشنگتن معتقدند که وی آنها را فریب می‌دهد. بازجویی از الحسین زمانی که وی یا غش کرد و یا تظاهر کرد که دچار حمله‌ای شده که نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد،‌ متوقف شد. او چند روز بعد از بیمارستان مرخص شد و با وجود تلاش‌های نیروهای پلیس برای پیدا کردن و بازجویی مجدد از او، توانست آمریکا را ترک کند.

صالح الحسین عموی «سامی عمر الحسین» است. سامی الحسین با انجمن اسلامی آمریکای شمالی (IANA) در ارتباط است و تحت پیگردهای ضدتروریستم اف‌بی‌آی بوده است. اف‌بی‌آی همچنین کشف کرد که صالح الحسین یکی از حامیان اصلی این انجمن به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی فعال در میشیگان بوده که وقف ترویج اسلام در سراسر جهان شده است. طبق اعلام اف‌بی‌آی، مأموریت انجمن اسلامی آمریکای شمالی در حقیقت ترویج بنیادگرایی اسلامی و دکترین سلفی در سراسر آمریکا و در سطح گسترده‌تر در سراسر جهان است. این انجمن از خیرین ثروتمند سعودی، شیوخ مسلمان افراط‌گرا و سازمان‌های غیردولتی مشکوک درخواست کمک مالی کرده است. طبق اسناد اف‌بی‌آی، انجمن اسلامی آمریکای شمالی از بندر بن‌سلطان نیز درخواست کمک کرده اما اسناد به وضوح نمی‌گوید که آیا بندر بن‌سلطان واقعا به این سازمان کمک مالی کرده است یا خیر.

اسناد اف‌بی‌آی همچنین نشان می‌دهد که چندین افسر نیروی دریایی سعودی با هواپیماربایان حوادث یازده سپتامر در تماس بوده‌اند. اسناد اف‌بی‌آی از این امر حکایت دارد که دفتر سن‌دیگو تحقیقاتی در زمینه مبارزه با تروریسم در رابطه با فردی با نام «اسامه نوح»، یک افسر نیروی دریایی سعودی، به دلیل ارتباط وی با «نواف الحازمی» و «خالد المحضار» آغاز کرده است. علاوه براین، «لفی الحربی» (Lafi Alharbi)، یک افسر دیگر نیروی دریایی عربستان، با المحضار و الحازمی به عنوان هواپیماربایان پرواز 77 از تاریخ 11 مارس سال 2000 تا 27 مارس 2000 تماس تلفنی داشته است.

دفتر اف‌بی‌آی در جکسون‌ویل تحقیقاتی را در خصوص اینکه آیا «صالح احمد بدیوی»، یکی از افسران نیروی دریایی عربستان با هیچ یک از هواپیماربایان در تماس بوده یا خیر، آغاز کرد.......................................................................................................................................... .....................................

اف‌بی‌آی همچنین در جریان تحقیقات درباره یازده سپتامبر که با نام مستعار «PENTTBOM» شهرت یافت، دریافت که ارتباطات ضعیفی میان کارکنان دولت عربستان سعودی و هواپیماربایان داشته‌اند. برای مثال طبق اعلام اف‌بی‌آی، فردی با نام «فهد عبدالله صالح باکله» (Bakala) از دوستان نزدیک «احمد الغامدی» و «حمزه الغامدی» از هواپیماربایان یازده سپتامبر بوده است. «باکله» قبلا به عنوان «خلبان خاندان سلطنتی سعودی خدمت کرده و اسامه بن‌لادن را از افغانستان به عربستان سعودی در زمان تبعیدش به این کشور منتقل کرده است». علاوه براین، یک منبع اف‌بی‌آی اعلام کرد که پس از حملات یازده سپتامبر وی 50 درصد مطمئن بود که المحضار از آپارتمانی در مک‌لین بازدید کرده است که بعدا در ماه جولای و آگوست سال 2001، «حمد اللطیبی» (Hamad Alotaibi) از دفتر نظامی سفارت عربستان در آن ساکن شده است. اسناد اف‌بی‌آی همچنین تأکید دارد که «سعید الغمدی» از هواپیماربایان یازده سپتامبر احتمالا از این آپارتمان دیدن کرده است.

ارتباطات میان مقامات دولت سعودی در آمریکا و دیگر فعالان تروریستی

همچنین،‌کمیته مشترک تحقیق، گزارش‌ها و پرونده‌های اف‌بی‌‌آی را مورد بازبینی قرار داد، و خبر از روابط احتمالی میان مقامات دولت سعودی و عاملان تروریستی‌ داد.

برای نمونه،‌ بنا به اسناد اف‌بی‌آی، شواهدی وجود دارد که «مروان الشحی» و «محمد عطا»،‌ از هواپیماربایان، در تماس و ارتباط با «محمد رفیق قادر هرورانی» (Mohammad Rafique Quadir Harurani)، از افراد تحت بازجویی‌های ضد تروریسم اف‌بی‌‌آی از سال 1999 و از نزدیکان اسامه بن‌لادن، بوده‌اند. از عبدالله بن‌لادن، در اسناد اف‌بی‌‌آی،‌ به عنوان برادر ناتنی بن‌لادن یاد شده است. عبدالله بن‌لادن که در چندین نوبت تحت بازجویی‌های اف‌بی‌آی بوده است، در حال حاضر در آمریکاست. ............................................................................................... ......................... .............. .................... وی مدعی است که به عنوان کارمند اداری سفارت عربستان در آمریکا مشغول به کار است. عبدالله بن‌لادن، منابع مالی لازم برای شرکت (کمپانی) قادر را تأمین کرده و قادر، نامش را در فهرست تماس اضطراری برای فرزندانش،‌ آورده است. همچنین،‌ آن دو به طور مداوم از طریق ایمیل و تلفن با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند.

بر اساس اسناد اف‌بی‌‌آی، عبدالله بن‌لادن با شماری از سازمان‌های تروریستی در ارتباط بوده است. وی رئیس و مدیر «انجمن جوانان مسلمان جهان عرب» (WAMY) و «مؤسسه علوم اسلام و عربی» (Institute of Islamic and Arabic Sciences) در آمریکا، می‌باشد. هر دوی این سازمان‌ها، شعبه‌ای از سازمان‌های مردم‌نهاد مستقر در ریاض عربستان می‌باشند. بنا به اسناد اف‌بی‌آی، شواهد و دلایلی وجود دارد که انجمن جوانان مسلمان جهان عرب، «به طور نزدیکی در ارتباط با تأمین منابع مالی اقدامات تروریست‌های بین‌المللی است و در گذشته، از افرادی که مایل به نبرد در جنگ افغانستان [با شوروی سابق] بوده‌اند، پشتیبانی‌های لجستیکی انجام داده است.» در سال 1998، سیا گزارشی را منتشر کرد که طی آن از انجمن مذکور به عنوان سازمان مردم‌نهادی با ارتباطات احتمالی با شبکه‌های عرب‌-افغان‌، حماس، افراط‌گرایان الجزایری، نظامیان فیلیپینی، یاد کرده که کمک‌های مالی و آموزش‌، و حمایت‌های لجستیکی‌ در اختیار آنها قرار داده است.[1]

علاوه بر این،‌ با احتمال برخورداری از اهمیت بالقوه،‌ حداقل در گذشته، « Mohammah al-Qudhaeein » و «حمدان الشلوی»،‌ افرادی که در حادثه 1999 دخیل بودند، نیز در این فهرست حضور دارند. Al-Qudhaeein و الشلوی از فینیکس به واشنگتن سفر می‌کردند تا در یک مهمانی که در سفارت عربستان برگزار می‌شد، حضور داشته باشند. پس از آنکه آنها در فینیکس، سوار هواپیما شدند، از خدمه سؤالاتی فنی و تکنیکی پرسیدند به طوری که از دید خدمه شک‌برانگیز بود. هنگامی که هواپیما در آسمان در حال پرواز بود، Al-Qudhaeein از خدمه می‌پرسد که سرویس بهداشتی کجاست. یکی از خدمه انتهای هواپیما را نشان می‌دهد، با این حال، Al-Qudhaeein، به جلوی هواپیما می‌رود و دو بار تلاش می‌کند تا به کابین هواپیما وارد شود. هواپیما فرود اضطراری می‌کند و اف‌بی‌آی به بررسی این مسئله می‌پردازد. اما تصمیم می‌گیرد که وی را مورد پیگرد قرار ندهد. در همان حال، Al-Qudhaeein و الشلوی مدعی می‌شوند که سفارت عربستان هزینه بلیط آنها را پرداخت کرده است.

پس از آنکه اف‌بی‌آی متوجه می‌شود فردی که در فینیکس تحت بازجویی‌های مربوط به ضدتروریسم قرار دارد، مشغول راندن خودروی الشلوی است، پلیس دست به بازجویی و تحقیقات ضدتروریسم از الشلوی می‌زند. در نوامبر سال 2000 میلادی،‌ ‌اف‌بی‌آی گزارشی را از ......................دریافت کرد که الشلوی در اردوگاهی در افغانستان، دوره‌های آموزش نظامی و آموزش‌های مربوط به انفجار را گذرانده تا حمله‌ای مانند حمله به «برج‌های خُبر» (Khobar Towers) را انجام دهد. پس از 11 سپتامبر، دفتر اف‌بی‌آی در فینیکس، اتفاقات سال 1999 در داخل هواپیما را مهم و قابل‌ملاحظه‌ می‌خواند. یکی از مقامات دفتر، دلیل این امر را شرح می‌دهد: «دفتر اف‌بی‌آی در فینیکس هم اکنون بر این باور است که هر دو فرد مذکور، به طور خاص در تلاش بوده‌اند تا به منظور کسب آمادگی و پیشبرد عملیات بن‌لادن و القاعده،‌ اصول و عملکرد امنیتی خط هواپیمایی «امریکا وست ایرلاینز» را مورد امتحان قرار دهند.»

مأموری که پیش‌نویس گزارش فینیکس را تهیه کرده بود در جلسه شهادتش در مقابل کمیته مشترک،‌ ابراز داشت:

در جهان پس از 11 سپتامبر، من به عقب بازگشتم و این اتفاق را به عنوان تمرینی و مشقی (نظامی)‌ برای عملیات تروریستی 11 سپتامبر دیدم. این امر هم اکنون در حال بررسی است.

پس از 11 سپتامبر 2001، القادحین ................................................................................................................................................................

مأمور اف‌بی‌آی در فینیکس طی مصاحبه‌ها اظهار داشت که «Al-Qudhaeein» در آمریکا به تحصیل مشغول بوده و منبع درآمد مشخصی نداشته است. وی به طور مرتب با مقامات سعودی در آمریکا در ارتباط بوده و در امور مربوط به جامعه سعودی‌ها در آمریکا، فعال بوده است. وی مدیر یک «کلوپ سعودی»‌ در فینیکس بوده و به دانشجویان عربستانی آن منطقه کمک می‌رسانده است. بنا به اطلاعات اف‌بی‌آی، وی از مقامات سعودی کمک مالی دریافت می‌کرده است.

در گزارش اف‌بی‌آی، دلایل دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است افرادی از دولت سعودی به شبکه‌های تروریستی کمک کرده باشند . برای نمونه، اف‌بی‌آی مسجد «ابن تیمیه» در «کالور سیتی» را، چه قبل و چه بعد از 11 سپتامبر، محلی برای انجام اقدامات افراط‌گرایانه تشخیص داده بود. پیش از حملات 11 سپتامبر، برخی از افراد مورد بازرسی قرار گرفته از سوی تیم تحقیق «سن دیگو»، ارتباطات نزدیکی با مسجد مذکور داشتند. بر اساس مصاحبه‌ها و بررسی‌ گزارش‌های اف‌بی‌آی، مأمور پلیس «سن دیگو» در آن زمان بر این باور بوده که این افراد در مسجد مذکور، در حال پول‌شویی، اول برای نهادهای غیرانتفاعی در سومالی و بعد برای افراد و گروه‌های مرتبط با «اسامه بن‌ لادن»اند.

اف‌بی‌آی بر این باور است که هم مسجد تیمیه در لس‌آنجلس، و هم مرکز اسلامی سن‌دیگو، مشغول پول‌شویی‌اند.

بنا گفته‌های مأمور پیشین اف‌بی‌آی در سن‌دیگو که پیش از این در این تحقیقات همکاری داشته، این طرح و شیوه عمل، دولت عربستان را قادر می‌سازد تا به طور غیر مستقیم و مخفی، بودجه القاعده را تأمین کند. در 9 اکتبر سال 2002، این مأمور سابق، طی شهادت‌اش در مقابل کمیته تحقیق، در خصوص احتمال پول‌شویی صحبت کرد و گفت:

گمان من بر این است که سعودی‌ها تا حدی در این امر نقش دارند. و احتمالاً 70 تا 80 درصد جمعیت عربستان سعودی از اسامه بن لادن حمایت می‌کنند.

علاوه بر این، برخی شواهد، نشان از حمایت دولت عربستان از تروریست‌ها، از طریق سازمان‌های خیریه، دارد. بنیاد خیریه «ام القرا» که در عربستان مستقر است، سازمان غیر دولتی اسلامی‌ است که با اقدامات تروریستی مرتبط است. بنا به گزارش تروریسم، منتشر شده از سوی اطلاعات وزارت دفاع در سال 2002 میلادی، فعالیت‌های صورت گرفته در «ام القرا» که مرتبط با تروریسم‌اند، عبارتند از: انتقال‌ مشکوک وجه، جعل سند، ایجاد اشتغال برای مظنونان تروریستی تحت تعقیب،‌ تأمین مالی سفر جوانان برای شرکت در آموزش‌های جهادی. گزارش وزارت دفاع حاکی از آن است که از سال 2001 میلادی به این سو، رابطان بنیاد خیریه اسلامی «ام القرا»،‌ بیش از 330 هزار دلار وجه نقد که از سفارتخانه‌های سعودی در شرق دور دریافت کرده‌اند را منتقل نموده‌اند. در ژانویه سال 2002،‌ «یاسر سید محمد» به تایلند سفر کرده تا نزدیک به 20 هزار دلار وجه نقد از سفارت سعودی‌ها در بانکوک دریافت کند.

همچنین، در اوایل نوامبر سال 2001 میلادی،‌ دستیار شخصی مدیر مرکز مذکور، به کوالالامپور سفر کرد تا در نشستی در سفارتخانه عربستان در مالزی، شرکت کند. بنا به گزارش وزارت دفاع، وی با ده‌ها هزار دلار پول نقد به آمریکا بازگشت.

مقامات سیا، ‌اف‌بی‌آی و نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا، همگی در خصوص ارتباطات بنیاد «الحرمین» با دولت سعودی و اقدامات تروریستی ابراز نگرانی کرده‌اند. بنا به جوابیه‌ 18 نوامبر 2002 اف‌بی‌آی،‌ بنیاد اسلامی «الحرمین» ارتباطاتی آشکار با دولت سعودی دارد. همچنین،‌ گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی حاکی از آن است که بنیاد مذکور از القاعده حمایت مالی و لجستیکی می‌کند. بنیاد الحرمین، در سال 1993 میلادی، دفتر خودش در آمریکا را در «اشلند» ایالت اورگان بنا نهاد و از آن زمان، تقریباً 700 هزار دلار از دفاتر مرکزی واقع در عربستان سعودی، دریافت کرده است. بنیاد الحرمین متمایل بود تا امام جماعت مسجدی در کالیفرنیا، که توسط «البیومی» اداره می‌شد، را منصوب کند.

علاوه بر این وکیل حقوقی وزارت خزانه‌داری، از فعالیت‌های بنیاد الحرمین ابراز نگرانی کرد. وی گفت که این بنیاد بزرگترین بنیاد خیریه در جهان اسلام است و نامش مترادف با خیریه. مدیران این بنیاد از اعضای خاندان سلطنتی سعودی هستند؛ حامیان مالی اصلی این بنیاد، از اعضای خاندان سعودی‌اند، ما خیلی اطلاعات زیادی از مراکز اصلی و عمده این بنیاد نداریم و نمی‌دانیم که آیا آنها به طور آگاهانه از اقدامات القاعده حمایت می‌کنند یا نه. شواهدی در دست است که نشان می‌دهد برخی از دفاتر این بنیاد، با افراط‌گرایان اسلامگرا، ارتباطات چشمگیری دارند.

مقامات سیا اخیراً عنوان کردند که در تحقیقاتشان از بنیاد الحرمین به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند. آنها اعلام کردند که یک سال پیش گزارش‌هایی مبنی بر ارتباطات نزدیک دفاتر و شعب بنیاد الحرمین با القاعده وجود داشت... طی سال گذشته ما اطلاعاتمان از فعالیت‌های آنها را افزایش دادیم... بنا به یافته‌های ما، مدیر دفتر مرکزی این بنیاد در حمایت از تروریسم نقش دارد؛ همچنین این امر تردید‌هایی را در خصوص اقدامات و فعالیت‌های شاهزاده نایف برانگیخته است.

فرد مورد بازجویی اف‌بی‌آی، در ارتباط نزدیک با یکی از اعضای خاندان آل سعود است. با اینکه وی دیگر در آمریکا اقامت ندارد ولی هنوز تحت نظر و تحقیقات اف‌بی‌آی می‌باشد. اف‌بی‌‌آی تحقیقاتی را از ................... کلید زده که یکی از کاکنان خط هواپیمایی سعودی است. در 1999 پس از دریافت اطلاعاتی ........................... که ابو زبیده،‌ دستیار و معاون بن‌لادن، با شماره‌ تلفنی متعلق به ........................در پورتلند در تماس بوده است. در ماه می 2001 میلادی،‌دو نفر در بحرین دستگیر شدند و بعدها اعتراف کردند که قصد داشته‌اند، تأسیسات آمریکا در عربستان را منفجر کنند. یکی از آنها گذرنامه‌ای داشت که به یکی از ....................صادرشده بود. علاوه بر این،‌ دفتر اف‌بی‌آی در فینیکس، گزارشی را دریافت کرد که ............... در 1999 در حال بررسی امنیت پرواز و بازرسی‌ها، در مرزهای جنوب‌غربی آمریکا بوده و در خصوص امکان نفوذ افراد به خاک آمریکا بحث می‌کرده است.

اف‌بی‌آی اطلاعاتی را به دست آورده که نشان می‌دهد....................... روابط بسیار نزدیکی با یکی از شاهزاده‌های سعودی دارد و در بسیاری از سفرها و حتی سفر به آمریکا وی را همراهی می‌کرده است. بنا به گزارش اف‌بی‌آی، ..........................به تازگی در زندان گوانتانامو مورد بازجویی قرار گرفته. وی به مأموران اف‌بی‌آی گفته که با کار در خط هواپیمایی عربستان، درآمد آنچنانی نداشته است و منبع دیگر درآمدش یکی از شاهزاده‌های سعودی به نام «خالد البندر» بوده است. او اظهار داشته که کارهای مختلف برای این شاهزاده انجام می‌داده از جمله از مادربزرگ وی، مراقبت و نگهداری می‌کرده است. مأموران اف‌بی‌آی در دفتر پورتلند نسبت به ............... و دیگران ابراز نگرانی کرده‌اند چرا که در پوشش کارکنان خط هواپیمایی عربستان قادر بوده‌اند که به داخل و یا خارج از آمریکا سلاح منتقل کنند.

عدم همکاری عربستان سعودی در تحقیقات ضدتروریستی

در جلسات شهادت در مقابل کمیته مشترک تحقیق، و طی مصاحبه‌ها، مأموران اف‌بی‌آی و افسران سیا نارضایتی خودشان از عدم همکاری عربستان در انجام تحقیقات ضد تروریستی را، هم پیش از 11 سپتامبر و هم پس از آن، به کمیته، اعلام کرده‌اند. برای نمونه یکی از افسران با سابقه اف‌بی‌آی در نیویورک اظهار داشته که سعودی‌ها سال‌ها در این امر مانع‌تراشی کرده‌اند. از نظر وی، سعودی‌ها تنها زمانی اقدام به همکاری می‌کنند که در چارچوب منافع خودشان باشد.

وقتی که از یکی از افسران بلندپایه ................. سوال شد که چطور می‌شد از وقوع حملات 11 سپتامبر جلوگیری کرد، اظهار داشت که در صورت همکاری گسترده سعودی‌ها؛ در ادامه وی به تلاش‌های بی‌نتیجه آمریکا برای همکاری عربستان، در تابستان 2001 اشاره می‌کند. در ماه می 2001،‌ دولت آمریکا دریافت که یکی از اتباع سعودی در تماس با ابوزبیده بوده و به احتمال بسیار زیاد از عملیات قریب‌الوقوع القاعده، مطلع. آمریکا دولت عربستان را تحت فشار قرار می‌دهد تا محل زندگی این فرد مظنون را یافته و اطلاع دهد ولی مقامات سعودی به واشنگتن اعلام می‌کنند که برای انجام این کار، به اطلاعات اضافه‌تری نیاز است. اما با توجه به حساسیت موضوع، آمریکایی‌ها از ارائه اطلاعات بیشتر طفره می‌روند و خودداری می‌ورزند. حتی شورای امنیت ملی آمریکا تلاش می‌کند تا سعودی‌ها را برای همکاری تحت فشار قرار دهد،‌ ولی عربستانی‌ها، همکاری را منوط به دریافت اطلاعات بیشتر، می‌کنند.

بنا به گفته مدیر سابق یکی از دفاتر اف‌بی‌آی که به طور ویژه، متمرکز بر فعالیت‌های اسامه بن‌ لادن بوده، از همان بدو امر و از زمان تأسیس این دفتر در سال 1996 میلادی، مشخص بود که عربستان در موارد مربوط به بن‌لادن، با آمریکا همکاری نخواهد داشت. چرا که به گفته وی «بن‌لادن اطلاعات با ارزش زیادی از بده بستان‌ها و روابط عربستان با افراط‌گرایان اسلام‌گرا داشت.» از همین رو سعودی‌ها حاضر به همکاری با واشنگتن در موارد مرتبط با بن‌لادن نبودند و این امر را مغایر با منافع ملی‌شان می‌دانستند.

.........................................در جلسه شهادت‌اش، در خصوص این موضوع، در 9 اکتبر 2002 ابراز داشت:

مسئله دستگاه اطلاعاتی عربستان و القاعده، که به تلاش‌های ما برای تعامل با طرف سعودی برای وادار ساختن آنها به کمک به ما در خصوص القاعده می‌َشود، ....، تا حد زیادی ارتباطی دردسر آفرین و مشکل‌ساز بوده به طوری که سعودی‌ها از ارائه سریع اطلاعات و کمک‌های لازم، طفره می‌روند.

هم مأموران اف‌بی‌آی و هم سازمان سیا از عدم همکاری عربستان در خصوص پرونده فردی به نام «مدنی الطیب» (Madani al-Tayyib) به عنوان موردی خاص یاد کرده‌اند. سیا و اف‌بی‌آی سال‌های سال‌ به عربستان فشار می‌آورده‌اند تا این اجازه را داشته باشند که با «الطیب» گفت‌وگو کنند. بنا به گفته‌های مدیر سابق یکی از دفاتر مرکزی اف‌بی‌آی،‌ الطیب مسئولیت مدیریت همه ارتباطات و مسائل مالی بن‌لادن را هنگامی که رهبر القاعده در سودان بوده، بر عهده داشته است. به طوری که هر گونه هزینه‌‌کردی بیش از 1000 دلار،‌ می‌بایست به تأیید الطیب می‌رسیده. وی در سال 1996 به همراه «خالد الفواض» (Khalid al-Fawwaz)،‌ یکی دیگر از چهره‌های برجسته و مهم القاعده که مدتهاست در بازداشت به سر‌ می‌برد، برای کار به لندن می‌رود. در تابستان سال 1996، الطیب به عربستان باز می‌گردد. به گفته یکی از مأموران اف‌بی‌آی، سعودی‌ها با آوردن این بهانه و گفتن این جمله که «الطیب فردی بیچاره است که پایش را از دست داده و چیزی نمی‌داند»، به طور مداوم درخواست سیا و اف‌بی‌‌آی برای گفت‌‌وگو با الطیب را رد می‌کنند.

همچنین، این مدیر سابق مرکز پلیس فدرال آمریکا، پرونده «محمد جمال خلیفه» را مورد اشاره قرار می‌دهد. خلیفه، برادر همسر بن‌لادن و یکی از چهره‌های کلیدی و مهم القاعده است. دولت آمریکا در سال 1994 میلادی، خلیفه را در خاک این کشور دستگیر کرد. خلیفه از سوی دولت اردن به جرم دست داشتن در بمب‌گذاری در این کشور، به طور غیابی به حبس ابد محکوم شده بود. در نتیجه، آمریکا با استرداد وی به اردن موافقت کرد. سپس، اردنی‌ها، وی را به عربستان تحویل دادند. از دید افسر سیا، سعودی‌ها برای گرفتن خلیفه از اردن، به این کشور «رشوه پرداخت کردند.» بنا به گفته‌های این افسر سیا،‌ هنگامی که خلیفه به عربستان بازگشت،‌ یکی از مقامات مهم دولتی با وی دیدار کرد. خلیفه هم اکنون برای یک سازمان مردم‌نهاد در ریاض کار می‌کند و به طور آزادانه مشغول فعالیت و سفر است .

وکیل مدافع وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز که در جلسه استماعش‌ در 23 جولای 2002 شهادت داد، از عدم همکاری عربستانی‌ها با آمریکایی‌ها یاد می‌کند.

وضعیت تحقیقات جامعه اطلاعاتی آمریکا در خصوص ارتباط مقامات عربستان با تروریسم

هم اف‌بی‌آی و هم سیا به کمیته‌های تحقیق گفته‌اند که آنها به طور جدی پیگیر مسئله عربستان هستند. بنا به پاسخ اف‌بی‌آی در تاریخ 18 نوامبر 2002، هم سیا و هم پلیس فدرال آمریکا کارگروه‌های ویژه‌ای را پایه‌ریزی کرده‌اند تا پیگیر مسائل مربوط به عربستان باشند. برای این کار، اف‌بی‌‌آی گروهی را در دفترش در واشنگتن مأمور کرده تا به تحقیق در خصوص این مسئله بپردازند. ............................................................. .................................................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................................................... ................................................................................................................................................................................................... ......

با این وجود، هم سیا و هم اف‌بی‌آی، هنوز اطلاعات اندکی از ارتباطات دولت عربستان با عناصر و گروه‌های تروریستی دارند. در جلسه غیر علنی استماع به تاریخ 9 اکتبر 2002، «رابرت مولر» (Robert Mueller)، رئیس اف‌بی‌‌آی عنوان داشت: «در حال حاضر شمار سوالات [در خصوص ارتباط عربستان با گروه‌های تروریستی] بیش از شمار پاسخ‌هاست و ما چیز اندکی در این مورد می‌دانیم. از همین رو، ما برای رسیدن به نتیجه‌گیری‌، باید اطلاعاتمان را افزایش دهیم.»

سندی که از سوی ستاد مشترک تحقیق منتشر شده،‌ مؤید آن است که دفتر اف‌بی‌‌آی در واشنگتن هنوز در مراحل اولیه تمرکز بر روی تحقیقات مذکور است. .......................................................................................................................................................... ....... .................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

.................................................................................................طی شهادتش تأیید کرد که ...........فهمش از این مسئله بسیار محدود است:

در مورد این سؤال مشخص که آیا شما شاهد بوده‌اید که سرویس‌های اطلاعاتی عربستان از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند، من فکر می‌کنم که اطلاعات و سوابق در این خصوص اصلاً روشن نیست.

هم اف‌بی‌‌‌‌‌‌‌آی و هم سیا این احتمال را داده‌اند که افراد مرتبط با دولت سعودی ممکن است به تروریست‌ها کمک برسانند و از آنها پشتیبانی کنند.

...........................اینگونه شهادت داد: «خب، به احتمال قوی برخی افراد در سرویس‌های امنیتی [عربستان] با القاعده همدردی و همراهی می‌کنند. »

ابو زبیده گفت که وی اطمینان دارد القاعده حتماً تماس‌هایی با سعودی‌های ساکن در عربستان داشته و اینکه القاعده و اسامه بن‌لادن به طور خاص بر روی تشکیل و ایجاد چنین ارتباطاتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. وی گفت که بن‌‌لادن خوشحال شد وقتی که مشاهده کرد نظامیان و بازرگانان سعودی و برخی از اعضای خاندان حاکم در عربستان، از آرمان وی حمایت می‌کنند. ابوزبیده تصریح کرد که بن‌لادن فعالانه به دنبال چنین روابطی است.

دیگر مقامات سیا و اف‌‌بی‌‌‌‌‌‌‌‌آی با شهادت در مقابل کنگره، اظهارات مشابهی را تکرار کردند. برای نمونه، ................... ابراز داشت:

چیزی که ما در خصوص پرونده‌های اف‌بی‌آی در واشنگتن و لس‌‌آنجلس نگران‌کننده و مشکل‌ساز یافتیم آن است که دستگیرمان شد، پول سعودی‌ها به افراد می‌رسد؛ پولی که آنها به افراد [مورد نظرشان] پرداخت می‌کنند، به صورت یک الگوی پرداختی مستقیم است و سال‌هاست که دولت عربستان از بنیادگرایان سلفی و وهابی و جریانات مرتبط حمایت می‌کند، این مبالغ به دست این افراطیون و بنیادگرایان می‌رسد و بسیار جای تعجب خواهد بود اینها صرف حمایت از اقدامات تروریستی نشود...ما پیش از حملات 11 سپتامبر نیز به این اقدامات عربستان ظنین بودیم و موارد و مصادیق آن را در گزارش‌های متعدد مستند کرده‌ایم. مسائل مختلفی وجود دارد که باید روشن شود؛ چه کسی از این پرداخت‌ها مطلع است، این پرداخت‌ها از جانب چه کسی است، آیا این کمک‌های مالی از جانب دولت مرکزی [سعودی] است یا از جانب دولت محلی و شخصی خاص؟ آیا افرادی که این کمک‌های مالی را ارائه می‌کنند، از نحوه هزینه‌کرد و محل هزینه آن مطلع‌اند؟ اگر که از این امر باخبرند،‌ به چه دلیلی این کار را انجام می‌دهند؟ آیا این دستمزدها نوعی حق‌السکوت و باج است؟ آیا آنها از حمایشان از گروه‌های تروریستی باخبرند؟‌

در همان جلسه، «پاسکال دامورو»، دستیار اجرایی رئیس اف‌بی‌‌آی، شهادت داد:

تا این تاریخ،‌ نمی‌توانم اینجا بنشینم و به شما بگویم که آن روابط به عقب برگردد، نمی‌توانم بگویم که آیا می‌توانیم ثابت کنیم که خاندان سعودی از تروریسم حمایت می‌کند یا نه. اما ابهاماتی وجود دارد که ما در حال انجام تحقیقاتیم تا مشخص کنیم که چه موارد و اطلاعات دیگری در این خصوص وجود دارد.

چیزی که مشخص است آن است که اف‌بی‌آی با سعودی‌ها مطابق با اقدمات ضدتروریستی برخورد و رفتار نکرده است.

................................... پیش از 11 سپتامبر تهدید کرد.

.......................................................................................................................................................................................... .......................................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................................................................................... .........................................................

«مایکل رولینس» (Michael Rolince)، رئیس پیشین بخش عملیات تروریسم بین‌المللی در اف‌بی‌‌آی شهادت می‌دهد که:

پاسخ من به سوال شما این است که پیش از 11 سپتامبر، به جز استثناهای نسبتاً معدود، هیچ گونه تحقیق و بازرسی چشمگیر و جامعی از سوی اف‌بی‌آی در خصوص سعودی‌ها و................................یا حمایتشان از تروریسم، وجود نداشت. خانم «هیل»، من قصد ندارم که اینجا بایستم و به شما بگویم که .......................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................................................... ................................

دستیار مأمور ویژه دفتر سن دیگو طی شهادتش تأیید کرد که:

اساساً............................................................................................................................. آنها کشورهایی نبودند که از سوی وزارت خارجه آمریکا به عنوان کشورهای حامی تروریسم معرفی شده باشند. و بن‌مایه و شیوه عمل غالبی که ما در سن‌دیگو شاهدش بودیم آن بود که اگر ........................... وجود داشتند، هدف عمده و اولیه آنها آن بود که ناراضیان و منتقدان [خاندان سعودی] را تحت نظر بگیرند و از منافع آل سعود محافظت کنند. از همین رو،‌ به آنها به عنوان تهدیدی برای منافع و امنیت ملی [آمریکا] نگریسته نمی‌شد.

در جلسه غیر علنی استماع در 9 اکتبر 2002، «رابرت مولر»، تأیید کرد که وی به واسطه برخی از اطلاعات و اقدامات صورت گرفته در کمیته مشترک تحقیق، از واقعیت‌ها و فعالیت‌های سعودی‌ها مطلع شده است:

در اینجا، من ترتیب وقایع را می‌گویم،‌ من فکر می‌کنم که کمیته مشترک تحقیق کرده، و در نتیجه این تحقیقات برخی از واقعیات برای ما و صادقانه بگویم، برای من، روشن شده که پیش از این از آنها مطلع نبودم. و شاید که اگر کمیته مشترک به تحیق نمی‌پرداخت، این موارد هرگز برای ما روشن و عیان نمی‌شد.

ارسال نظر: