لباس رژه ایران در المپیک ریو بدون هویت ایرانی/ جعبه مداد رنگی که رنگ‌های پرچم را ندارد

کدخبر: 2049149

در حالی امروز از البسه کاروان ورزشی ایران در المپیک رونمایی شد که در این مراسم لباس فرم ورزشکاران حاضر در رژه کاروان ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز به نمایش گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، در حالی امروز از البسه کاروان ورزشی ایران در المپیک رونمایی شد که در این مراسم لباس فرم ورزشکاران حاضر در رژه کاروان ایران در المپیک 2016 ریو نیز به نمایش گذاشته شد. اقدامی که در نخستین گام با واکنش نماینده شرکت اسپانسر البسه کاروان ایران همراه بود و آنها را شوکه کرد.

لباس ورزشی ورزشکاران به رنگ سورمه‌ای یکدست و همراه با کتانی سورمه‌ای و یا قرمز به نمایش گذاشته شد که در مجموع طرح و رنگ آمیزی آن جایی برای انتقاد نداشت و لباس‌هایی در حد ادوار گذشته کاروان ایران بود.

آنچه امروز فضای مجازی را وادار به واکنش کرد طراحی لباس فرم رژه نمایندگان ایران بود. لباسی که در مراسم افتتاحیه نماد فرهنگ ایران اسلامی خواهد بود. مانتو و شلوار به همراه مقنعه در تمام ادوار گذشته المپیک به عنوان لباس فرم رژه نمایندگان زن ایران بوده که در عین حفظ جایگاه بالای زن مسلمان، فرهنگ ایران را نیز به نمایش گذاشته است اما متاسفانه طراحی این لباس در این دوره با کج سلیقه‌گی همراه بوده است و انتخاب مناسبی را از سوی مسئولین شاهد نبودیم.

استفاده از رنگ مناسب و در عین حال هماهنگی رنگ‌ها در طراحی لباس مهم‌ترین اصل محسوب می‌شود که در کنار دوخت با کیفیت لباس می‌تواند بر ارزش و زیبایی آن بیفزاید اما متاسفانه انتخاب رنگ سورمه‌ای به عنوان شلوار، رنگ طوسی برای مانتو و رنگ نارنجی برای لباس زیر مانتو در کنار مقنعه مشکی با نوار نارنجی ترکیب رنگ نامناسبی را ایجاد کرده است که قرار گرفتن این رنگ‌ها با دوخت نامناسب بی سلیقه‌گی طراح را تکمیل کرده است.

در مورد لباس مردان نیز تفاوت چندانی وجود ندارد و ترکیب شلوار سرمه ای و کت طوسی با پیراهن نارنجی ترکیب رنگ نامناسبی را ایجاد کرده است. بعلاوه مشخص نیست که این طراحی لباس چه چیزی را در ذهن بینندگان ایجاد خواهد کرد و چه نمادی از ایران را به نمایش گذاشته است.

شاید مقایسه لباس زنان ورزشکاران ایران اسلامی با سایر ورزشکاران جهان کار مناسبی نباشد چون رعایت شئونات اسلامی مهم‌ترین اصل برای بانوی ورزشکار ایرانی است اما تلفیقی از هنر ایرانی- اسلامی می‌توانست سبب طراحی لباسی فاخر تر برای کاروان ایران شود.

ارسال نظر: