قائم مقام سابق "تنظیم بازار" وزارت صنعت در گفتگو با "نسیم‌آنلاین" تشریح کرد؛

نعمت‌زاده و معاونش در گرانی مرغ، شکر و روغن مقصر هستند

کدخبر: 2049184

حاجعلی گفت: با وجود رکود موجود و کمبود تقاضا تنظیم بازار خیلی راحت تر از گذشته است و با توجه به آمارهایی که در مورد تورم و رکود وجود دارد، ما نباید به هیچ وجه دچار نوسان قیمت شویم.

بهمن حاجعلی از مدیران سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت و قائم مقام سابق اداره کل تنظیم بازار این وزارتخانه در گفتگوی تفصیلی با « نسیم آنلاین » در خصوص گرانی کالاهای اساسی و مشکلات تنظیم بازار در سه سال گذشته اظهار کرد: در شرایط فعلی کشور، با تولید مناسب و برنامه ریزی صحیح امکان تنظیم بازار مطلوب وجود دارد و در خیلی از موارد همین میزان تولید برای مصرف کشور کفایت می کند.

وی افزود: اگر در مواردی هم نیاز به واردات باشد با برنامه ریزی صحیح به طوری که به تولید کنندگان داخلی لطمه ای وارد نشود، می توان واردات را به اندازه نیاز انجام داده، ذخیره نمود و در مواقعی که تقاضای بیشتری برای یک کالا وجود دارد، آن را به منظور متعادل کردن و تنظیم بازار عرضه نمود.

حاجعلی گفت: در کشور ما در بعضی از مقاطع خاص مانند عید نوروز، ماه مبارک رمضان، مسافرتهای تابستانی و ایام بازگشایی مدارس، در بعضی از اقلام تقاضای بیشتری برای یک کالا در کشور وجود دارد. در این مقاطع دولتی موفق است که بتواند میزان عرضه را با میزان تقاضا تنظیم کند و با توجه به این که خیلی از این اقلام امکان انبار شدن و ذخیره سازی دارند، با یک برنامه ریزی مناسب تنظیم بازار به راحتی قابل انجام هستند.

مدیرکل سابق بسیج اقتصادی کشور بر همین اساس بیان کرد: بنابراین دولت باید به اندازه کافی در فصلی که تقاضا کمتر و تولید بیشتر است، کالاهای اساسی را به عنوان ذخایر استراتژیک انبار کند و در مقاطعی از سال که تقاضا زیاد است آنها را عرضه کند.

گرانی شکر، مرغ و روغن توجیهی ندارد

حاجعلی با انتقاد از افزایش قیمت کالاهای اساسی مردم در ماههای اخیر مانند شکر، مرغ و روغن علی رغم کاهش تورم خاطرنشان کرد: در کشور ما قیمتها نباید به دلایل احساسی و یا عدم برنامه ریزی صحیح افزایش یابد. در حال حاضر ما در محصولات کشاورزی تولیدات خیلی خوبی داریم و در محصولات صنعتی هم به دلیل رکود موجود بسیاری از انبارها مملو از کالا است.

وی افزود: اگر وارداتی لازم است، مانند روغنها و یا شکر خام می توان در مواقعی که فصل برداشت محصولات داخلی نیست، این واردات را انجام داد و به عنوان ذخایر استراتژیک نگهداری کرد و در مواقعی که تقاضا بیشتر است، آنها را عرضه نمود.

نعمت زاده تنظیم هیچ کاری برای تنظیم بازار نکرد

مدیرکل سابق بسیج اقتصادی وزارت صنعت با انتقاد از نوع نگاه نعمت‌زاده به مقوله تنظیم بازار عنوان کرد: متاسفانه در سالهای اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت به طور خاص تلاشی در جهت تنظیم بازار انجام نداده است. حتی سازمانهای نظارتی تحت نظر این وزارتخانه مانند سازمان حمایت و یا معاونت بازرگانی داخلی خیلی به وظایفشان عمل نمی کنند در حالی که با توجه به امکانات و پتانسیلهایی که در اختیار دارند، می توانستند عملکرد بسیار بهتری داشته باشند.

حاجعلی بیان کرد: اجرای قانون انتزاع در نا به سامانی های موجود سهم زیادی دارد. این طرح به طور کامل اجرا نشد به طوری که بعضا وزارت جهاد کشاورزی اعلام می کند که من مامور تولید و عرضه هستم اما ابزارهای نظارتی لازم مثل سازمان حمایت و نظارت بر شبکه های توزیع را در اختیار ندارم. بنابراین انجام کار تنظیم بازار تا حلقه نهایی که همان مصرف کننده باشد، امکان پذیر نیست.

وی گفت: در نقطه مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت هم از خود رفع تکلیف کرده و اعلام می کند که در بخش محصولات کشاورزی، تنظیم بازار، عرضه و تولید کاملا بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

حاجعلی عنوان کرد: وزارت صنعت معتقد است اگر میزان عرضه و تقاضا تنظیم شود، اصلا نیاز به هیچ مقرراتی نیست. در حالی که اگر این طور بود کالاهای صنعتی و معدنی هم نیاز به نظارت نداشتند و این با شرایط فعلی به نظر اینجانب جوابگو نیست، زیرا همین منظور دستگاههای عریض و طویل مثل سازمان حمایت و تعزیرات طراحی شدند و همچنان فعال هستند.

مدیرکل سابق بسیج اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: قبلا چندین ستاد در دولت تشکیل می شد مانند ستاد کنترل قیمتها، ستاد تنظیم بازار و ستاد تنظیم بازاری که در خود وزارت صنعت با همه دستگاههای زیر مجموعه مرتبط مانند معاونت بازرگانی داخلی و سازمان حمایت و سازمان تعزیرات حکومتی و مسئولان مرتبط تشکیل می داد.

نعمت زاده به معاونت بازرگانی داخلی هم اعتقاد ندارد

حاجعلی بیان کرد: در دولت یازدهم چون آقای نعمت زاده خیلی اعتقادی به تنظیم بازار ندارد و سازمان حمایت هم به عنوان زیر مجموعه این وزارتخانه نظارت پررنگی را ندارد. حتی آقای نعمت زاده بعد از قانون انتزاع معتقد بودند که نیازی به حضور معاونت بازرگانی داخلی هم نیست. در حال حاضر این معاونت وظایف تنظیم بازاری خود را در دولت تدبیر و امید به خوبی انجام نمی دهد.

وی گفت: با وجود رکود موجود و کمبود تقاضا تنظیم بازار خیلی راحت تر از گذشته است. با توجه به آمارهایی که در مورد تورم و رکود وجود دارد، ما نباید به هیچ وجه دچار نوسان قیمت شویم. در این شرایط به این دلیل دچار نوسان قیمت در کالاهای اساسی می شویم که برآوردهای دقیقی از نیاز بازار صورت نمی گیرد و یا ناهماهنگی وجود دارد.

خسروتاج مقصر ناهماهنگی دولت روحانی در تنظیم بازار است

مدیرکل سابق بسیج اقتصادی وزارت صنعت با انتقاد از قائم مقام نعمت زاده عنوان کرد: ناهماهنگی داخلی بیشتر در حوزه بازرگانی داخلی کشور به چشم می خورد. آقای خسروتاج به عنوان قائم مقام بازرگانی داخلی وزیر صنعت تحرک چندانی در تنظیم بازار انجام نمی دهند. آقای نعمت زاده هم اعتقادی به تنظیم بازار به شکل و شیوه گذشته ندارد.

اکثر مدیران تنظیم بازاری را از وزارت صنعت بیرون کردند!

حاجعلی عنوان کرد: آقای خسروتاج در ماجرای وام 10 میلیونی خرید کالا نشان داد که توانایی انجام اقدامات تنظیم بازاری را ندارند. در حال حاضر توجه وزارت صنعت بیشتر به دو بخش صنعت و معدن جلب شده و بخش بازرگانی مورد بی مهری قرار گرفته است، به طوری که طی سه سال گذشته اکثر مدیران با سابقه در حوزه تنظیم بازار و تجارت این وزارتخانه را ترک کرده اند و جایگزین آنها نیروهای بازنشسته گذشته شدند که همین باعث خلع در نظام تنظیم بازار کشور شدند.

ارسال نظر: