گزارش ویژه «نسیم آنلاین» از وعده فراموش شده دولت تدبیر درباره اختصاص عواید فروش نفت:

کلاه گشادِ نفتیِ دولت بر سر مردم جنوب

کدخبر: 2049256

دولت یازدهم عملکرد خوبی نسبت به تحقق وعده‌های خویش در این خصوص نداشته و در صورت فراموشی عمل به این مصوبه و وعده انتخاباتی رئیس دولت، از هم اکنون حسن روحانی باید قید دریافت آرای بالا از استانهای جنوبی در رقابت‌های نفس‌گیر انتخاباتی سال آینده را بزند.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین» : استان خوزستان در سه سالگی شروع به کار دولت تدبیر و امید خاطره خوشی از تحقق وعده‌های انتخاباتی سکاندار دولت یازدهم ندارد. چرا که اختصاص 3 درصد از درآمدهای نفت به این استان در سه سال گذشته عمر دولت، رنگ و بوی واقعیت به خود نگرفته است.

این امر، اکنون به یکی از تلخ‌ترین پس زمینه‌های ذهنی مشترک عمده مردم خوزستان با دولت یازدهم تبدیل شده که ادامه این روند در سال پایانی، به طور قطع نتیجه خوبی برای حسن روحانی در انتخابات پیش رو نخواهد داشت.

گفته می‌شود که رئیس دولت یازدهم پیش از تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری و در سفر به استان خوزستان وعده داده که سه درصد از درآمدهای نفت را به استان زرخیزخوزستان اختصاص خواهد داد؛" چرا که این حق مردم خوزستان بوده و در طول 8 سال جنگ تحمیلی مردم این سرزمین فشارهای بسیاری را متحمل شده‌اند و این 3 درصد برای جبران کم است و دست آخر جمع‌بندی کرده که تلاش خواهد کرد که این رویه به 3 درصد برسد. "

ظاهرا ‌اشاره او به افزایش رقم 2 به 3 درصدی سهم استان خوزستان از محل درآمدهای نفتی بعد از آن مطرح شده که گویا دولت قبل هم بر اختصاص 2 درصد از محل درآمدهای نفتی به استان خوزستان تاکید داشته، با این همه حسن روحانی پس از رسیدن به ایستگاه پاستور و در جریان سفر خود، عدد 3 درصدی وعده داده شده را به 2 درصد تقلیل داد و در عین حال گفت که در خصوص اختصاص این 2 درصد درآمد نفتی هم قول قطعی نمی‌دهد و نیازمند دریافت مشورت است.

به گزارش «نسیم آنلاین»، این عقب‌ نشینی از وعده داده شده، اکنون به یک ذهنیت منفی در بین وکلای مردم خوزستان در عمارت بهارستان و قشر وسیعی از مردم استان خوزستان تبدیل شده، چرا که احساس عمومی دایر برخُلف وعده این دولت نسبت به وعده داده شده حکایت دارد.

"جعفر حجازی" استاندار اسبق خوزستان در سال 92 و در جریان سفر هیئت دولت به این استان خبرداد که مصوب شد تا 2 درصد حاصل از تولید نفت خام به خوزستان، ایلام، بوشهرو کهکیلویه و بویراحمد تعلق می‌گیرد و افزوده که این امر با هدف توسعه استان‌های مذکور به تصویب رسیده است.

از قرار معلوم با توجه به اینکه خوزستان 81 درصد نفت خام کشور را تامین می‌کند بنابراین اختصاص 2 درصد درآمد حاصل از تولید نفت خام ، بر اساس ظرفیت تولید هر استان رقم قابل توجهی از اعتبار را نصیب آن خواهد کرد. چرا که تولید نفت خام در استان مذکور، منجر به بروز آلودگی شدید هوا، آب و زمین کشاورزی و نباتات شده و دست آخر اینکه مردم این استان با همه معضلات از پیش گفته با سختی های معضلات زیست محیطی دست و پنجه نرم می‌کنند.

البته برای جبران خسارات مذکور در استان‌های جنوبی کشور، درمجالس هفتم و هشتم و در برنامه‌‌های توسعه‌ای پنج ساله های چهارم و پنجم هم مصوب شد که 2 درصد عواید نفت اختصاص یابد اما آنچه در عمل اتفاق افتادکه هیچگاه گزارش دقیقی از هزینه‌کرد 2 درصد از درآمدهای نفتی در استان‌های نفت‌خیر در سالیان اخیر در دست نیست.

"ناصر سودانی" نماینده سابق مردم اهواز در مجلس گفته که وزارت نفت پروژه‌ های ملی را تعریف کرده و منابع مالی آن را از همان 2 درصد تخصیص می‌ دهدکه این یک کلاهبرداری قانونی است و پولی که به استان خوزستان اختصاص داده می‌شود، دل بخواهی است.

مجلس شورای اسلامی به تازگی و در مصوبه اخیر خود برای سال 95 به دولت تکلیف کرده تا 3 درصد از درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی را با ترتیب یک سوم به استان‌های نفت و گاز خیز جهت اجرای برنامه های عمرانی بودجه سنواتی اختصاص دهد.

مصوبه مذکور، دولت را مکلف کرده که دو سوم از رقم 3 درصد را هم به شهرستان‌های مناطق کمتر توسعه یافته بر اساس شاخص‌های توسعه نیافتگی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اختصاص دهد.

فارغ از توجه به جزئیات مصوبه مذکور، اما نتایج یک بررسی نشان داده که دولت یازدهم عملکرد خوبی نسبت به تحقق وعده های خویش در این خصوص نداشته و در صورت فراموشی عمل به این مصوبه و وعده انتخاباتی رئیس دولت، از هم اکنون حسن روحانی باید قید دریافت آرای بالا از این استان در رقابت‌های نفس‌گیر انتخاباتی سال آینده را بزند.

چرا که خُلف وعده دولت هیچ خاطره خوبی از پیوند میان دولت و مردم محروم جنوب در ذهن‌ها تداعی نمی‌کند.

ارسال نظر: