پیام‎های سیاسی - منطقه‌ای سفر هیات‎ سعودی به اسرائیل چه بود؟

راز روابط "عشقی" ریاض - تل‌آویو

کدخبر: 2049258

عربستان بر اساس منافع مشترک و مقابله با "دشمن مشترک" به سیاست تقویت روابط با تل آویو و گسترش آن با هدف تبدیل شدن آن به ائتلاف ادامه می دهد که سفر اخیر یک هیات سعودی بلندپایه به ریاست "انور عشقی" به اراضی اشغالی گواه این مساله است.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین » ، یک هیات بلندپایه سعودی متشکل از شخصیت های دانشگاهی و تجاری به ریاست "انور عشقی" سرتیپ بازنشسته سازمان اطلاعاتی عربستان که به تلاش برای علنی کردن روند نزدیک شدن روابط عربستان و اسرائیل معروف است، اخیرا به تل آویو سفر کرده است.

روزنامه الاخبار در این باره گزارش داد که این دیدار برخلاف دیدارهای قبلی دو طرف که در خارج از مرزهای سعودی و اشغالی صورت می گرفت، این بار در تل آویو صورت گرفت که این خود حامل پیام‎های سیاسی برای منطقه و داخل اسرائیل است.

این روزنامه لبنانی به قلم "علی حیدر" نوشت: یکی از پیام ها این است که عربستان با توجه به رویدادهای منطقه برای ایجاد روابط علنی با اسرائیل آمادگی بیشتری دارد و حاضر است با یک پرش بلند، این روابط را به ائتلاف دوجانبه تبدیل کند، بدون آن که رژیم صهیونیستی برای دادن هیچ گونه "امتیاز" در رابطه با مذاکرات صلح(سازش) بین رام الله و تل آویو، تعهد رسمی به فلسطین بدهد.

در سطح داخلی اسرائیل نیز سفر هیات سعودی به تل آویو یک موفقیت سیاسی برای نخست وزیر رژیم صهیوینستی محسوب می شود، زیرا این سفر نشان می دهد که سیاست ها و تصمیمات بنیامین نتانیاهو درباره فلسطین اشغالی، یک مانع بزرگ و جدی در برابر نزدیک شدن اغلب کشورهای عربی از جمله عربستان به اسرائیل به شمار نمی رود.

روزنامه "هاآرتص" با اشاره به سفر انور عشقی به اراضی اشغالی نوشت: هیات سعودی با دو شخصیت رسمی اسرائیل دیدار کرد که هر دیدار مفهوم سیاسی خاص خود را دارد. اولین دیدار با "دوری گولد" مدیرکل وزارت امور خارجه اسرائیل و دومین دیدار با سرتیپ "یوآف مردخای" هماهنگ کننده امور رژیم در اراضی اشغالی فلسطین صورت گرفت.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه افزود: هدف از علنی شدن این دیدار، تشویق به گفتگو در اسرائیل درباره "طرح صلح عربی" است، هر چند بنیامین نتانیاهو پیشتر بارها تاکید کرده بود که امکان ندارد اسرائیل این طرح را بپذیرد و باید اصلاحاتی در این طرح صورت بگیرد تا با "معیارها و اصول اسرائیل" تناسب پیدا کند.

اما آنچه که باید گفت این است که علنی شدن این دیدار در پی انتشار گزارش‌های منابع اسرائیلی و خارجی درباره وجود روابط سری بین عربستان و اسرائیل با توجه به دیدارهای گوناگون شخصیت های دو طرف در بیرون از مرزهای سعودی اسرائیلی، غیر منتظره نبود. این دیدار دو نکته دارد. نخست اینکه ریاض به سمت تقویت روابط علنی بین دوطرف خیز برداشته است و دوم اینکه اگرچه این هیات به عنوان هیات رسمی شناخته نمی شود، اما رسمی نبودن آن، به این معنا نیست که "این سفر استثنایی نمی تواند بدون موافقت ریاض باشد».

انور عشقی ابتدای هفته جاری وارد اراضی اشغالی شد و قبل از دیدار با گولد و مردخای، با "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و چندین نفر از رهبران فلسطینی در رام الله دیدار کرد.

روزنامه هآرتص نوشت: انور عشقی همچنین با تعدادی از نمایندگان کنست(پارلمان) از جمله "عیساوی فرجی" نماینده حزب مرتس دیدار کرد. انور عشقی و هیات همراه وی روز سه شنبه گذشته نیز با یائر لابید رئیس ائتلاف "یوجد مستقبل" و تعدادی دیگر از نمایندگان اسرائیلی مانند عوفر شیلح و یعقوب بیری دیدار کرد.

این روزنامه اسرائیلی نوشت: عربستانی ها می خواند راه "انور السادات" رئیس جمهور اسبق مصر را ادامه دهند و می خواهند به اسرائیل نزدیک شوند و این کاملا مشخص است. اعضای کنست به عشقی پیشنهاد دادند که نمایندگان اسرائیلی را برای تائید "طرح صلح عربی" به عربستان دعوت کند.

پیش از این نیز انور عشقی که اکنون رئیس موسسه مطالعات راهبردی عربستان است و در گذشته سمت‎های مختلفی نظامی داشته بود، در ژوئن سال گذشته با دوری گولد مدیرکل وزارت امور خارجه اسرائیل در موسسه تحقیقات واشنگتن دیدار علنی داشته است. شاهزاده ترکی الفیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان نیز در فوریه گذشته با موشه یعلون وزیر دفاع وقت اسرائیل دیدار داشت.

ارسال نظر: