گارد ریاست‌جمهوری ترکیه به طور کامل منحل شد

کدخبر: 2049284

نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید مشارکت شماری از افسران گارد ریاست‌جمهوری در کودتای ناکام، دولت را به این نتیجه رسانده که این نیرو باید منحل شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "بن علی ییلدیریم" نخست‌وزیر ترکیه روز شنبه از تصمیم دولت این کشور برای انحلال گارد ریاست‌جمهوری و تغییر ساختار نیروهای مسلح خبر داد.

به نوشته پایگاه «دیلی صاباح»، ایلدیریم که با شبکه «ای هابر» صحبت می‌کرد، گفت در پی مشارکت شماری از سران و نیروهای گارد ریاست‌جمهوری در کودتای ناکام ترکیه، تصمیم به انحلال این نیرو گرفته شده است.

به گفته ایلدیریم، خروج پایگاه‌های نظامی از مرکز شهرها از دیگر تصمیماتی است که برای اصلاح ساختار نظامی اتخاذ شده است. به گفته وی، قرار است به زودی مجموعه این اصلاحات به صورت عمومی اعلام شود.

نخست‌وزیر ترکیه آمار افراد بازداشت شده از زمان کودتا را 13002 نفر اعلام کرده است. وی گفت از این تعداد 1329 نفر از نیروهای پلیس، 8831 نفر افسر ارتش و 2100 نفر قاضی و دادستان هستند.

بامداد شنبه هفته گذشته گروهی از نظامیان ترکیه‌ای با تصرف ساختمان چند شبکه تلویزیونی، فرودگاه آتاتورک استانبول و چندین ساختمان دولتی، علیه دولت کودتا کردند. تلاش برای کودتا با حضور حامیان حزب حاکم در خیابان، ناکام ماند. از آن زمان دولت ترکیه پاکسازی گسترده‌ای را آغاز کرده و ده‌ها هزار نفر را بازداشت، اخراج یا تعلیق کرده است.

ایلدیریم به رخدادهای شب کودتا هم اشاره کرده و گفت در آن شب تانک‌های کودتاچیان تلاش کرده‌اند تا مسیر خودروی وی را که راهی آنکارا بوده، مسدود کنند.

وی گفت مقامات آمریکایی گفته‌اند که هیچ اطلاعی از تلاش برای کودتا نداشته‌اند و آنکارا هم به حرف واشنگتن اعتماد دارد.

ارسال نظر: