ماجرای درز اسناد هسته‌ای تکرار شد

نشت اطلاعات محرمانه ایران از آژانس

کدخبر: 2049350

صبح امروز بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به افشای بخشی از برنامه بلندمدت هسته‎ای کشور توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس واکنش نشان داد.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »:: صبح امروز بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به افشای بخشی از برنامه بلندمدت هسته ‎ ای کشور توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس واکنش نشان داد.

.

کمالوندی با اشاره به اینکه آسوشیتدپرس بخش‌هایی از برنامه بلندمدت هسته ‎ ای ایران را منتشر کرده که محرمانه بوده و قرار بوده محرمانه بماند اعلام کرد: تلقی ما این است که (برنامه مدت هسته ‎ ای ایران) از آژانس درز کرده است .

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین خاطرنشان کرد: نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به درز اسناد محرمانه برنامه بلندمدت هسته‌ای ایران یادداشت اعتراضی به آژانس ارائه می‌کند .

این در حالی است که 4 روز پیش علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگو با بخش خبری ساعت 14 در پاسخ این اتفاق را هم پیش‌بینی کرده بود.

وی در پاسخ به سؤالی در همین رابطه از تعبیر "عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد" استفاده کرد و گفت: برنامه پانزده‌ساله سیر تحول صنعت هسته‌ای کشورمان را تبیین کردیم و به تصویب شورای عالی امنیت ملی کشورمان رساندیم و آن را در چارچوب پروتکل الحاقی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردیم .

وی ادامه داد: با توجه به این‌که این برنامه صنعت هسته‌ای ما در یک افق بلندمدت هست، تقاضا داریم که این برنامه محرمانه بماند. البته توافقی با 1+5 داشتیم که این برنامه را به آن‌ها هم ارائه کنیم و قرار نیست که این برنامه منتشر شود .

صالحی خاطرنشان کرد: اگر طرف غربی اقدام به انتشار برنامه بلندمدت ایران می‌کند ما نیز مشکلی با این موضوع نداریم، ولی در قاعده ما موافق نیستیم که برنامه بلندمدت ما این‌طور در معرض عموم قرار بگیرد .

نکته مهم در این میان اما این است که موضوع اعتراض به انتشار اسناد محرمانه ایران (برنامه بلندمدت هسته‌ای) نزد آژانس بین‌المللی که البته مسبوق به سابقه بوده و درگذشته نیز به‌مراتب اتفاق افتاده است، به دو هفته پیش برمی‌گردد زمانی که آسوشیتدپرس در گزارشی مدعی بود به اسناد محرمانه‌ای از برنامه ایران دست‌یافته است و مقامات ایرانی نیز به‌سرعت پیگیر این قضیه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده بودند.

آسوشیتدپرس در این گزارش خود گفته بود که "ایران تا سال 2027 یعنی 11 سال بعد از اجرای برجام می‌تواند فرایند جایگزینی سانتریفیوژهایش با دستگاه‌های پیشرفته را آغاز کند و همچنین می‌تواند بعد از دوره‌ای بین 11 تا 13 سال 5060 سانتریفیوژی که اکنون ملزم به استفاده از آن‌ها است را با حداکثر 3500 سانتریفیوژ پیشرفته جایگزین کند . "

در این گزارش آسوشیتدپرس ادعا کرده بود که "بازده ماشین‌های پیشرفته ایران پنج برابر ماشین‌های قبلی است و لذا زمان گریز (زمان ادعایی آمریکایی‌ها برای دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای) از یک سال به شش ماه کاهش خواهد یافت . "

در این زمینه مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با صدای آمریکا وجود چنین سند محرمانه‌ای را انکار کرده و با بیان این‌که هیچ سند محرمانه یا توافق محرمانه‌ای در کار نیست گفت: پیشگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای - و توانایی ما برای نظارت بر برنامه هسته‌ای آن کشور و اطمینان از صلح‌آمیز بودن ماهیت آن - تا ابد باقی خواهد ماند .

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این گفتگو تأکید کرد: زمان گریز هسته‌ای ایران پائین نمی‌آید و ما هم معتقد نیستیم که این زمان در سال یازدهم به نصف، یعنی به شش ماه، کاهش خواهد یافت. برجام تضمین می‌کند با ادامه محدودیت‌های تعیین‌شده روی ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران، زمان گریز تا سال پانزدهم کاهش نمی‌یابد .

وی در ادامه با اشاره به اسناد محرمانه این خبرگزاری می‌گوید: به نظر می‌رسد سند به‌اصطلاح "محرمانه" مورداشاره آسوشیتدپرس، طرح دیرینه تحقیق و توسعه غنی‌سازی اورانیوم ایران است که پیشتر، به عنوان بخشی از سند توافق پروتکل الحاقی، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال‌شده است .

این سخنان تونر در کنار ادعای آسوشیتدپرس که در روزهای بعد نیز ادامه یافت با واکنش وزیر امور خارجه ایران نیز همراه شد.

محمدجواد ظریف در واکنش به انتشار این گزارش، سند موردادعای آسوشیتدپرس را از افتخارات تیم مذاکره‌کننده دانست و بابیان اینکه همه رسانه‌های دنیا، تمام سند را ندیدند تا از افتخاری که گروه مذاکره‌کننده و صنعت ما ایجاد کردند باخبر باشند اظهار داشت: بااین‌وجود همه رسانه‌ها می‌گویند ایران بعد از ۱۰ سال به‌سرعت به سمت غنی‌سازی صنعتی می‌رود؛ وقتی تمام این سند منتشر شد، مشخص می‌شود ما ظرف ۱۵ سال به کجا خواهیم رسید .

این اظهارنظرها اما در داخل با واکنش‌های دیگری هم همراه شد، چنانکه مهدی محمدی کارشناس مسائل هسته‌ای با انتشار مطلبی با اشاره به گزارش آسوشیتدپرس گفت که این خبرگزاری اسناد محرمانه جانبی و ضمیمه در برجام را منتشر کرده است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای قبلا نسبت به وجود اسناد محرمانه در حاشیه برجام و ارائه آنها به طرف غربی ابراز نگرانی کرده بود و از احتمال انتقال آنها به مجموعه های اطلاعاتی غربی خبر داده بود.

محمدی و دیگر کارشناسان سیاسی در ایران پیش از این گفته بودند که آژانس نهاد قابل اعتمادی در موضوع تعامل با کشورها نخواهد بود.

ارسال نظر: