معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست تهران:

خودروهای فاقد کاتالیست برگه معاینه فنی دریافت نمی‌کنند

کدخبر: 2049418

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: برای اخذ معاینه فنی صحت کارکرد کاتالیست الزامی است و خودروهای فاقد این قطعه معاینه فنی دریافت نمی‌کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمد رستگاری افزود: کاتالیست یکی از قطعات بسیار مهم و کاهنده آلودگی هوا در خودروهاست و نقش تبدیل گازهای پرخطر مثل مونوکسید کربن به گازهای کم خطر و دی اکسید کربن وآب دارد.

وی ادامه داد: از سال83 نصب کاتالیست با رعایت استاندارد یورو 2 برای خودروها اجباری شد.

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: کاتالیست خودروها با کارکرد 80 تا 120 هزار کیلومتر البته بسته به نوع رانندگی و کیفیت سوخت باید تعویض شود.

رستگاری ادامه داد: از آنجایی که کاتالیست قطعه‌ای نیست که از کار افتادنش به چشم بیاید رانندگان به خاطر هزینه بالا برای تعویض آن هیچ اقدامی نمی‌کنند.

وی افزود: برخی از رانندگان هم بر این باور اشتباهند که کاتالیست قدرت موتور خودرو را کم می‌کند و این قطعه را بر می دارند.

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: برای حل این مشکل سازمان محیط زیست در ابتدای امسال، دستورالعملی درخصوص نصب و تعویض کاتالیست روی خودروها را به مراکز معاینه فنی ابلاغ کرده است.

رستگاری افزود: بر اساس این دستورالعمل، خروجی لوله های اگزوز از 2و نیم درصد به 7دهم درصد رسیده که اگر درموقع معاینه فنی کاتالیستی ازکار افتاده باشد خروجی لوله این عدد را نشان نمی دهد.

ارسال نظر: