بیست و هفتمین نشست سران اتحادیه عرب در موریتانی

تلاش برای ایجاد فضای "ایران‌‌هراسی" در نشست اتحادیه عرب

کدخبر: 2049720

بیست و هفتمین نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در موریتانی آغاز شد؛ قرار است در این نشست آنچه دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی خوانده می‌شود بررسی شود.

به گزارش« نسیم آنلاین »، فارس نوشت: بیست و هفتمین نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در نواکشوت پایتخت موریتانی برگزار شد.

عبدالفتاح السیسی: تحولات منطقه به امنیت ملی و قومی کشورهای عربی آسیب می‌رساند

«شریف اسماعیل» نخست وزیر مصر که به نیابت از «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و رئیس دوره قبل اتحادیه عرب به موریتانی سفر کرده پیام السیسی را قرائت کرد.

السیسی در این پیام اعلام کرد کشورش در طول مدت ریاست‌اش بر اتحادیه عرب تلاش کرده به مسائل مختلف جهان عرب رسیدگی کند و به عنوان عضو عربی شورای امنیت تلاش کرده به سود منافع کشورهای عربی اقدام کند.

رئیس جمهور مصر ضمن پافشاری بر اینکه تحولات منطقه به امنیت ملی و قومی کشورهای عربی آسیب می‌رساند، آنچه دخالت در امور داخلی کشورهای عربی خوانده را عامل اصلی مشکلات این کشورها توصیف کرده و خواستار مقابله با آن شده است.

وی همچنین بر لزوم حل سیاسی پرونده‌ها و بحران‌های منطقه عربی از جمله در فلسطین، لیبی و سوریه تأکید کرد و گفت باید حل بحران‌های این کشورها به حفظ حاکمیت دولت و تمامیت ارضی آن منجر شود.

السیسی همچنین خواستار بازنگری در گفتمان دینی جهان عرب شد تا نسل‌های آتی این کشورها در دام گروه‌های افراط‌گرا گرفتار نشوند.

محمد ولد عبدالعزیز : تا زمانی که بحران پرونده فلسطین حل نشود جهان عرب رنگ ثبات را نخواهد دید

«محمد ولد عبدالعزیز» رئیس جمهور موریتانی نیز که کشورش ریاست دوره بیست و هفتم اتحادیه عرب را برعهده دارد در سخنرانی افتتاحیه تأکید کرد که اصلی ترین مسأله کشورهای عربی حل پرونده فلسطین است.

وی تأکید کرد باید در حل پرونده فلسطین به لزوم توقف شهرک سازی، عقب نشینی اسرائیل از بلندی‌های جولان و مزارع شبعا، رفع تحریم‌ها از فلسطینیان و توقف کشتار آن‌ها به دست اسرائیلی‌ها توجه شود.

محمد ولد عبدالعزیز یادآور شد تا زمانی که بحران پرونده فلسطین حل نشود جهان عرب رنگ ثبات و امنیت را نخواهد دید.

وی همچنین ضمن برادر خواندن سوریه گفت تنها راه حل بحران این کشور باید مذاکره همه طرف‌های سوری و تصمیم گیری مردم با همکاری چهره‌های میهنی برای آینده این کشور باشد.

رئیس جمهور موریتانی ضمن استقبال از گفت‌وگوهای صلح یمن از نقش کویت در میزیبانی از این نشست تقدیر کرد.

وی همچنین با استقبال از پیروزی‌های عراق در مقابله با داعش گفت به همه مردم این کشور که با وحدت در برابر تروریسم ایستادگی کرده‌اند درود می‌فرستم.

او همچنین تأکید کرد که برای حل بحران‌های جهان عرب، کشورهای عربی باید به بینش مشترکی برسند.

احمد ابوالغیط: پایان دادن به اشغال فلسطین در اولویت اتحادیه عرب

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب نیز در این نشست به سخنرانی پرداخت و تأکید کرد اتحادیه عرب در این دوره اصل عدم جانبداری را رعایت خواهد کرد.

وی همچنین افزود با توجه به تحولات منطقه اتحادیه عرب باید طی دوره بیست و هفتم به چند موضوع بپردازد؛ وی تأکید کرد نباید اجازه دهیم دیگر کشورها نقش منجی کشورهای عربی را بازی کنند و لازم است این نقش از سوی اتحادیه عرب بازی شود.

وی افزود: جهان عرب به صورت بی سابقه‌ای در حال نبرد با تروریسم است؛ حل سیاسی بحران‌های کشورهای عربی در مبارزه با تروریسم کمک خواهد کرد.

ابوالغیط یادآور شد مسأله فلسطین و پایان دادن به اشغال فلسطین در اولویت اتحادیه عرب خواهد بود و افزود که باید با لجاجت اسرائیل مقابله کرد.

«ایاد بن امین مدنی» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در نشست افتتاحیه عرب سخنرانی کرد و گفت چالش‌هایی که منطقه با آن مواجه است در تاریخ بی سابقه بوده است.

«اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده سازمان ملل در پرونده یمن نیز بیانیه‌ای را به نیابت از «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل قرائت کرد؛ بان کی‌مون ابراز تأسف کرد که هنوز در برخی کشورهای عربی از جمله سوریه بحران‌ها جان مردم را گرفته و فاجعه ایجاد می‌کند.

بان کی مون در آستانه از سرگیری گفت‌وگوهای صلح سوریه از همه کشورهای عربی خواست تلاش خود را برای حمایت از این گفت‌وگوها به کار ببندند.

وی همچنین ضمن تقدیر از کویت برای میزبانی نشست‌های صلح یمن تأکید کرد حل بحران‌های این کشور تنها از راهکار سیاسی امکان پذیر است.

بان‌کی مون پیشروی‌ها و پیروزی‌های ارتش عراق در برابر داعش را به این کشور تبریک گفت، در خصوص فلسطین نیز از طرف فلسطینی و اسرائیلی خواست در راستای ایجاد راهکاری سیاسی همکاری کنند و افزود: اسرائیل باید فورا اقدامات غیرقانونی خود را پایان دهد و فلسطینیان نیز باید به وحدت برسند.

دبیرکل سازمان ملل در خصوص لبنان نیز این کشور را نماد همزیستی مسالمت آمیز خواند و از مسئولان و چهره‌های سیاسی خواست در مسیر انتخاب رئیس جمهور گام بردارند.

بان کی‌مون همچنین به بحران لیبی اشاره کرد و برلزوم وحدت برای مقابله با داعش در این کشور تأکید کرد.

رئیس پارلمان عربی: ایران دوست کشورهای عربی نیست

«احمد بن محمد الجروان» رئیس پارلمان عربی نیز با اشاره به بحران‌ها و چالش‌هایی که جهان عرب را تهدید می‌کند خواستار اجرایی شدن طرح دفاع عربی مشترک شد و گفت این مسأله یک خواسته مردمی است.

وی همچنین با متهم کردن ایران به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی گفت: نیت سوء تهران درباره کشورهای عربی به ویژه درباره بحرین نشان می‌دهد که این کشور دوست کشورهای عربی نیست.

وی افزود یک خواسته مردمی وجود دارد که باید آینده رابطه کشورهای عربی با ایران روشن شود؛ الجروان همچنین با اشاره به ادعای امارات بر مالکیت ادعایی بر جزایر سه گانه ایرانی از ایران خواست ضمن دست برداشتن از دخالت در امور داخلی کشورهای عربی از طریق گفت‌وگو یا دادگاه‌های بین المللی مسأله جزایر سه گانه [ایرانی] را حل و فصل کند.

امیر کویت: ایران در امور داخلی کشورهای عربی دخالت نکند

«صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت نیز در این نشست سخنرانی کرد و با اشاره به بحران سوریه گفت با وجود تلاش‌ها برای حل پرونده سوریه، بحران این کشور همچنان ادامه دارد و قربانی می‌گیرد.

امیر کویت درباره بحران یمن نیز از به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوهای صلح این کشور در کویت ابراز تأسف کرد.

وی همچنین لجاجت اسرائیل را عامل اصلی رکود تلاش‌ها برای حل مسالمت آمیز پرونده فلسطین دانست و از تلاش‌های فرانسه برای حل بحران فلسطین تقدیر کرد.

وی درباره روابط جهان عرب با ایران گفت موفقیت هر گفتمان سازنده‌ای نیازمند زمینه سازی لازم برای آن است که با رعایت اصل حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر از سوی ایران محقق می‌شود.

سودان خواستار احترام کشورهای عربی به خواست مردم سوریه شد

«عمر حسن البشیر» رئیس جمهور سودان تأکید کرد مسأله فلسطین اصلی ترین مسأله جهان عرب است و افزود از تلاش‌های «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در راستای حل پرونده این کشور حمایت می‌کند.

وی همچنین تأکید کرد که کشورش از دولت آشتی ملی لیبی حمایت می‌کند و افزود آماده است در همه زمینه‌ها به این کشور کمک کند.

البشیر افزود که غیبت سوریه از نشست‌های اتحادیه عرب از اهمیت و توجه اتحادیه عرب به بحران این کشور نمی‌کاهد؛ وی خواستار حل سیاسی بحران سوریه شد و از کشورهای عربی خواست به اراده مردم سوریه در انتخاب نوع حکومت و نظام در کشورشان احترام بگذارند.

وی همچنین از کشورهای عربی خواست ابتکار عمل در پرونده بحران سوریه را به دست گیرند و به اقدامات بین المللی اکتفا نکنند.

اتهام زنی هادی به ایران؛ ادعای وجود طرحی «صفوی» در برابر جهان عرب

«عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن نیز در این نشست به عنوان نماینده یمن سخنرانی کرد و از اتحادیه عرب تقدیر کرد که از او حمایت کرده‌اند.

وی مدعی شد انصار الله یمن و علی عبدالله صالح تحت حمایت ایران علیه آنچه دولت قانونی یمن خواند عصیان کرده‌اند و گفت این یک پروژه (صفوی) است که برای ناچیز کردن هویت عربی یمن صورت گرفته است.

هادی مدعی شد هیأت منسوب به او طی چندماه گذشته با روی گشاده به گفت‌وگوهای صلح رفته اما با وقت کشی از سوی هیأت مقابل مواجه شده است.

وی همچنین انصار الله و کنگره مردمی یمن را به تلاش برای تجزیه یمن متهم کرد و گفت این اقدام در چارچوب طرح «صفوی ایران» در جهان عرب صورت گرفته است.

در حالی که بمباران روزانه شهرهای یمنی و مرگ صدها کودک و زن از سوی عربستان صدای سازمان‌های حقوق بشری را در آورده است؛ عبدربه منصور هادی حملات عربستان به یمن را نمونه روشنی از همبستگی عربی دانست و گفت این اقدام نور امیدی در همکاری امنیتی مشترک کشورهاست.

حمایت جیبوتی از عبدربه منصور هادی

«اسماعیل عمر جیله» رئیس جمهور جیبوتی نیز ضمن حمایت از راهکار مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه گفت از همان ابتدا معتقد بوده که بحران سوریه باید راهکار سیاسی داشته باشد.

وی همچنین از عبدربه منصور هادی حمایت کرد و گفت خواستار عقب نشینی انصار الله از شهرهای یمن و خلع سلاح آنهاست.

تقدیر کومور از عربستان به خاطر تشکیل ائتلاف عربی-سعودی

«غزالی عثمانی» رئیس جمهور کومور هم در سخنرانی‌اش در این نشست ضمن محکوم کردن پدیده تروریسم از اقدام عربستان در تأسیس ائتلاف عربی-سعودی و حمله به یمن حمایت کرد.

عدم حمایت الجزایر از دولت موسوم به دولت قانونی هادی

رئیس پارلمان الجزایر ضمن اشاره به خطر تروریسم و لزوم مقابله با آن تأکید کرد که فلسطین همواره در رأس نگرانی‌های جهان عرب است.

وی با اشاره به بحران سوریه این کشور را کشوری برادر خواند و تأکید کرد باید بحران سوریه از طریق راهکاری سیاسی و با توجه به ضرورت حفظ وحدت و تمامیت ارضی سوریه و احترام به خواست مردم این کشور حل و فصل شود.

وی درباره بحران یمن نیز ابراز امیدواری کرد گفت‌وگوهای صلح یمن به حل سیاسی و توافقی در یمن بیانجامد و این راهکار را تنها راهکار حل بحران یمن توصیف کرد؛ وی برخلاف دیگر کشورهای عربی از آنچه مشروعیت هادی خوانده می‌شود حمایت نکرد.

پادشاه اردن، تروریسم جدید را خوارج عصر خواند

«هانی الملقی» نخست وزیر اردن نیز در این نشست بیانیه‌ای را به نیابت از عبدالله دوم پادشاه اردن قرائت کرد. پادشاه اردن در این بیانیه تأکید کرد که تاریخ و واقعیت موجود ثابت کرده که کار عربی مشترک یک ضرورت واقعی است.

پادشاه اردن ضمن استقبال از پیروزی‌های ارتش عراق در برابر داعش در برخی مناطق این کشور، تروریسم جدید در سوریه و عراق را خوارج عصر حاضر خواند و گفت: جنگ با تروریسم نبرد ما مسلمانان است تا بتوانیم از دینمان دفاع کنیم.

عبدالله دوم گفت هنگام سخن گفتن از بحران سوریه و وضعیت فاجعه بار مردم این کشور این مسأله روشن می‌شود هرچه بحران سوریه ادامه پیدا کند رنج مردم این کشور و همسایگان سوریه امتداد پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد هرچه جهان و منطقه در بحران‌ها و درگیری‌های مختلف غرق می‌شود اسرائیل از فرصت استفاده کرده و به سیاست اشغالگری و شهرک سازی خود ادامه می‌دهد.

عبدالله دوم از جامعه جهانی خواست در برابر اقدامات غیر قانونی اسرائیل به ویژه در زمینه شهرک سازی ایستادگی کند.

پادشاه اردن در اشاره به بحران یمن اعلام کرد از عبدربه منصور هادی و ائتلاف عربی-سعودی حمایت می‌کند و افزود امنیت کشورهای عربی و امنیت اردن یکی است.

تمام سلام: تروریسم بدون مرز‌ منافع جهان اسلام و جهان عرب را هدف قرار داده

«تمام سلام» نخست وزیر لبنان نیز گفت نشست اتحادیه عرب در حالی برگزار می‌شود که اغلب کشورهای عربی با بحران‌های متعدد دست و پنجه نرم می‌کند.

وی با اشاره به بحران سوریه گفت بحران این کشور یکی از مهم ترین چالش‌های منطقه است که لبنان را تحت تأثیر گذاشته است.

سلام گفت لبنان یک کشور کوچک است با درآمدهای محدود که وظیفه برادرانه خود در قبال سوریه را انجام می‌دهد با این وجود لبنان خواستار ایجاد صندوق حمایتی و منطقه‌ای مسکونی برای اسکان آوارگان سوری در خاک سوریه است تا از پراکنده شدن مردم این کشور در دیگر مناطق جهان جلوگیری شود.

وی افزود: با موج بدون مرزی از تروریسم روبه رو شده‌ایم که منافع عرب‌ها و مسلمانان در سراس جهان را هدف قرار داده است.

تمام سلام اعلام کرد کشورش نسبت به امنیت قومی عربی به ویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، بی تفاوت نیست و افزود با هرگونه دخالت در امور داخلی کشورهای عربی با هر عنوان و نامی مخالف است.

بیانیه سراسر ضد ایرانی بحرین

«محمد بن مبارک» نایب رئیس شورای وزیران بحرین نیز پیام «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه این کشور را قرائت کرد.

پادشاه بحرین مدعی شد مبارزه با تروریسم محقق نمی‌شود مگر از طریق مقابله با آنچه اقدامات مداخله جویانه ایران در امور داخلی کشورهای عربی خواند.

وی ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی، صادرات تروریسم، حمایت لجستکیی از گروه‌های تروریستی و تلاش برای بر هم زدن امنیت و ثبات کشورهای عربی متهم کرد و گفت اگر کشورهای عربی در برابر این اقدامات متحد شوند، تلاش‌های ایران نیز با شکست مواجه خواهد شد.

پادشاه بحرین افزود: از ایران می‌خواهیم به اصل حسن همجواری احترام بگذارد و در امور داخلی کشورهای عربی دخالت نکند.

ابراهیم جعفری:امیدواریم تا پایان سال عراق از حضور داعش پاک شود

ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق نیز در این نشست سخنرانی کرد؛ جعفری تأکید کرد با وجود همه تلاش‌های اتحادیه عرب اما این اقدامات تا کنون به نتیجه مطلوب منجر نشده است.

جعفری گفت در عراق نیروهای قهرمان ارتش، نیروهای امنیتی و نیروهای قهرمان حشد الشعبی (بسیج مردمی) و نیروهای بسیج عشاری این کشور تلاش می‌کنند هر روز به پیروزی جدیدی در استان الانبار دست پیدا کنند.

وی ابراز امیدواری کرد تا پایان سال جاری عراق از حضور داعش پاک شود و افزود تا کنون 50 هزار آواره عراقی به استان الانبار بازگشته‌اند.

الجعفری گفت جهان اسلام و جهان عرب نباید تنها به محکومیت حوادث تروریستی جهان اکتفا کند بلکه باید اقدامی عملی در این زمینه دست بزند.

وی افزود : احترام عراق به اصل حسن همجواری در خصوص همسایگان خود به این معنا نیست که به ترکیه اجازه خواهد داد بدون موافقت و اجازه دولت عراق به اقدام نظامی در خاک این کشور دست بزند و با وجود وعده‌های مکرری که داده به حاکمیت عراق احترام نگذاشته به همین دلیل از کشورهای عربی می‌خواهیم اقدام قاطعانه‌ای در این خصوص اتخاذ کنند.

الجعفری همچنین تأکید کرد دولت کشورش از راهکار سیاسی در سوریه حمایت می‌کند و برای حفظ وحدت سوریه با دخالت خارجی در این کشور مخالف است.

وی همچنین خواستار تشکیل دولت وحدت ملی در یمن شد و تأکید کرد از تلاش‌های صورت گرفته در چارچوب گفت‌وگوهای صلح کویت برای حل سیاسی بحران یمن حمایت می‌کند.

وزیر خارجه عراق گفت جهان عرب و جهان اسلام نیاز ندارند که در سایه تحولات و چالش‌های موجود پرونده‌های اختلاف برانگیز میان کشورهای عربی باز شود بلکه وضعیت فعلی نیازمند وحدت صفوف جهان عرب است.

فلسطین خواستار اقامه دعوی علیه بریتانیا شد

«ریاض المالکی» وزیر خارجه فلسطین نیز تأکید کرد که کشورش از تلاش‌های بین المللی و منطقه‌ای برای حل بحران‌های منطقه از جمله سوریه حمایت می‌کند.

وی همچنین از تلاش‌های دولت عراق برای مقابله با تروریسم و ایجاد ثبات در این کشور تقدیر کرد و افزود از تلاش‌های عربستان در حمایت از دولت موسوم به دولت قانونی یمن حمایت می‌کند.

المالکی به نیابت از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از دبیر کل اتحادیه عرب خواست به فلسطین در زمینه اعلام دعوی علیه بریتانیا به دلیل بیانیه بالفور [بیانیه وزیر خارجه وقت انگلیس که سرآغاز تلاش در عرصه بین‌المللی برای اشغال فلسطین بود] کمک کند.

وی تأکید کرد اسرائیل همچنان به ادامه سیاست‌های اشغالگری خود اصرار دارد و می‌خواهد چینش جمعیتی قدر را تغییر دهد و افزود: زمان آن رسیده است تا دولت فلسطین بر چارچوب مرزهای 1967 تأسیس شود.

محمود عباس نسبت به اصطلاح «همکاری منطقه‌ای» با اسرائیلی که معنای سازش با این رژیم را دارد، هشدار داد.

تونس خواستار مقابله با افراط‌گرایی شد

«خمیس الجهیناوی» وزیر خارجه تونس اعلام کرد تحولات منطقه و درگیری کشورهای عربی با بحران‌های منطقه‌ای به این معنا نیست که پرونده مرکزی اعراب (فلسطین) به فراموشی سپرده شده باشد.

وی ضمن اشاره به پیروزی‌های ارتش عراق در بازپس گیری فلوجه از داعش، در خصوص بحران یمن از همه طرف‌های یمنی خواست در مسیر حل سیاسی و گفت‌وگوی همه جانبه گام بردارند.

وزیر خارجه تونس به نیابت از «محمد باجی قائد سبسی» خواستار تقویت تلاش‌ها برای مقابله با افراط‌گرایی شد.

اتهامات تکراری عربستان به ایران

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز در این نشست سخنرانی کرد؛ الجبیر گفت اگر بحران فلسطین یکی از بنود اصلی همه نشست‌های عربی است دلیل آن لجاجت اسرائیل و مقابله با حل بحران این کشور است.

وزیر خارجه عربستان با اشاره به بحران سوریه گفت روش دولت این کشور در مخالفت با بندهای توافق ژنو1 و ادامه آنچه کشتار مردم این کشور خواند، تنها دلیل اصلی تأخیر در رسیدن به حل بحران این کشور است و به همین دلیل به اعتقاد عربستان جایی برای اسد در آینده سوریه نمی‌ماند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرده که عراقی‌ها نیز با اتحاد و کنار گذاشتن اختلافاتشان ثبات و امنیت را در این کشور ایجاد کنند.

الجبیر به نیابت از «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان با اشاره به بحران انتخاب رئیس جمهوری در لبنان گفت این کشور نیاز دارد که منافع ملی خود را بر منافع گروهی و حزبی اولویت دهد.

وی بار دیگر ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی متهم کرد و گفت این اقدام در تضاد با قوانین بین المللی است که باید بر اساس قوانین اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و سازمان ملل با آن مقابله شود.

مراکش؛ همکاری مشترک راه مقابله با تروریسم است

«صلاح الدین مزوار» وزیر خارجه مراکش (مغرب) که قرار بود کشورش میزبان نشست اتحادیه عرب باشد اما از میزبانی این نشست انصراف داد اعلام کرد انصراف مراکش از میزبانی نشست اتحادیه عرب به معنای بی‌توجهی به همکاری مشترک عربی نیست.

مزوار به نیابت از «محمد ششم» پادشاه کشورش تأکید کرد واضح است جامعه جهانی نقش روشنی در به تأخیر افتادن حل پرونده فلسطین دارد.

وی در خصوص مبارزه با تروریسم نیز گفت باید از طریق همکاری مشترک میان کشورها با تروریسم مقابله کرد زیرا نمی‌توان به صورت انفرادی با این بحران مقابله کرد.

قرار بود نشست اتحادیه عرب در مراکش (مغرب) برگزار شود؛ اما مراکش با تکیه بر اینکه فضای مناسب برای تصمیم گیری بر اساس منافع ملت‌های عرب فراهم نیست از میزبانی این نشست کناره گیری کرده بود.

برخی معتقدند این مسأله ناشی از اختلافاتی است که طی جلسات اخیر اتحادیه عرب در بیانیه‌های نمایان شده بود.

ارسال نظر: