معصومه ابتکار:

ایران در انجام تعهدات خود در قبال توافقنامه پاریس جدیت کامل دارد

کدخبر: 2050052

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه مسائل زیست‌محیطی از اولویت‌های اصلی دولت یازدهم است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در انجام تعهدات خود در قبال توافقنامه پاریس جدیت کامل دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: معصومه ابتکار سه‌شنبه شب در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های زیست محیطی صنایع پتروشیمی، در تالار آفرینش سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اظهار کرد: باید برای فعالیت‌های زیست محیطی، طراحی سبز، بهینه‌سازی مصرف، کاهش آلودگی‌ها، کاهش گازهای گلخانه‌ای و بهینه‌سازی در بحث آب و انرژی تلاش ویژه‌ای کرده و در این زمینه سرآمد باشیم.

وی ادامه داد: باید بتوانیم در این زمینه در عرصه بین‌المللی رقابت کنیم چرا که این حوزه برای کشور ما از اهمیت فراوانی برخوردار است و سال گذشته نیز مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی نظام را در بحث محیط زیست ابلاغ فرمودند و این سیاست‌های کلی برای کشور بسیار حائز اهمیت است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: دلیل این اهمیت آسیب‌هایی است که اقتصاد، بهداشت عمومی جامعه و طبیعت ما از محل نادیده گرفتن مسائل زیست محیطی دیده است.

ابتکار در ادامه با بیان اینکه دولت یازدهم از ابتدای کار خود موضوع محیط زیست را از اولویت‌های اصلی فعالیت‌های خود قرار داده و به همه ابعاد این مسأله پرداخته است، گفت: اکنون در شرایطی هستیم که مسائل زیست محیطی در کنار همه فعالیت‌های اقتصادی و بین‌المللی و توسعه‌ای یکی از موضوعات کلیدی و مهم است و خوشبختانه در بخش‌هایی مانند نفت شاهد تغییر رویکرد جدی نسبت به گذشته چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی هستیم.

وی به فرایند حذف جیوه از مدار تولید شرکت پتروشیمی بندر امام اشاره و تصریح کرد: دستاوردهایی که امروز در منطقه دیدیم، نخستین دستاورد را برای خود آن شرکت به همراه دارد، فواید زیست محیطی اینگونه اقدامات در وهله نخست برای خود شرکت‌هاست، این مسأله سرمایه‌گذاری است و بازگشت سرمایه به همراه دارد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور متذکر شد: این دست اقدامات به دلیل اتصالی که به آب‌های آزاد و منطقه خلیج فارس داریم فواید و دستاوردهای بین‌المللی نیز دارد و در راستای تحقق تعهدات ما به کنوانسیون مینیماتا گام بسیار مهمی بشمار می‌رود.

ابتکار خاطرنشان کرد: کشور ما متعهد این کنوانسیون است و تلاش‌های بسیار خوبی نیز در این رابطه صورت گرفته و جیوه به طور کامل از پروسه تمام فرایندها حذف خواهد شد.

وی یادآور شد: اقداماتی که امروز در ماهشهر شاهد بودیم در کاهش مصرف انرژی و آب بسیار مؤثر است، 30 درصد کاهش مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای به همراه دارد، که این نیز فواید و تأثیرات بین‌المللی داشته و گامی در راستای عمل به وظایف کشور در قبال کنوانسیون تغییرات اقلیم و توافق پاریس است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور ادامه داد: در توافق پاریس تعهد کردیم که انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را 4 درصد بدون شرط و 8 درصد مشروط به رفع کامل تحریم‌ها انجام دهیم، گامی که امروز برداشته شد و اقدامی نیز که پیشتر از این در اهواز انجام شده بود نشان دهنده اقدامات جدی جمهوری اسلامی ایران برای ایفای تعهدات خود در قبال توافق پاریس است.

ابتکار اظهار کرد: این مسأله بسیار مهم و نشان دهنده این است که دولت یازدهم علاوه در بُعد محلی گام‌های مهم و بلندی برمی‌دارد و از بخش‌های خصوصی حمایت کرده و در راستای ایفای تعهدات خود در سطح بین‌المللی جدی است.

وی در پایان اضافه کرد: در طرح‌های توسعه‌ای باید ملاحظات زیست‌محیطی در مکان‌یابی و همچنین انجام ارزیابی زیست‌محیطی دقت کافی برای کاهش آسیب‌ها و عوارض برای منطقه مدنظر قرار گیرد که شاهد توسعه پایدار، ارتقای وضعیت محیط زیست و افزایش کیفیت آب و هوا و همه شاخص‌های زیست محیطی برای شهرستان بندر ماهشهر و خوزستان باشیم.

ارسال نظر: