آسیب‌های اجتماعی صاحب متولی شد

کدخبر: 2050535

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آسیب‌های اجتماعی با تشکیل شورای عالی اجتماعی در کشور، دارای متولی شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سعید صفاتیان افزود: بحث آسیب‌های اجتماعی از حدود هشت ماه گذشته تاکنون در سطوح بالای نظام مطرح شده است و رهبر انقلاب سه بار به این موضوع ورود کردند به همین منظور جلساتی با حضور سران سه قوه و وزرای مربوطه برگزار و در این جلسات مقرر شد که آسیب های اجتماعی نیاز به یک متولی اصلی دارد.

وی تصریح کرد: تصمیم بر این گرفته شد که متولی اصلی حوزه آسیب های اجتماعی به خاطر وجود مرکز امور اجتماعی در وزارت کشور، زیرنظر این وزارتخانه باشد؛ از این رو، اخیرا در شورای عالی اداری کشور زیرنظر معاون اول رئیس جمهوری، تشکیل سازمان امور اجتماعی در این شورا به تصویب رسید.

صفاتیان با بیان اینکه سازمان امور اجتماعی کار اجرایی انجام نمی دهد، ادامه داد: بیشتر فعالیت این سازمان در حوزه هماهنگی، نظارت، برنامه ریزی و سیاستگذاری حوزه های اجتماعی است.

وی به وجود 22 آسیب اجتماعی در کشور اشاره کرد و افزود: پنج آسیب اجتماعی طلاق، بیکاری، فقر، حاشیه نشینی و اعتیاد بیشتر از دیگر آسیب ها است که در این موارد، اعتیاد در جامعه تاثیرگذارترین است.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: معتقدم در حوزه آسیب های اجتماعی فقط نباید یک آسیب را ببینیم زیرا به تنهایی نمی توان آنها را حل کرد به همین خاطر وجود چنین سازمان هایی الزام دارد اگرچه در کشور ما سازمان های زیادی در حوزه اجتماعی فعالیت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: با تشکیل شورای اجتماعی در کشور، رهبر معظم انقلاب نظر دادند که سطح فعالیت ها باید گسترده شود که به همین منظور این شورا تبدیل به شورای عالی اجتماعی کشور به ریاست رئیس جمهوری شد تا ضمانت اجرایی بیشتری برای مصوبه آنها داشته باشیم.

صفاتیان ادامه داد: شورای عالی اجتماعی، وضعیت اجتماعی به وی‍ژه آسیب های اجتماعی کشور را رصد می کند زیرا تاکنون 10 وزارتخانه در حوزه آسیب ها فعالیت داشتند اما به صورت عملی فعالیت موثری در زمینه آسیب ها از آنها مشاهده نشده است، البته دلیل اصلی آن موازی کاری و عدم هماهنگی بین دستگاه ها بوده است.

وی با بیان اینکه با تشکیل سازمان امور اجتماعی و شورای عالی اجتماعی در کشور تمرکز بر حوزه آسیب های اجتماعی بیشتر می شود، اضافه کرد: تشکیل این سازمان و شورای عالی اجتماعی اقدام خوبی است چراکه در وزارت کشور نگاه مثبت و کلانی نسبت به حوزه اجتماعی وجود دارد و می خواهند همه آسیب های اجتماعی را با هم ببینند.

صفاتیان به تشکیل شورای عالی اجتماعی در هفته جاری با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوی اشاره کرد و گفت: در این شورا تقسیم کار ملی کشور در حوزه های اجتماعی مطرح شد و این اقدامات می تواند به رسیدگی بهتر به آسیب ها نیز تاثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: در این شورا تمام موضوعاتی که در برنامه ششم توسعه به عنوان سند پنج ساله تصویب کردند، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و به طور یقین یکی از برنامه های این شورا رسیدگی و برنامه ریزی برای کاهش 25درصدی آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد در برنامه ششم است.

صفاتیان همچنین یکی از برنامه ها و وظایف سازمان امور اجتماعی در وزارت کشور را ارزیابی، نظارت و هماهنگی برنامه های ششم توسعه بیان کرد و افزود: در عین حال در مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون اجتماعی به این سمت می روند که یک فراکسیون در حوزه اجتماعی برای بررسی بیشتر آسیب ها در کشور راه اندازی کنند تا در زمینه های مختلف برای کاهش آسیب های اجتماعی تاثیرگذار باشد، البته این موضوع با هماهنگی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور است.

صفاتیان ادامه داد: همچنین در مجمع تشخیص مصلحت نظام، کمیسیون اجتماعی با جایگاه نظارتی تشکیل شده است تا بتواند به آسیب های اجتماعی در کشور نیز رسیدگی کند.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب به موضوع آسیب های اجتماعی وارد شده اند، با تشکیل سازمان امور اجتماعی در وزارت کشور و شورای عالی اجتماعی به ریاست رئیس جمهوری بتوان در آینده نزدیک شاهد کاهش آمار آسیب های اجتماعی بود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: