دکتر ابهری در گفتگو با «نسیم آنلاین» عنوان کرد:

الگوهای جامعه در دستان هنجارفرستان هنجارشکن قرار گرفته است/ از چهره‌های سینمایی پوشش و رفتار منطقی نمی‌بینیم

کدخبر: 2050593

در دورانی که ما نوجوان بودیم با زغال سبیل می‌گذاشتیم که شبیه پدرانمان باشیم حالا بسیار از پسران زیر ابرو برمی‌دارند و آرایش می‌کنند که شبیه مادرانشان گردند، این تغییر روش و تغییر ظاهر از کجا ناشی می‌گردد؟

گروه جامعه « نسیم آنلاین »: انتشار عکس‌ها و کلیپ‌های عجیب و غریب دیگر در فضای مجازی امری علی‌السویه شده است. تصاویر خارج از عرف و مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی دیگر آن قبح و زشتی سابق را نداشته و بر این اساس شاید فضای مجازی را بتوان آیینه فضای حقیقی و منعکس‌کننده نابسامانی‌های اجتماعی دانست. شاید برای ما شنیدن این حدیث که در آخرالزمان مردان شبیه زنان و زنان شبیه مردان لباس می‌پوشند تا این اواخر خیلی برایمان روشن و ملموس نبود ولی اکنون دیگر به عینه موارد آن را می‌توان چه در کف خیابان‌ها یا در پروفایل‌ها، حساب‌های کاربری افراد و یا در برنامه‌های هنری و در بین بازیگران سینما دید. مردانی که شبیه زنان آرایش کرده و حتی کفش و لباس زنانه به تن می‌کنند تصویر چندش‌آوری از فروپاشی واژه‌ "مرد" را به نمایش گذاشته‌اند و زن‌هایی که با بی‌حیایی خود را در معرض لنز دوربین‌های نامحرمان قرار داده و با تبختر رفتار می‌کنند.

دکتر مجید ابهری پژوهشگر، رفتارشناس و آسیب‌شناس مسائل اجتماعی در گفتگو با « نسیم آنلاین » به کالبد شکافی چنین رفتارهایی در جامعه پرداخت و بیان کرد: همانطوری که مقام معظم رهبری از سال 1368 تا به امروز بارها و بارها موضوع تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی، رخنه فرهنگ و شبیخون فرهنگی را مورد تاکید قرار داده و نسبت به تغییر سبک زندگی به طور متناوب اخطارهای دلسوزانه داده‌اند امروز شاهد انحراف سبک زندگی اسلامی ایرانی به سوی زندگی پوچ گرایی غربی هستیم.

ابهری در ادامه افزود: زندگی پوچ‌گرانه‌ای که فقط بر اساس لذت‌های ظاهری و شهوانی حرکت می‌کند و بسیار بیشتر شبیه حیات حیوانی است تا یک زندگی متعالی انسانی. چرا اینگونه گشتیم؟

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال فوق بیان داشت: در بررسی‌های انجام شده در طول 30 سال گذشته این جانب به این محورها و نتایج زیر رسیده‌ام:

1. تغییر رفتار الگوهای رفتاری؛ وقتی والدین خود دچار مشکلات رفتاری هستند و در مقابل چشمان فرزندان دارای انحراف رفتاری می‌گردند فرزند آموزه‌های اولیه خود را از پدر و مادر فرا می‌گیرد.

2. گروه‌های مرجع رفتاری مانند هنرپیشگان، ورزشکاران و چهره‌های محبوب؛ وقتی که یک ورزشکار در میدان ورزشی پاها و دست‌های خالکوبی شده یا آرایش سر و صورت خود را به نمایش می‌گذارد فرزندان نوجوان و جوان ما به تفکر اینکه این حرکت رفتار درستی است از او و امثال آن الگوبرداری می‌کند، وقتی یک ورزشکار شلوار زردی می‌پوشد که سوژه رسانه‌های تصویری می‌گردد دیگر از نوجوانان و جوانان جامعه چه توقعی می‌توانیم داشته باشیم .

هر دیش ماهواره در پشت بام پرچم فتح یک سنگر اسلامی ایرانی است

3. شبکه‌های ماهواره‌ای ابزار اصلی جنگ نرم بوده و سریال‌ها و فیلم‌های بیگانه بر محور انحراف بنیان خانواده و تشویق روابط فرا زناشویی روابط با محارم و تقدیس فرزندان نا مشروع می‌نمایند. وقتی شبانه‌روز فرزندان ما تحت بمباران‌های رفتاری شبکه‌های ماهواره‌ای قرار می‌گیرند دیگر چه توقعی می‌توانیم از آنها داشته باشیم. هر دیش ماهواره که در یک پشت بام قرار می‌گیرد پرچم فتح یک سنگر اسلامی ایرانی می‌باشد.

4. فضای مجازی، گروه‌های نرم‌افزاری تلفن‌های همراه و اینترنتی و تالارهای بی در و دروازه این گروه‌ها که انواع رفتارهای ناهنجار و پوچ‌گرایی را ترویح و ترغیب می‌کنند به سادگی در دسترس 80 درصد از کودکان و نوجوانان و جوانان ما هستند.

ابهری در توضیح گروه‌های مرجع رفتاری با ذکر مثالی تشریح کرد: در بین دختران جراحی بینی، دستکاری‌های غیر علمی و طبیعی در سر و صورت و لب‌ها و گوش‌ها باعث گردیده که کمتر زنی را با چهره طبیعی در خیابان‌ها مشاهده کنیم. چهره‌های سینمایی اگر الگوهای رفتاری مناسبی برای جامعه بودند و در آرایش و پیرایش و پوشش منطق و رفتار منطقی را در نظر می‌گرفتند ما امروز نمی‌توانستیم دختران مانکن صفت را در خیابان ملاحظه کنیم.

چرا به رهنمودهای حیاتی و زندگی‌ساز رهبری توجه نمی‌شود؟

این استاد رفتار شناسی با انتقاد نسبت‌ به مسئولان فرهنگی کشور تصریح کرد: نهادهای فرهنگی ما چه اقداماتی در پیشگیری از نفوذ فرهنگ پوچ‌گرایی، لذت محوری و لذت طلبی مادی انجام داده‌اند، هیچ! متأسفانه پرکاری فرهنگی بیرونی و کم‌کاری فرهنگی درونی در جامعه ما باعث شده فرزندان ما امروز از سخنرانی و آموزش‌های رفتاری فراری گردند صدا و سیما با میزگردهای بی نتیجه و برنامه‌های بی‌هدف باعث گردیده که مشتریان ماهواره‌ها ساعت به ساعت بیشتر گردند.

ابهری در ادامه افزود: چه کسانی باید در مقابل این انحرافات رفتاری ایستادگی کنند؟ چرا رهنمودهای حیاتی و زندگی‌ساز مقام معظم رهبری به عنوان نقشه راه مورد استفاده کاربردی نخبگان اجتماعی و علوم رفتاری و روانشناسان قرار نمی‌گیرد؟ چرا آموزش و پرورش در جهت تبیین کاربردی رهنمودهای معظم له آموزه‌های رفتار اسلامی ایرانی را در مدارس شروع نکردند؟ پس کی می‌خواهند این رفتارها را آغاز کنند؟

استاد دانشگاه شهید بهشتی در نقد رفتارهای ناهنجار جوانان گفت: بنابراین تعجبی نیست وقتی فروشگاه‌های ما تبدیل به مال شوند پسران ما نیز با لباس‌های زنان و آرایش‌های همان‌گونه در این فروشگاه‌ها ظاهر می‌گردند چرا که ابزار غربی زندگی غربی لازم دارد. علت این مسئله مخالفت ما با فرهنگ و تمدن غربی و پیشرفت‌های علمی نیست بلکه با انحرافات رفتاری است که در میان تمام محاسن زندگی علمی بسیاری از فرز ندان ما فقط انحرافات رفتاری و آهنگ‌های رپ و پانک و متالیکال را برای زندگی خود انتخاب می‌کنند. امروز هنوز دیر نشده اما تا دو سال دیگر اگر حرکتی نکنیم باید انگشت حسرت و حیرت به دندان بگیریم و بر پشت دست و پیشانی خود بزنیم که بر ثنای فرزندان خود نظاره‌گر خواهیم شد.

هنرمندان در مجامع عمومی با معیارهای غیر اسلامی و ایرانی ظاهر می‌شوند

این استاد آسیب‌شناسی رفتاری در پایان با اشاره رفتارهای زننده و پوشش‌های ناهنجار برخی چهره‌های مشهور سینما بیان داشت: وقتی که در جامعه ما همواره الگوطلبی و تبعیت از الگوهای رفتاری در فطرت نوجوانان و جوانان وجود داشته باشد اگر ما الگوهای مناسب و مطلوب منطبق با سبک زندگی اسلامی ایرانی را به آنها ارائه ندهیم آنها خود به دنبال جستجوی الگو می‌روند آنگاه نمادهایی را انتخاب می‌کنند که مطلوب سلیقه و سن آنها نیست. وقتی بعضی از هنرمندان ما در مجامع عمومی با معیارهای غیر اسلامی و ایرانی ظاهر می‌شوند بسیار ممکن است مورد استقبال قرار گیرد، دیگر نمی‌توان به یک دختر شهرستانی گفت که مراقب حجاب و رفتار و اخلاق خود باشد.

ابهری در پایان افزود: متأسفانه در زمینه الگوسازی و ارائه الگوهای رفتاری به فرزندان ما هیچ قدم مثبتی بر نداشته‌ایم بنابراین هنجارفرستان هنجارشکن به عنوان نماد رفتار در جامعه قرار می‌گیرند.

ارسال نظر: