گزارش «نسیم آنلاین»: شکر همچنان در بازار کمیاب است! + جدول

تولید ۱۱ کارخانه تصفیه شکر متوقف شد/ انحصار در توزیع شکرِ وارداتی توسط وزارت کشاورزی!

کدخبر: 2052831

دبیر انجمن تصفیه کنندگان شکر گفت: دولت برای تنظیم بازار مجوزها را به صورت انحصاری به شرکت‌ بازرگانی دولتی و تعدادی کارخانه‌ داد!

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»: شکر به عنوان یکی از پر مصرفترین کالاهای مردم ایران در سه سال گذشته وضعیت خوبی را در بازار نداشت. دولت یازدهم با اتخاذ سیاست یک بام و دو هوا در قبال این محصول ابتدا واردات گسترده شکر را در دستور کار قرار داد، اما روزهای پایانی سال 93 و با مخالفت وزارت جهاد کشاورزی واردات آن را ممنوع کرد. اما این همه ماجرا نبود و واردات شکر علی رغم ممنوعیت به بهانه داشتن ثبت سفارشهای بلند مدت از کانالهای مختلف ادامه داشت تا تولید کنندگان داخلی شکر با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کنند. در نهایت هم این واردات باعث شد تا دهها کارخانه تولید قند و شکر در کشور تعطیل شود. اخیرا هم برخی از اخبار حکایت از تعطیلی 11 کارخانه تصفیه شکر در کشور دارد. جالب اینجاست که این محصول علی رغم واردات و تولید داخلی هر از چند گاهی در بازار کم یاب می شود و قیمت آن سر به فلک می کشد، که این مسئله هم مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است. در همین رابطه غلامحسین بهمئی، دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » در رابطه با بحران در بازار شکر ظرف 3-2 ماه گذشته و همچنین تعطیلی و توقف تولید در کارخانه‌های قند و شکرگفت: در حال حاضر کارخانه‌های تحت پوشش انجمن تصفیه‌کنندگان شکر به جز میزان کارمزدی که شرکت بازرگانی دولتی به آنها می‌دهد، قادر نیستند مواد اولیه برای تصفیه و فروش به مقدار کافی داشته باشند.

وی افزود: در چنین وضعیتی بسیاری از کارخانه‌ها فعالیت خود را متوقف کرده و از دور رقابت حذف می‌شوند و در نتیجه‌ی این انحصار، مشکلات بیش از پیش خواهد شد.

دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکر اظهار داشت: در این مدت که بازار شکر دچار التهاب شده و دولت به صورت انحصاری مجوزها برای تنظیم بازار را به شرکت بازرگانی دولتی و کارخانه‌های چغندر و نیشکری داده است که خودشان تولید کننده شکر خام هستند.

بهمئی گفت: در حقیقت از سال 93 دولت به کارخانه‌های تحت پوشش انجمن تصفیه‌کنندگان شکر هیچگونه مجوزی نداده، لذا چه تولید داخل و چه واردات به طور کلی و به صورت انحصاری به دست چغندرکاران افتاد.

وی عنوان کرد: 14 کارخانه، تحت پوشش انجمن تصفیه‌کنندگان شکر هستند، که از این تعداد 8 کارخانه "شکر خام" را به قند و مابقی "شکر خام" را به شکر سفید تبدیل می‌کنند که تمامی این 14 کارخانه در حال حاضر به صورت تعطیل و یا نیمه تعطیل بوده و فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. وی افزود: البته حال 11 کارخانه تولید قند و شکر اصلا خوب نیست و بدتر از دیگران است.

بهمئی عنوان کرد: کارخانه‌های شکر شامل کارخانه ورامین، کارخانه کرج، میبد، فسا، شاهین‌دژ و فیروزکوه بوده و کارخانه‌های تولید کننده قند شامل قند فردوس مشهد، قند مهرتوس خراسان، نور سپاهان اصفهان، قند کامیاب اصفهان، شاهین‌دژ و قند ورامین است.

وی تأکید کرد: تمامی این کارخانه‌ها کار را متوقف کرده و به سختی مقداری شکر از بورس تهیه کرده‌اند، البته لازم به ذکر است نبود شکر تنها مشکل این کارخانه‌ها نیست بلکه این کارخانه‌ها نقدینگی لازم را ندارند.

دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکر تصریح کرد: این کارخانه‌ها پروانه بهره‌برداری قند از شکر خام و یا شکر سفید از شکر خام را دارند، اما در حال حاضر آنها را از داشتن مواد اولیه محروم کرده‌اند. مسئولین دلیل این محرومیت را جلوگیری از واردات عنوان می کنند. حال آنکه واردات صورت می‌گیرد ولی به کارخانه‌های تصفیه کننده چیزی از این شکر‌های وارداتی تعلق نمی‌گیرد و تنها در انحصار چند کارخانه است.

بهمئی تأکید کرد: وزارت کشاورزی برای کارخانه‌های قند مجوز 50 هزار تن را داده است، اما دقیقاً 8 ماه است که ما تلاش می‌کنیم تا این موضوع عملیاتی شود، ولی متأسفانه این اتفاق نیفتاده و دلیل اصلی آن این است که کارخانه‌های انجمن ما دیگر نقدینگی نداشته و نمی‌توانند پول این 50 هزار تن شکر را پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: ‌در حقیقت صنعت شکر نیز دچار رکود شده و نداشتن نقدینگی نیز مزید بر علت شده است تا اوضاع بدتر شده است.

دبیر انجمن تصفیه کنندگان شکر وضعیت بازار این کالا ظرف روزهای آینده را آرام پیش‌بینی کرد و گفت: التهاب بازار کمتر شده است و از 15 شهریورماه که شکر چغندرکاران به دست می‌آید، قیمت روز به روز مناسب‌تر خواهد شد.

ارسال نظر: