دیدار "طیب اردوغان" و "ولادیمیر پوتین" در "سن پترزبورگ" روسیه

کدخبر: 2053247

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، برای دیدار و مذاکره با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، راهی "سن پترزبورگ" شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، این دیدار، نخستین ملاقات سران دو کشور پس از کدورت‌های پیش‌آمده به خاطر سرنگونی یک فروند جنگندۀ روس به دست ارتش ترکیه، محسوب می‌شود.

بمب افکن سوخوی 24 روسیه در سوم آذر 1394 مشغول عملیات علیه گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه بود که دو جنگنده اف-16 ترکیه آن را در حریم هوایی سوریه منهدم کردند.

پرس تی وی نوشت: آنکارا اعلام کرده بود جنگندۀ روسیه حریم هوایی ترکیه را نقض کرده است و پس از 10 بار اخطار و بی‌توجهی خلبان روس، دو فروند جت اف-16 ترکیه آن را سرنگون کردند. با وجود این، مسکو تاکید دارد جنگنده‌های ترکیه در حریم هوایی سوریه جنگندۀ روسیه را سرنگون کردند.

افزون بر این، این سفر نخستین سفر خارجی اردوغان پس از کودتای نافرجام اخیر محسوب می‌شود.

در کودتای نافرجام ترکیه، گروهی از نیروهای ارتش این کشور در تاریخ 25 تیر با هدف سرنگونی دولت یک عملیات نظامی را در استانبول و آنکارا آغاز کرده بودند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی خنثی شد؛ در جریان این کودتا حدود 300 تن کشته و هزار نفر زخمی شدند.

اردوغان در مصاحبه با یکی از رسانه‌های روسیه گفت: «از نظر من این دیدار مرحله‌ای مهم در روابط دو طرف و فرصتی برای آغازی دوباره است، من به شخصه، از صمیم قلب و از طرف ملت ترکیه به جناب پوتین و تمام مردم روسیه درود می‌فرستم.»

پس از سقوط جنگندۀ روسی، مسکو تحریم‌هایی را علیه ترکیه وضع کرد و پس از آن روابط دو کشور تیره شد. با این وجود، پوتین تیر ماهِ امسال عذرخواهی شخصی اردوغان را پذیرفت و بخشی از تحریم‌های اقتصادی وضع شده را لغو کرد.

در عین حال، پس از کودتای نافرجام 25 تیر، روابط ترکیه و روسیه بیش از پیش اهمیت یافته است.

رئیس جمهور روسیه یکی از نخستین سران خارجی بود که پس از تحولات اخیر ترکیه در تماس تلفنی با اردوغان از او اعلام حمایت کرد. رئیس جمهور ترکیه نیز در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌های روسیه از این اقدام پوتین تشکر کرد.

به باور کارشناسان، تیره شدن روابط ترکیه با کشورهای اروپایی نیز می‌تواند روند عادی‌سازی روابط مسکو و آنکارا را تسریع کند.

ارسال نظر: