دیدار "رجب طیب اردوغان" با "ولادیمیر پوتین" در روسیه

کدخبر: 2053474

رئیس‌جمهوری ترکیه که به دنبال ازسرگیری روابط مسکو-آنکارا برای نخستین بار است به روسیه سفر کرده، با رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهوری ترکیه که ساعاتی پیش وارد سن‌پترزبورگ شده بود، با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود دیدار کرد.

بنا بر گزارش منابع خبری، این دیدار که برای نخستین بار بعد از ازسرگیری روابط میان دو کشور پس از سرنگونی جنگنده «سوخو24»‌ نیروی هوایی روسیه در نوامبر سال گذشته، هم‌اکنون در روسیه در حال برگزاری است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در این دیدار تأکید کرد: «اولین کسی که بعد از کودتا با اردوغان گفت‌وگو کرد، من بودم. ما اقداماتی را که خلاف قانون اساسی در ترکیه صورت گرفت، محکوم می‌کنیم و امیدواریم که مردم ترکیه بتوانند اوضاع را در این کشور سر و سامان دهند. ما همواره مخالف اقداماتی نظیر کودتا بوده‌ایم و بر این موضع خود اصرار می‌ورزیم».

وی افزود: «خواستار از سر گیری روابط با ترکیه هستیم، از جمله در زمینه اقتصادی و همچنین برای مبارزه با تروریسم. از اینکه این فرصت پیش آمده خوشحال هستم. بهبود روابط، به نفع دو کشور است.»

رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در ادامه از اینکه همتای روس وی این دیدار را پذیرفته و همچنین به دلیل حمایت‌های وی در دوره پس از کودتا در ترکیه، از رئیس‌جمهوری روسیه تشکر کرد.

اردوغان تأکید کرد: «موارد زیادی هست که باید در مورد آن‌ها با هم گفت‌وگو کنیم. در حال حاضر ترکیه و روسیه وارد مرحله روابط مثبت شده‌اند. منطقه انتظار زیادی از ما دارد و ما با هم می‌توانیم مسائل را حل کنیم. من اطمینان دارم که روابط دو کشور به سرعت به حالت قبل باز می‌گردد و همکاری با روسیه مسائل منطقه را حل خواهد کرد.»

وی با اشاره به تظاهرات اخیر مردم ترکیه در حمایت از دولت حاکم افزود: «تظاهرات روز یکشنبه دلیل روشنی است که نشان می‌دهد مردم ترکیه دموکراسی، عدالت و آزادی را پاس می‌دارند.»

این نخستین دیدار روسای جمهور دو کشور پس از تیره شدن روابط به دنبال سرنگونی جنگنده سوخو 24 روسیه بر فراز خاک سوریه توسط جنگنده‌های اف-16 ترکیه است.

در تاریخ 24 ماه نوامبر سال 2015 میلادی یک فروند جنگنده سوخو 24 نیروی هوایی روسیه توسط جنگنده‌های اف 16 ترکیه بر فراز سوریه و در نزدیکی مرز با ترکیه هدف قرار گرفته و سرنگون شد. یکی از دو خلبان این جنگنده کشته شد و دیگری به روسیه بازگشت.

خلبانی که از این حادثه جان به در برده بود اعلام کرد که هیچ هشداری از جانب نیروی هوایی ترکیه مبنی بر عبور از حریم هوایی این کشور صورت نگرفته است اما مقامات ترکیه طی چندین ماه گذشته همواره اصرار داشتند که به جنگنده روس هشدار داده‌اند.

همین مسئله باعث شد تا بلافاصله روابط دو کشور تیره شده و مقامات روس خواستار عذرخواهی مقامات ترکیه و پرداخت غرامت شدند، اما ظرف چند ماه پس از این حادثه مقامات ترکیه به هیچ عنوان زیر بار نمی‌رفتند. همین امر نیز باعث شد تا روسیه تحریم‌هایی را علیه ترکیه اعمال کند.

تا اینکه حدود چهل روز پیش، در تاریخ 7 تیرماه «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که اردوغان در نامه‌ای به «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود، «برقراری مجدد روابط دوستانه در اسرع وقت» را از وی خواستار شد. وی همچنین بابت اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده سوخو 24 روسیه در ماه نوامبر، نیز عذرخواهی کرده بود.

همین مسئله باعث گرم‌تر شدن روابط میان دو کشور پس از ماه‌ها شد. اندکی بعد، اردوغان و پوتین تلفنی گفت‌وگو کردند و ترکیه نیز اعلام کرد که حاضر است غرامت هواپیمای ساقط شده را پرداخت کند.

ارسال نظر: