هشدار اداره محیط زیست به شهروندان؛‌ مردم "سنبل آبی" نخرند

کدخبر: 2054145

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: سنبل آبی گونه‌ای مهاجم و غیر بومی است که اخیراً توسط برخی سودجویان در مناطقی از تهران به فروش می‌رسد و تهدید جدی برای محیط زیست کشور محسوب می‌شود و از مردم می‌خواهیم از خرید آنها خودداری کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمدحسین بازگیر در گفت‌وگو با فارس گفت: اخیراً گزارش‌هایی از فروش سنبل آبی و آزولا دو گونه غیربومی و مهاجم در تهران به دستمان رسیده است که برخی افراد سودجو آنها را به سطح شهر می‌آورند و به فروش می‌رسانند، اینها گونه‌های غیربومی و مهاجمی هستند که وقتی وارد زیستگاه‌های جدید می‌شوند، تمام منطقه را دراختیار خودشان می‌گیرند و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورند.

وی افزود: براساس قانون حفظ نباتات، ورود گونه‌های غیربومی به کشور ممنوع است و سازمان حفظ نباتات و وزارت جهاد کشاورزی و گمرک متولی هستند که جلوی ورود این گونه‌های غیربومی را به داخل کشور بگیرند.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران خاطرنشان کرد: متأسفانه گونه آزولا مدت زیادی است وارد کشور شده و در سال‌های گذشته به مزارع برنج و جاهای مختلف در شمال کشور و تالاب انزلی را به شدت آسیب رسانده است.

بازگیر اظهار داشت: این اتفاق برای سنبل آبی هم افتاد و همین روند را در استان گیلان و تالاب عینک شاهد هستیم. الان از گونه آزولا نمونه‌هایی در تجریش به فروش می‌سد و سنبل آبی هم در جاهای مختلف مانند ایستگاه‌های مترو و جاهایی مانند بزرگراه رسالت به فروش می‌رسد، اینها به هر زیستگاهی برسند همان اتفاقی که برای تالاب انزلی و عینک رخ داد، برای آنجا هم اتفاق می‌افتد و زیستگاه را تحت تصرف در می آورند و خزانه‌های ژنتیکی و سرمایه‌های ملی را از بین می‌برند.

وی تصریح کرد: در این زمینه همه باید آگاهی‌های لازم را داشته باشند و از فروش آن جلوگیری کنند، این موضوع را به تمام دستگاه‌های ذیربط اطلاع دادیم، از شورای شهر تا فرمانداری و وزارت جهاد کشاورزی با همه مکاتبه و پیگیری می‌کنیم و تلاش‌مان این است که در حد مقدورات نسبت به پایش محل‌های فروش اقدام کنیم و از اطلاعات مردم و گزارش‌ها نهایت استفاده را می‌کنیم و هر جا موضوعیت داشته باشد، آن را به جدیت پیگیری می‌کنیم، اما مهمترین و مؤثرترین اقدام را مردم با نخریدن و وارد نکردن این گونه‌ها می‌توانند انجام دهند.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا این موضوع با حساسیت دنبال می‌شود که گونه غیربومی به کشورشان وارد نشود و باید این جدیت در کشور ما نیز وجود داشته باشد.

ارسال نظر: