وحید جلیلی در نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی:

جریان غرب‌زده بیشتر از آنکه بی‌دین و وطن‌فروش باشند، بی‌عقل هستند

کدخبر: 2054545

دیر دفتر جبهه فرهنگی انقلاب گفت: ما بیشتر جریان غرب‌زده را از دید تقابل با مذهب نگریسته‌ایم ، این یک اشتباه استراتژیک است؛ حرف آنها بیشتر از اینکه دلالت بر بی‌دینی و وطن‌فروشی‌شان دلالت کند؛ دلالت بر بی‌عقلی‌شان دارد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، آیین افتتاحیه سی و سومین نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی ظهر امروز در سالن آمفی تئاتر شهید رجب بیگی دانشکده فنی دانشگاه تهران، با حضور وحید جلیلی، مدیر دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.

جلیلی در این نشست ضمن گرامیداشت یاد مرحوم محمدجواد جلال‌فرد، عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: برخورداری دانشجو از این نظر ممتاز است زیرا دارد از علم بهره‌مند می‌شود و در عین حال قرار است به جرگه توزیع و تولید علم نیز بپردازد.

این فعال فرهنگی ادامه داد: اگر ما دانشگاه را یک کارخانه در نظر بگیریم، بسته به اینکه چه استادانی چه متونی را در چه فضایی منتقل کنند، خروجی‌های دانشگاه متفاوت خواهد شد. اگر این کارخانه، درست، منظم، پرنشاط و هدفمند باشد، خروجی‌ها می‌توانند به سطح بالاتری برسند و به تبع آن جامعه را به سطح بالاتری سوق دهند و اگر چنین نباشد، جامعه را به افول و انحطاط بکشند.

وی اضافه کرد: خروجی دانشگاه می‌شود ورودی جامعه. دانشگاه بسیاری از سخت افزارها و نرم افزارها از جمله دید و نگرش را برای جامعه می‌سازد و در فرایند تکامل جامعه نقش جدی دارد. جامعه با کمک دانشگاه از گذشته‌ای به سمت آینده‌ای حرکت می‌کند. دانشگاه یکی از مهم‌ترین پل‌های گذار در جامعه است.

جلیلی گفت: هر چقدر شما دانشجویان الزامات این گذار را دقیق‌تر بدانید در انجام وظیفه دانشجویی‌تان موفق‌تر خواهید بود.

مدیر دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بیان کرد: یکی از وجوه شباهت دانشگاه به انقلاب است، انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین گذارهای ملت ایران از انحطاط به تعالی است. انقلاب برای اینکه جامعه ایران را از وضعیتی منحط به سمت تمدن تازه‌ای حرکت دهد در سه حوزه اصلی کار کرده و این شاهکار امام بود که توانست محورهای اصلی انحطاط را مشخص و مسیر برون رفت از آنها را با شجاعت پیگیری کند.

این فعال فرهنگی محور اول انحطاط در جامعه ما «انحطاط در معنویت» دانست و افزود: در سال‌های پیش از انقلاب نوعی از معنویت داشت در جامعه ما نهادینه می‌شد که نگاهی به جامعه و جهان پیرامون خودش نداشت. اما در آخرین پیام‌هایش به روحانیت این نکته را تبیین می‌کنند.

وی گفت: امام(ره) اگر تحجر را به حاشیه می‌راند، می‌خواست معنویت منزه و فعال را به جامعه بکشاند. امام(ره) صرفا با تحجر مشکل نداشت. مانند دیگر گروه‌ها صرفا جریان تحجر را برای محوشان از صحنه جامعه نمی‌زد، بلکه قصد برپایی مبنای دینی در جامعه داشت. اگر امام(ره) موفق نمی‌شد و دین را از آسیب‌هایی که دچارش شده بود نجات نمی‌داد، مطمئنا انقلاب اسلامی شکل نمی‌گرفت.

* عدالت، محوری بود که امام(ره) برای گذار جامعه از انحطاط و تعالی به کار گرفت

مدیر دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: محور دومی که امام (ره) برای گذار جامعه ایران از انحطاط به تعالی کار کرد؛ محور «عدالت» بود. در یک صد سال اخیر جریان مارکسیسم پرچمدار عدالت در جهان بود.

وی افزود: در ایران نیز این جریان ریشه دوانده بود و توانسته بودند از خلا نبود مبنای توحیدی، ملکوتی و الهی برای دنبال کردن مشکلات اجتماعی، به نفع خودشان استفاده کند. که این رواج کمونیسم و مارکسیستم منحصر به ایران نبود بلکه در اکثر کشورهای اسلامی جریان چپ مارکسیستی بسیار قوی بودند و یکی از مهم‌ترین جمله هایشان این بود که دین افیون توده هاست. معتقد بودند که دین را عده ای سرمایه دار درست کردند تا به محرومان و مستضعفان و فقرا بگویند که خدا خواسته شما چنین در فقر باشید و در جهان دیگر به شما پاداش دهد.

* اسلام آمریکایی یعنی دروغ بستن به خدا

جلیلی خاطرنشان کرد: امام مبانی دینی عدالت را در جامعه بلند کرد و گفت اسلام ناب تقابل جدی دارد با این نگاه‌های منحط دروغین. مفهوم عدالت و ظلم در بینش قرآنی بسیار وسیع است. بارها در قرآن گفته شده که ظالم‌تر از کسی که به خدا دروغ ببندد نیست.

وی افزود: در سوره یاسین، سرمایه داران در پاسخ به پیامبران که از آنها می خواهند به محرومان کمک کنند می‌گویند:(آیا ما کسانی را سیر کنیم که خداوند اراده کرده است که گرسنه بمانند؟) یعنی ظلم خودشان را به خدا نسبت می‌دادند. این همه که امام علیه اسلام آمریکایی صحبت می‌کند بر همین مبنای قرآنی است. اسلام آمریکایی یعنی دروغ بستن به خداوند.

این فعال فرهنگی ادامه داد: برای برپایی عدالت باید ابتدا با بزرگترین ظلم‌ها مبارزه کنیم. بزرگترین ظلم‌ها معرفتی است. طرح مبنایی دروغین است. امام(ره) که مدام از جنگ حق و باطل؛ فقر و غنا، پابرهنه‌ها و مرفهین نیز ناظر به همین است. خداوند در قرآن گفته که من می‌خواهم مستضعفان را بر بکشم و عظمت دهم. قرآن برای اقامه قسط آورده شده. برای یک خیزش همگانی برای برپایی عدالت. این تفاوت نگاه اسلامی و مارکسیستی است.

وی ادامه داد: نگاه اسلامی یعنی شما تحلیل و نگرشی به انسان‌ها بدهید که آنها خودشان به سمت عدالت گرایش پیدا کنند. در آخر هم دیدیم که سرانجام عدالت مارکسیستی به کجا رسید. در چند سال نصف جهان را گرفتند و در نهایت هم فروپاشید.

جلیلی اذعان داشت: امام(ره) در نامه به گورباچف و مارکسیست‌ها، می‌گوید که فکر نکنید اگر پرچم مارکسیسم فرو افتاد، پرچم عدالت فرو افتاده است؛ این بار این پرچم از ایران اسلامی بلند می‌شود.

* خیزش‌های انقلاب از مراسم دعای کمیل و زیادت عاشورا بلند شد

این فعال فرهنگی بیان داشت: اوایل انقلاب، مارکسیست‌ها فکر می کردند که می‌توانند با چند تا شعار داغ انقلاب را از مسیر خارج و امام(ره) را خانه‌نشین کنند و خودشان این حرکت را به دست بگیرند. همان‌ها که می گفتند که دین افیون توده‌هاست و باعث خانه نشینی مردم می‌شود؛ همان‌ها انگشت به دهان دیدند که بچه حزب اللهی‌ها لانه جاسوسی را فتح کردند. یعنی دیدند خیزش‌ها دارد از مراسم دعای کمیل و زیارت عاشورا بلند می‌شود.

جلیلی همچنین تاکید کرد: هنوز با آرمان‌ها و اهداف‌مان فاصله بسیار داریم اما نباید داشته‌هایمان را نادیده بگیریم.

* مهم‌ترین نکته درباره جریان منفعل در برابر غرب، بی‌عقلی آنهاست

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین محورهای گذار از انحطاط به تعالی، محور «عقلانیت» است، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین کارهای تخصصی امام(ره) فلسفه بود و حتی برخی امام(ره) را بزرگترین فیلسوف این قرن ایران می‌دانند. عنصر عقلانیت و حیات عقلانی امام بسیار اساسی است.

جلیلی گفت: همین به سرانجام رسیدن انقلاب یعنی عقلانیت امام. برخی فکر می‌کردند که انقلاب اسلامی به سرنوشت انقلاب مشروطه دچار می‌شود. مشروطه که برای آزادی و عدالت شکل گرفته بود در عرض کمتر از 15 سال به یکی از خشن‌ترین و خون خوارترین دیکتاتوری‌های تاریخ ایران تبدیل شد. چگونه آن حرکت عظیم اجتماعی به چنین فرجامی رسید؟ نهضت نفت نیز، حرکتی فراگیر، پرهیجان و با فداکاری های بسیار است. باید مقایسه کرد انقلاب را به نهضت مشروطه و نفت. امام به خاطر عقلانیت نگذاشت که انقلاب منحرف شود و از بین برود.

مدیر دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تاکید کرد: مقابل جریان انقلابی، جریان غرب زده است. ما بیشتر این جریان را از دید تقابل با مذهب نگریسته‌ایم. این یک اشتباه استراتژیک است. حرف آنها بیشتر از اینکه دلالت کند بر بی دینی و وطن فروشی شان؛ دلالت بر بی عقلی شان دارد. آنها تا غرب را دیدند، عقل از سرشان پرید. قبل از اینکه دین شان را از دست بدهند، عقل از سرشان پرید. مهم‌ترین نکته درباره جریان منفعل در برابر غرب، بی عقلی آنهاست.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: عقلانی یعنی قدرت محاسبه سود و زیان در یک افق بلند مدت با محاسبه همه عوامل. امور بیشتر از معنویت و عدالت، این عقلانیت است که در خطر است، از نظر امام، عاقل کسی است که توانسته از تجربه‌اش استفاده کند.

وی گفت: ما تجربه مشروطه را داشتیم و نگذاشتیم به همان سرنوشت دچار شویم. این جریان ارتجاعی غرب زده که امروز می‌بینیم، مشروطه را می‌بیند، کودتاها را می‌بیند، لانه جاسوسی را می‌بیند، حمایت صد در صدی از صدام را در هشت سال جنگ می‌بیند، استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم بی پناه سردشت را می بیند، کودتاهای مختلف را می‌بیند؛ اما باز هم می‌گوید هیچ راهی جز تعامل وجود ندارد.

مدیر دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی افزود: نباید به کسی که می‌گوید با این سیستم تعامل کرد و خوشبین بود و ولایت این سیستم را پذیرفت، گفت که تو وطن فروش یا بی دینی؛ باید پرسید: «عقلت در چه مرحله ای است؟».

* عدالتخواهی پروژه‌ای برای تمام عمر است

وی عنوان کرد: اکنون یکی از مهم‌ترین رسالت‌های جنبش دانشجویی دفاع از عقلانیت است. شهریاری‌ها و احمدی روشن‌ها، عقلانیت را در انقلاب اسلامی دنبال کردند. این جریان‌ها می‌خواهند عقلانیت را در دانشگاه‌ها از بین ببرند تا همان جریان.

وی با اشاره به اینکه دوران فعالیت دانشجویی در جریان عدالتخواه بسیار مغتنم و ارزشمند است،گفت: عدالت تنها در حوزه اقتصادی تعریف نمی‌شود بلکه در مراتب بالاتر و به ارزش‌های دیگر نیز توجه دارد. کسی که عدالتخواه است همه موارد را در جای درست خود می‌خواهد.

جلیلی تصریح کرد: الگوی عدالتخواهی، الگوی سبک زندگی در همه ساحت‌های وجودی است نه تنها در یک یا دو مورد. عدالتخواهی، پروژه‌ای برای تمام عمر است و مقطعی نیست. کسی که در دوران تعیین کننده زندگی به این مفهوم دل می‌بندد، باید بداند که این پروژه برای تمام عمر است.

جلیلی خاطرنشان کرد: این دوره را خیلی خیلی قدر بدانید و خودتان را در قدرت فکری و اندیشه، ارتقا صلاحیت‌ها و آمادگی‌های اخلاقی و معنوی و ارتقا ملکات فاضله در وجود انسانی؛ خودتان را ورزیده کنید. اگر این دوره اینگونه طی شد، آن وقت شما نیروهایی خواهدی بود که برای این کشوری که صدها هزار شهید داده، به کار می‌آیید.

گفتنی است، سی و سومین نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی از شنبه 23 تا پنج شنبه 28 ماه جاری در دانشگاه تهران در حال برگزاری است.

ارسال نظر: