استفان والت، تحلیل‌گر برجسته بین‌الملل:

زمان سلطه آمریکا بر تمام جهان دیگر تمام شده است

کدخبر: 2054596

" نظریه‌پرداز روابط بین‌الملل در آمریکا تأکید کرد آن روزگار که این کشور همزمان بخش اعظم جهان را اداره می‌کرد به تاریخ پیوسته است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: در ادامه تحلیل‌ها درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، یک چهره نام آشنای رشته روابط بین‌الملل در این کشور تاکید کرده که چه کلینتون یا ترامپ، دوره یکه‌تازی آمریکا در اداره جهان، دیگر به اتمام رسیده است.

استفان والت در فارین پالیسی، ضمن انتقاد از مواضع سیاست خارجی هر دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری، بر لزوم پایان دادن به سیاست سه رئیس‌جمهور اخیر این کشور در تلاش برای ترسیم مجدد جهان تاکید کرد.

او که به همراه «جان مرشایمر» استاد دانشگاه شیکاگو از حامیان تئوری «موازنه دور از کرانه» و منتقد سیاست‌های جنگ‌طلبانه سه دولت اخیر آمریکا است، یادداشتی در زمینه پایان دوره یکه‌تازی آمریکا نوشته است.

استفان والت می‌نویسد: «با فرض شکست ترامپ، آیا ما شاهد ادامه همان استراتژی لیبرال هژمونی خواهیم بود که در 25 سال گذشته نتایج بدی داشته است؟ هیلاری کلینتون و تیم گسترده مشاورانش، قویا متعهد به داروی شفابخش اعتقادی خود درباره نقش "اجتناب ناپذیر" آمریکا هستند و دولت او شاید به تلاش در همین روند و بازترسیم جهان به نحوی که آمریکا می‌خواهد ادامه دهند».

استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد می‌افزاید: «برخی از افراد مطلع و نزدیک به او، فکر می‌کنند کلینتون به سرعت رویکرد تا حدی محتاط‌تر اوباما را رها و موضع مداخله‌جویانه‌تری برای مناطق دردسرسازی چون سوریه اتخاذ خواهد کرد».

استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد در ادامه تصریح می‌کند: «شاید اینطور باشد اما من مطمئن نیستم. روزهایی که در آن آمریکا همزمان می‌توانست قسمت اعظم جهان را مدیریت کند، تمام شده است».

او که به‌عنوان نظریه‌پرداز «موازنه تهدید» شناخته شده، می‌نویسد: «مهم نیست که چه کسی (در انتخابات) پیروز شود چرا که بودجه فدرال محدود است؛ چین دارد قوی‌تر و جاه‌طلب‌تر می‌شود و رئیس‌جمهور آینده باید انتخاب‌های سختی کرده و بین اروپا، آسیا و خاورمیانه و دیگر موضوعات جهانی اولویت‌بندی کند».

نظریه‌پرداز مطرح روابط بین‌المل در آمریکا می‌گوید: «شما شاید به خاطر داشته باشید که بیل کلینتون رئیس‌جمهور اسبق و آقای اول(first gentleman) احتمالی، به شدت در استفاده از نیروی نظامی و به ویژه نیروهای پیاده نظام آمریکایی محتاط بود و او یک بار به مشاورش جورج استفانوپولوس گفت که "آمریکایی‌ها اساسا انزواطلب هستند"».

والت ادامه داد: «صحت و درستی این فهم و بینش، امروز بیشتر از قبل است. چون آمریکا در حال حاضر با تهدیدات موجودیتی مواجه نیست، حمایت عمومی و مردمی از یک سیاست خارجی پرهزینه، بسیار کم است. کلینتون شاید همانند سلفایش برای اداره جهان تلاش کند اما او مجبور خواهد بود که این کار را ارزان انجام دهد».

در ادامه این یادداشت آمده است: «حتی اگر ترامپ با شکستی بزرگ مواجه شود و رئیس‌جمهور هیلاری کلینتون با همراهان وابسته به لیبرال‌های مداخله‌جو(liberal interventionists) و نومحافظه‌کارانی که توبه نکرده‌اند، وارد اتاق بیضی شکل کاخ سفید شود، در صورتی که او در قیاس با آنچه احتمالا سابقه گذشته جنگ‌طلبش به ما می‌گوید، با خویشتنداری بیشتری رفتار کند این موضوع مرا آنچنان متعجب نخواهد کرد».

والت در پایان می‌نویسد: «در هر صورت، هژمونی‌خواهی لیبرال برای او نتیجه‌ای بهتر از نتیجه‌ای که برای شوهرش، جورج بوش یا حتی باراک اوباما داشت، نخواهد داشت. اثرات معکوس ادامه تلاش‌ها برای بازترسیم دنیا با توسل به قدرت نظامی آمریکا ادامه خواهد یافت و شکست‌ها، آمریکایی‌ها را مجبور خواهد کرد که نگاه جدی به گزینه‌های جایگزین برای استراتژی‌های کلان بیاندازند. همانطور که چرچیل یک بار گفت، آمریکا در نهایت و پس از آنکه ابتدا همه گزینه‌ها را امتحان کرد، کار درست را انجام می‌دهد».

ارسال نظر: