مدیر نشر آموت در گفتگو با «نسیم آنلاین» عنوان کرد

چرایی حضور "نشر آموت" در همه نمایشگاه‌های کتاب استانی/ نقطه ضعف این نمایشگاه‌ها در مدیریت ضعیف استان‌ها است

کدخبر: 2055142

یوسف علیخانی مدیر نشر آموت در گفتگو با «نسیم آنلاین» چرایی حضور این نشر را در نمایشگاه‌های کتاب استانی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، نمایشگاه کتاب استانی هر ساله در کل کشور برگزار می شود و برای همین موضوع به سراغ ناشری رفتیم که در همه این نمایشگاه ها شرکت می کمد و به قول خودش "مردم ما عاشق جشن هستند، عاشق گردهمایی هستند، عاشق رفتن هستند، این رفتن‌ها اگر به بهانه‌ کتاب باشد، لذتی دوچندان برایشان‌ همراه دارد".

یوسف علیخانی را همه با نشر آموت می شناسد؛ نشر آموت، ناشر جوانی است که عمرش هنوز به 10 سال نرسیده؛ در این مدت بیش از 200 عنوان کتاب منتشر کرده. با وجود اینکه نشر آموت در حوزه های ایرانشناسی و روان شناسی و ادبیات و عمومی فعالیت داشته اما این نشر را بیشتر به خاطر "رمان ایرانی و رمان خارجی" می شناسند و در یکی دو سال گذشته به یکی از مراجع معرفی رمان‌های پرفروش جهان تبدیل شده است.

در ذیل گفتگوی « نسیم آنلاین با یوسف علیخانی آمده است:

یوسف علیخانی مدیر نشر آموت در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، درباره نمایشگاه های کتاب استانی که هر ساله برگزار می شود گفت: در تمام این پنج سالی که "نشر آموت" در نمایشگاه‌های استانی شرکت داشته است، همواره سوالاتی برای خودش مطرح بوده که چرا باید در این نمایشگاه‌ها شرکت کند و سوالاتی را هم دوستان اغلب کتابفروش یا پخش کتاب، مطرح کرده‌اند که اوایل پاسخی برایشان نداشتم اما در حال حاضر با رفتن دوباره، به تمام این دوستان پاسخ داده‌ام .

وی افزود: نشر آموت زمانی فکر می‌کرد شاید اگر برای خودش کتابفروشی داشت، به نمایشگاه‌های استانی نمی‌رفت، یا زمانی فکر می‌کردیم اگر پخش کتاب، کتاب‌های ما را در سراسر کشور توزیع کند، دیگر به نمایشگاه های استانی نمی‌رویم، د وستان هم ایراد می‌گرفتند که ناشران نباید به نمایشگاه‌های استانی بروند چون با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، به طور آشکار، بازار کتابفروشی‌ها کساد می‌شود؛ اما تجربه نشان داده، شهرهای مثل مشهد، شیراز، اصفهان،‌ اهواز و رشت، از شهرهایی هستند که کتابفروشی‌های بسیاری دارند و در عین حال، هر سال نمایشگاه‌های کتاب استانی شان نیز بسیار پر استقبال بوده و هست. پاسخ در این توضیح نهفته است .

علیخانی افزود: مردم ما عاشق جشن هستند، عاشق گردهمایی هستند، عاشق رفتن هستند، این رفتن‌ها اگر به بهانه‌ کتاب باشد، لذتی دوچندان برایشان‌ همراه دارد و به همین دلیل است که اغلب کتابفروشی‌های باهوش و زیرک و حرفه‌ای با برگزاری مراسم مختلف مثل جشن امضاء، رونمایی، جلسه نقد و ... سعی در جذب مخاطب بیشتر دارند؛ حالا تصور کنید نمایشگاه های کتاب چه در تهران و چه در شهرستان‌ها، جدا از اینکه مکان قابل توجهی برای دیدار جمعی از ناشران موردعلاقه مخاطبان باشد، سرشار از مراسم مختلف هم باشد .

علیخانی لزوم برگزاری نمایشگاه های کتاب در همه استان ها را سند اعتباری برای آن استان دانست و گفت: باید بگویم بدا به حال شهرهایی که مدیران نالایق و ناتوان دارند که مردم را از داشتن چنین اعتباری، بی‌بهره می‌گذارند.

وی در ادامه درباره پیشنهادی برای برگزاری این نمایشگاه ها گفت: قاعدتا به اندازه تعداد کتاب‌ها، ناشران، شهرها و مردم، پیشنهاد وجود دارد چرا که هر مخاطبی برای خود زاویه‌دیدی دارد که قاعدتا اجرایی کردن تمام این پیشنهادها اجرایی بشوند، از توان خارج است؛ سال‌های گذشته آرزویم این بود پیش از اینکه مدیریت نمایشگاه‌های استانی در تهران و شهرستان‌ها دست به اجرای قانون بزنند، ناشران و غرفه‌داران، چنین تلاشی بکنند. برای خودشان شخصیت قائل بشوند و فکر کنند در خانه خودشان زندگی می کنند و قوانین را اجرا کنند ولی متاسفانه و متاسفانه و متاسفانه، قانون‌شکنان در خانه خود نیز چنان اند که در جامعه بروز می کنند . علیخانی با اشاره به نقاط ضعف نمایشگاه کتاب استانی گفت: بیشترین نقطه ضعف نمایشگاه‌های استانی را باید در مدیریت ضعیف استان‌ها دنبال کرد، مدیرانی که بیش از توجه به کتاب و مردم، قصدشان ارائه بیلان کار است، حتی متوجه نیستند وقتی به کتاب و مردم بی‌توجهی می کنند، خود به خود نمی‌توانند بیلان کار خوبی ارائه کنند و بدتر از همه اینکه یکی دو استان هستند که در یکی دو سال گذشته، از جایگاه قابل توجه سال های گذشته‌شان افول کرده اند و متاسفانه وقتی دنبال ماجرا را می گیرید می بینید ضعف در ارشادهای آن استان هاست؛ یا ارشادهای سیاسی‌کاری که حتی جرات برگزاری یک نمایشگاه را ندارند به بهانه‌های واهی و یک سال و گاهی دو سال، مردم شهرشان را از نعمت چنین برکتی بی‌بهره می‌گذارند .

ارسال نظر: