عضو هیئت مدیره انجمن تصفیه کنندگان شکر در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

صادرات شکر سفید در ۳ سال اخیر "صفر" شد/ "الخلیجِ"دوبی بازار شکر ایران را گرفت

کدخبر: 2055339

اربابیان گفت: شکر خام از مرزهای ما می‌گذرد و به کارخانه‌ای در جنوب خلیج فارس می‌رسد و به میزان حدود ۶ هزار تن شکر سفید تبدیل می‌شود...

منوچهر اربابیان عضو هیئت مدیره انجمن تصفیه‌کنندگان شکر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » در رابطه با وضعیت بازار این کالا بیان داشت: خوشبختانه مقداری شکر خام وارد کشور شده است که این شکرها، برای تصفیه به کارخانه‌ها ارسال شده و همین باعث شده است تا کمی التهاب بازار کمتر شود؛ به طوری که 1000 تومان قیمت این کالا در بازار کاهش یافته است.

وی افزود: با توجه به اینکه از اواسط شهریورماه تولید کارخانجات چغندر نیز آغاز می‌شود، پیش‌بینی ما این است که در کل بازار به بزودی به حالت عادی خود بازگشته و تا اواخر شهریورماه، قیمت شکر به نرخ مصوب خواهد رسید.

اربابیان گفت: هنوز واردات آزاد نشده است و آن چیزی که در حال حاضر به کارخانجات داده می‌شود، همان 480 هزار تن سهمیه‌ای است که به کارخانجات چغندری داده شده است و اگر در تنظیم بازار دقت شده بود و همین سهمیه را زودتر به کارخانجات داده بودند، بازار دچار چنین تنش‌هایی نمی‌شد.

عضو هیات مدیره انجمن تصفیه کنندگان شکر تصریح کرد: البته کارخانجات چغندر که سهمبه واردات را دریافت کرده بودند، این سهمیه را فروخته‌اند و لذا تاجر، شکر خام را وارد می‌کرد و به عنوان واسطه؛ به کارخانه‌های تصفیه شکر می‌فروخت؛ به طور مثال، میبد و کرج از جمله کارخانه‌هایی بودند که به این ترتیب به کار خود ادامه دادند.

وی اظهار داشت: بهتر است وزارت جهاد کشاورزی کارخانه‌های تصفیه‌کننده شکر را یک فرصت برای اقتصاد کشور به حساب بیاورد، نه یک تهدید.

اربابیان ادامه داد: شکر خام در حالی از مرزهای ما می‌گذرد و وارد کشورهای همسایه می‌شود که کارخانجات تصفیه‌کننده داخلی، به دلیل نبودن شکر، فعالیت خود را متوقف می‌کنند.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: چنانچه وزارت کشاورزی تدبیری بیاندیشد تا شکر خام وارد کشور شده و توسط کارخانجات داخلی تصفیه شود و بدون توزیع در بازار داخل کشور، این شکرهای تصفیه شده به کشورهای دیگر صادر شود، نه تنها واردات موقتی شکر برای کارخانه‌ها و تولیدکنندگان داخلی تهدید نخواهد بود، بلکه فرصت نیز محسوب می‌شود.

وی با بیان ابنکه صادرات شکر سفید ظرف سال‌های اخیر به صفر رسیده است به «نسیم آنلاین» گفت: شکر خام از مرزهای ما می‌گذرد و به کارخانه‌ای در جنوب خلیج فارس به نام "الخلیج" می‌رسد و به میزان حدود 6 هزار تن شکر سفید تبدیل می‌شود و به این ترتیب این کارخانه توانسته بازار قرقیزستان، افغانستان، عراق و ترکمنستان را از ما بگیرد.

ارسال نظر: