بررسی آماری متکدیان جمع‌آوری شده نشان می‌دهد؛

فعالیت متکدیان حرفه‌ای در مناطق برخوردار و غیرحرفه‌ای در مناطق کم‌برخوردار/ ۶۴ درصد متکدیان زن بی‌خانمانند

کدخبر: 2055763

جمع‌آوری متکدیان از ۱۲ محور آلوده پایتخت چند روزی است که با همکاری شهرداری، بهزیستی، نیروی انتظامی، قوه قضائیه، فرمانداری و استانداری در حال اجراست. بنا بر آمار‌های موجود در بازه زمانی ۹ تا ۲۲ مردادماه ۸۵۳ متکدی زن و مرد جمع‌آوری و به سامانسراها و مددسراها منتقل شده‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، آمارهای بدست آمده از سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران نشان می‌دهد که جمعیت مذکور شامل 698 مرد و 156 زن می‌شود. با این حساب جمعیت مردان متکدی اعم از حرفه‌ای و بی‌خانمان 4.5 برابر بیشتر از زنان است. نوع تکدی گری از دیگر نقاط افتراق میان زنان و مردان متکدی است؛ به این معنی که بر اساس اطلاعات 404 مرد، گدایی را به عنوان حرفه اصلی خود دنبال می‌کنند و بارها نیز جمع‌آوری شده‌اند. این در حالی است که در این مدت تنها 55 زن متکدی حرفه‌ای جمع‌آوری شده که این امر حاکی از تفاوت بالغ بر 7 برابری میان این دو جنس است. نه تنها متکدیان حرفه‌ای که آمار مردان بی‌خانمانی که به تکدی روی آورده‌اند نیز حدودا 3 برابر زنان است؛ چنان چه در بازه زمانی مذکور 294 مرد و 101 زن بی خانمان جمع آوری شده اند.

به طور کلی به گواه آمارهای موجود 57 درصد از متکدیان مرد را حرفه‌ای‌ها و 64 درصد از متکدیان زن را بی‌خانمان ‌ها تشکیل می‌دهند و این امر حاکی از شرایط اجتماعی و به تبع آن دلایل متفاوت تکدی گری در زنان و مردان است.

منطقه 22 دارای کمترین متکدی حرفه‌ای

جمعیت متکدیان به واسطه وضعیت اقتصادی ساکنان محلات و جاذبه‌های توریستی و مذهبی هر منطقه از پراکندگی قابل توجهی برخودار است. منطقه 22 با 7 نفر، منطقه 13 با 13نفر و منطقه 17 با 14نفر به ترتیب در رده مناطق کم متکدیان پایتخت قرار گرفته‌اند.

فارغ از آمار متکدیان در مناطق 22 گانه، آن چه در این خصوص مهم است تفاوت مناطق از حیث فعالیت متکدیان حرفه‌ای و بی‌خانمان است؛ به طور مثال در مناطق 1 و 19 تعداد متکدیان حرفه‌ای دو برابر بی‌خانمان‌هاست و در منطقه 2 این نسبت به 44 برابر افزایش پیدا می‌کند (44 متکدی حرفه‌ای و 1 متکدی بی‌خانمان). در مناطق 3 و 6 نیز تعداد متکدیان حرفه‌ای 8 برابر متکدیان بی‌خانمان است.

این نسبت در مناطق کم برخودار اما کاملاً متفاوت است. به این صورت که از 172 متکدی جمع آوری شده در منطقه 12، 108 متکدی بی‌خانمان و 64 متکدی حرفه ای هستند که این بیانگر نسبت حدوداً دو برابری بی خانمان ها نسبت به حرفه ای هاست. در منطقه15 نیز با توجه به جمعیت 72 نفری بی خانمان ها و جمعیت 15 نفری حرفه ای ها می توان گفت تعداد متکدیان بی خانمان بیش از 4 برابر متکدیان حرفه ای است. این امر به نوعی نشان دهنده جمعیت بالای بی خانمان ها در مناطق 12 و 15 است که اغلب به دلیل تامین هزینه مواد مخدر رو به تکدی گری می آورند.

منطقه 12 و 21 پاتوق زنان متکدی

آمارهای سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران نشان می دهد که منطقه 12 با 33 نفر و منطقه 21 با 18 نفر بیشترین زن متکدی بی خانمان را داشته اند. جالب این است که در منطقه 21 هیچ متکدی حرفه ای اعم از زن و مرد حضور نداشتند و تنها 1 مرد و 18 زن متکدی بی خانمان در این منطقه جمع آوری شده اند.

فارغ از نوع متکدیان در مناطق مختلف آن چه در آمارها به خوبی خودنمایی می کند فاصله حداکثری و حداقلی متکدیان در مناطق است. به عبارت دیگر، تعداد متکدیان در منطقه 12، 25 برابر بیشتر از تعداد متکدیان در منطقه 22 که تنها 7 نفر جمع آوری شده اند، است. این موضوع به نوعی نشان دهنده تفاوت در پراکندگی جمعیت محلات و شرایط آسیب های اجتماعی در این دو منطقه است.

لازم به ذکر است از میان 853 متکدی جمع آوری شده 459 نفر جامه هدف سازمان خدمات اجتماعی محسوب می شدند که از این تعداد 218 نفر به سامانسرای اسلامشهر، 54 نفر به سامانسرای لویزان و حدود 182 نفر نیز پس از غربالگری سامانسرای اسلامشهر به مددسرای آقایان منتقل شده اند.

ارسال نظر: