رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری عنوان کرد:

کاهش بیش از ۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در ۴ ماهه امسال/ بهره‌برداری از ۳۰۰ دوربین در جاده‌های کشور

کدخبر: 2057345

سردار تقی‌مهری گفت: در ۴ ماهه ابتدایی سال ۹۵ بر اساس آمارهای مشخص شده میزان جانباختگان و متوفیان در حوادث رانندگی در سطح جاده‌ها حدود ۴.۸ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری امروز اظهار کرد: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد از 10 سال گذشته تا اکنون بیش از 280 هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند و بر همین اساس موضوع جانباختگان در تصادفات رانندگی جزء معضلات اساسی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر طرح تابستانه با هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌های امدادی و خدماتی در حال اجرا است و این طرح تا 4 مهرماه ادامه خواهد یافت.

این مقام ارشد انتظامی اظهار داشت: شهریورماه به عنوان پرترددترین ماه سال در جاده‌ها بوده است و بر این اساس آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد که بیشترین تصادفات بویژه تصادفات منجر به فوت در شهریورماه به وقوع پیوسته است.

وی افزود: در شهریورماه سال گذشته بیش از 7700 نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند اما این رقم در سال 94 نسبت به سال 93 کاهش یافته است.

سردار مهری خاطرنشان کرد: در سال گذشته 16500 نفر در سطح جاده‌ها و درون شهرها جان خود را از دست داده‌اند که این رقم روزانه حدود 45 نفر را نشان می‌دهد که جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند.

وی گفت: از علل مهمی که در تابستان سال گذشته موجب تصادفاتی که منجر به فوت شده بود 39 درصد مربوط عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی و 4.6 درصد مربوط سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ بوده است که در مجموع 80 درصد از تصادفاتی که منجر به فوت شده مربوط به این موارد بوده است.

رئیس پلیس راهور ناجا بیان داشت: به رانندگان توصیه می‌شود تا در طول سفر به ازای هر 2 ساعت رانندگی حداقل 15 دقیقه استراحت کنند و بعد به سفر خود ادامه دهند و همچنین به علائم، تابلوها و خط کشی‌ها دقت لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه پرهیز از تخلفات حادثه ساز تضمین کننده سفر ایمن است، گفت: رانندگان برای اطلاع از آخرین وضعیت جاده‌ها می‌توانند به سایت راهور 120 مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 88255555 تماس گرفته و از آخرین وضعیت جاده‌ها مطلع شوند.

این مقام ارشد انتظامی اذعان کرد: کسانی که 2 تخلف همزمان حادثه ساز داشته باشند خودروی آنها به مدت 72 ساعت به پارکینگ و توقفگاه منتقل شده و از ادامه سفر آنها جلوگیری خواهد شد.

وی با ابیان اینکه در 4 ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد جان باختگان و متوفقیان در حوادث رانندگی در درون شهرها 3 درصد کاهش یافته است گفت: در 4 ماهه سال 95 نسبت به سال 94 تعداد 3.8 درصد کاهش جان باختگان در درون و برون شهر را در زمینه تصادفات و سوانح رانندگی داشته‌ایم.

سردار مهری خاطرنشان کرد: مهمترین علل تصادفات در 4 ماه ابتدایی سال 95 که منجر به فوت و جرح شده است حدود 70 درصد شامل سرعت غیر مجاز، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی و عدم رعایت حق تقدم بوده که منجر به فوت 5430 نفر شده است.

وی در ادامه این مطلب افزود: در تصادفات 4 ماهه ابتدایی سال‌جاری سهم وسایل نقلیه شخصی 55 درصد بوده و بیشترین فراوانی برای وسائل نقلیه برای سواری‌ها بوده است.

وی بیان داشت: در زمینه انواع و اقسام تولیدات خودروها، شماره گذاری خودروهای نوشماره 30 درصد افزایش داشته است و از تعداد 374 هزار به 486 هزار خودرو افزایش یافته است. همچنین در زمینه شماره گذاری خودروهای خارجی از 24 هزار به 22 هزار رسیده است که در حقیقت شماره گذاری خودروهای خارجی 11 درصد کاهش یافته اما در خصوص شماره گذاری موتور سیکلت‌ها 26 درصد افزایش داشته‌ایم.

وی افزود: اسقاط خودروهای فرسوده در 4 ماهه ابتدایی سال 63 درصد کاهش یافته است.

سردار مهری اذعان داشت: در 4 ماهه اول سال جاری نسبت به زمان مشابه سال قبل در زمینه گواهینامه‌های جدید الصدور 2 درصد کاهش یافته است.

این مقام ارشد انتظامی اظهار کرد: در سال‌جاری 9 تیپ خودروی تولید داخل بعضا وارداتی بوده‌اند ومشکلات زیست محیطی داشته و از استانداردهای لازم برخوردار نیستند که راهور از شماره گذاری آنها جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: خودروهایی که در داخل با موتور خارجی تولید شده و به دلیل عدم رعایت استاندارهای لازم نتوانستند استاندارد یورو 4 را دریافت کنند شامنل: سمند SE ، سورن XUV ، پژو 206 SD ، رنو ال 90 که گاز سوز و یا دوگانه سوز، سایپا 131 و 132، مزدا تک کابین و دو کابین B2000E از جمله این خودروها می باشند.

وی گفت: در زمینه تصادفات اتوبوس‌ها در 5 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 47 فقره و 55 درصد کاهش تصادفات وجود داشته است.

وی ادامه داد: در زمینه کاهش متوفیان در صحنه 44 درصد و مجروحین 22 درصد کاهش داشتیم که مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی که بیشتر اتوبوس‌ها هستند می‌باشد.

سردار مهری با اشاره به راه‌اندازی سامانه "سپه تن"، گفت: این سامانه به صورت آزمایشی و آنلاین اجرا می‌شود که اطلاعات وسائل نقلیه چه اتوبوس و سواری را از طریق جی پی اس به پاسگاه‌های پلیس منتقل می‌کند. این طرح از محور قم، تهران به شیراز و مشهد به تهران در حال جرا است.

وی گفت: تا کنون قریب 300 دستگاه دوربین در سطح جاده‌ها نصب شده که تا پایان تابستان مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

ارسال نظر: