"احمد سبحانی" در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

سفر "دیرهنگام" ظریف به آمریکای لاتین/ وزارت خارجه از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نکرد

کدخبر: 2057519

کارشناس مسائل آمریکا لاتین گفت: از تمامی ظرفیت وزارت خارجه برای گسترش روابط با کشورهای آمریکا لاتین استفاده نشده و سفر وزیر امور خارجه به این کشورها دیرهنگام صورت گرفته است.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین »- محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به همراه هیأتی از تجار، بازرگانان و فعالان بخش خصوصی، از روز یکشبه (31 مرداد ماه) سفر هفت روزه خود را به شش کشور آمریکای لاتین آغاز کردند. با توجه به اهمیت این سفر، ابعاد آن را در گفتگو با "احمد سبحانی"، کارشناس مسائل آمریکا لاتین بررسی کرده‌ایم که مشروح گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

در ابتدا از آقای سبحانی خواستیم که جایگاه کشورهای منطقه آمریکا لاتین را در سیاست خارجی ایران بیان نماید و وی در پاسخ تصریح کرد: حدود 32 کشور در منطقه آمریکا لاتین وجود دارد که قدمت روابط ایران با برخی از آنها به بیش از صد سال می‌رسد.

وی با اشاره به این موضوع که برخی از کشورهای منطقه آمریکا لاتین، شرکای اقتصادی و سیاسی ایران در ادوار مختلف تاریخی بوده‌اند، اظهار کرد: مثلاً؛ آرژانتین و برزیل صادرکننده غلات به ایران بوده و هستند و ما مصرف‌کننده محصولات این کشورها به شمار می‌رویم و از این نظر، آنها جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ما دارند.

کارشناس مسائل آمریکا لاتین تصریح کرد: عضویت ایران و برخی از کشورهای آمریکا لاتین در سازمان‌های بین‌المللی مختلف نیز منافع مشترکی را میان تهران و آن کشورها به وجود آورده است.

سبحانی توضیح داد: مثلا؛ بولیوی در اوپک گازی عضویت دارد و اکوادور و ونزوئلا نیز در اوپک نفتی عضو هستند و با توجه به عضویت ایران در این سازمان‌ها، موضوع منافع مشترک تهران با این کشورها مطرح می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: ظرف دهه گذشته ما بالاترین صادرات خدمات مهندسی و فنی را به کشورهای منطقه آمریکا لاتین داشته‌ایم و فعالان بخش خصوصی ایران بیش از 20 هزار منزل مسکونی در کشورهای این منطقه و از جمله در ونزوئلا ساخته‌اند که به شهرک‌های ایرانی معروف شده و از سویی دیگر، خودرو و تراکتور ایرانی نیز در این کشورها جایگاه خوبی پیدا کرده است.

احمد سبحانی در ادامه اظهار کرد که با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد، می‌توان به سادگی فهمید که کشورهای منطقه آمریکا لاتین بازار هدف خوبی برای ایرانیان در زمینه صادرات غیرنفتی هستند و ایران باید از این بازار به خوبی استفاده نماید.

وی با اشاره به این موضوع که کشورهای منطقه آمریکا لاتین موضع خصمانه‌ای علیه ایران ندارند، تصریح کرد: در عرصه سیاسی نیز معمولاً کشورهای این منطقه، به نفع ایران در محافل بین‌المللی رأی می‌دهند و در این خصوص می‌توان به رأی ونزوئلا در شورای حکام درباره موضوع هسته‌ای ایران اشاره کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا لاتین توضیح داد که از نظر بین‌المللی، چندین کشور مهم جهان در منطقه مورد بحث واقع شده‌اند، امّا؛ باید توجه داشت که آمریکا لاتین یک مجموعه نیست و کشورهای مختلف با گرایش های سیاسی متفاوت در آن حضور دارند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه، در منطقه آمریکا لاتین کشورهایی با نگرش‌های مختلف سیاسی وجود دارند، امّا؛ این کشورها نسبت به ایران موضع خصمانه‌ای ندارند و می‌توان با آنها به گسترش روابط پرداخت.

سبحانی گفت: بنده در جریان هستم که آقای ظریف شخصاً معقتد هستند که حتی اگر غرب فرش قرمز هم برای تهران پهن کند، امّا؛ ایران نباید از تحکیم بیش از پیش روابط خود با کشورهای دوست که تعداد زیادی از آنها در آمریکا لاتین هستند، غافل شود.

این کارشناس اظهار کرد: البته بنده معتقدم که از تمامی ظرفیت وزارت خارجه برای گسترش روابط با کشورهای آمریکا لاتین استفاده نشده و سفر وزیر امور خارجه به این کشورها دیرهنگام صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که یکی از خسران‌های برجام، این بود که سه سال ما را درگیر خود کرد و موجب شد تا از منطقه آمریکا لاتین غفلت کنیم، تصریح کرد: مشکل اساسی دیگر، بحث فرهنگی است و آن اینکه، هر دولتی که روی کار می‌آید قصد دارد که دستاوردهای دولت قبلی را زیر سوال ببرد و این خوب نیست، مثلاً؛ چون دولت قبلی روابط زیادی با کشورهای آمریکا لاتین داشت در دولت فعلی این موضوع مورد غفلت قرار گرفت.

سبحانی اظهار کرد: البته باید سفر ظریف به آمریکا لاتین را به فال نیک گرفت و امیدوار باشیم که رئیس جمهور نیز به این کشورها سفر کند.

وی ادامه داد: البته اجلاس غیرمتعهدها که در ونزوئلا برگزار می‌شود، مجالی برای سفر رئیس جمهور ایران به کشورهای آمریکا لاتین است و امیدواریم که با توجه به اهمیت برخی کشورها مانند برزیل، سفر مقامات ایران به این کشورها نیز در دستور کار جدی دولت قرار گیرد.

سبحانی ادامه داد: برزیل یکی از کشورهای بزرگ در اقتصاد دنیا است و غلات و مواد غذایی دیگر را به ایران صادر می‌کند و مشتری پتروشیمی جمهوری اسلامی است، از سویی دیگر، در زمینه‌های تکنولوژی، نانو و بیوتکنولوژی می‌توانیم با این کشور همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

وی همچنین اظهار کرد: وزیر امور خارجه ایران طی یک سفر 7 روزه و پس از 8 ماه که از برجام می‌گذرد به کشورهای آمریکا لاتین سفر کرده است و به نظر می‌رسد که هم مدت زمان حضور وی در این کشورها اندک می‌باشد و هم این سفر دیرهنگام صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل آمریکا لاتین اظهار کرد: در این سفر، 80 نفر از بازرگانان، تجار و فعالان بخش خصوصی ظریف را همراهی می‌کنند و به نظر می‌رسد که با این حجم از افراد و زمان اندک نتوانند نتایج خوبی را به دست آورند.

سبحانی ادامه داد: البته باید پس از اتمام سفر به بررسی دستاوردهای آن بپردازیم و ببینیم که آیا بر اثر این سفر، بازرگانان توانسته‌اند که ال سی باز کنند و در بخش خدمات فنی و مهندسی نیز ضمانت نامه داده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اقدام ایالات متحده مبنی بر ایجاد مانع برای سفر به آمریکا برای کشورهایی که با ایران ارتباط برقرار می‌کنند، نشان دهنده بدعهدی بیش از پیش آمریکا در برجام است.

ارسال نظر: