گزارش «نسیم آنلاین»: گران فروشی شائبه برانگیز فولاد مبارکه در بازار داخل؛

امضای معاون نعمت‌زاده در تخلف فروش مشکوک فولاد به خارجی‌ها!

کدخبر: 2057867

در شرایطی که فولاد مبارکه سال گذشته اقدام به صادرات محصول به خارج کرده است، در سال ۹۴ نزدیک به ۲.۵ میلیون تن فولاد با ارز آزاد نیز وارد کشور شده است!

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»- نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که میزان تولید محصولات نهایی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال 94 به بیش از 5500 هزار تن رسیده که نسبت به سال قبلتر آن که رقم 6015 هزار تن بوده 4.5 درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار «نسیم آنلاین» ، فروش محصولات شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته از کاهشی 11 درصدی برخوردار بوده،بطوری که از رقم 5.8 میلیون تن در سال 93 به رقم 5.2 میلیون تن درسال گذشته رسیده است.

این گزارش می افزاید، میزان فروش ریالی کل محصولات شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال گذشته هم معادل 78 میلیون و 166 هزار میلیون ریال بوده که این رقم در سال قبلتر آن101 میلیون و 999 هزار میلیون ریال بوده ، بنابراین میزان کل فروش شرکت در سال 94 ازکاهشی 23 درصدی برخوردار بوده است.

جالب تر اینکه شرکت فولاد مبارکه اصفهان با وجود افت فروش، اما در سال گذشته توانسته 1793 هزار تن محصول به خارج از کشور صادر کند که این رقم نسبت به سال قبلتر آن از رشدی 21.5 درصدی برخوردار شده است.

این شرکت در گزارش هیات مدیره خود آورده که عـلاوه بـر افزایـش میـزان رقم صـادرات، حضـور در بازارهـای جدیـد از جملـه کشـورهای آفریقایـی و اروپـای شـرقی نیـز بـرای اولیـن بـار محقـق شده است.

در ظاهر این افزایش صادرات محصول را باید به فال نیک گرفت، اما به تازگی خبر رسیده که شرکت فولاد مبارکه اصفهان قیمت فروش ورق دربازار داخلی کشور را به ازای هرکیلوگرم 550 تومان گرانتر از قیمت محصول صادراتی فروخته است.

بر این اساس، میانگین نرخ صادراتی محصولات این شرکت در سال ۹۴ به قیمت ۱۱۲۵۳ریال و میانگین نرخ فروش داخلی ۱۶۸۰۲ریال بوده و اگر هزینه FOB صادرات هم ۲۱ دلار محاسبه شود، در نتیجه، محصولات این شرکت در حین صادرات به خارج، دستکم ۱۸۰ دلار در هر تن ارزان تر از قیمت محصول فروخته شده به داخل است.

هنوزاز دلایل قطعی این اقدام شرکت فولاد مبارکه اطلاع دقیقی در دست نیست اما درصورت قرین به صحت بودن، می توان این اقدام شرکت مورد اشاره را چوب حراج به منابع ملی و حرکت درمسیر مخالف اقتصاد مقاومتی تعبیر کرد.

دبیر سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی به «نسیم آنلاین» گفته" گران فروشی از سوی فولاد مبارکه در داخل سبب واردات این محصول به کشور شده و متاسفانه همان چیزی که به علت نیازکشور گران تر وارد شده خود آنها بسیار ارزان تر به دست مصرف کننده دیگر کشورها رسانده اند".

"امیرحسین کاوه" این اقدام فولاد مبارکه را ضدیت با اهداف اقتصاد مقاومتی توصیف کرده و ادامه داده که "با صادرات ۱.۸ میلیون تن ورق خام مورد نیاز کشور، میلیون ها دلار منابع سوبسیدی کشور توسط فولاد مبارکه از کشور خارج و حراج شده در حالیکه کارخانجات پایین دستی بعلت نیاز مصرفی بیش از ۲ میلیون تن ورق فولادی را به کشور وارد کرده اند".

به گفته وی،"سود این اقدام فولاد مبارکه برای صرافی ها وسهامداران پیچیده خریدار ورق های "مبارکه" نشسته در دبی بوده که فرش های قرمز زیر پای آنها پهن شده است."

با این اوصاف، چگونه می توان باور داشت در شرایطی که فولاد مبارکه اقدام به صادرات محصول به خارج کرده که در سال گذشته نزدیک به ۲.۵ میلیون تن فولاد با ارز آزاد وارد کشور شده است.

گفته می شود، صادرات فولاد مبارکه در سال گذشته با حاشیه سود صفر بوده که از قرار معلوم، آمار گمرک از رشد ۸۰ درصد صادرات فولا خام در ۳ ماهه اخیر نسبت به سال گذشته حکایت دارد.

در حال حاضر،سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، 17 درصد سهام شرکت فولاد مبارکه را در اختیار داشته و یافته های اخیر نشان می‌دهد که شرکت فولاد مبارکه، طبق گزارش سازمان حسابرسی، تخلفات متعددی داشته که صرفنظر از پرداختن بیشتر به محتویات این گزارش،تعیین تکلیف پرداخت کامل دیون دولتی (موضوع تبصره‌های قانون بودجه) مربوط به قبل از واگذاری بخشی از سهام شرکت اصلی به بخش خصوصی همچنان بلا تکلیف مانده است.

ارسال نظر: