وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران:

وضعیت حجاب و موسیقی‌های زیرزمینی نگران کننده است

کدخبر: 2058282

جنتی وضعیت حجاب و موسیقی‌های زیرزمینی را نگران کننده خواند و خاطرنشان کرد: دغدغه مقام معظم رهبری به‌جاست و باید فضای سالم و رشد ارزش‌ها ایجاد شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: علی جنتی عصر امروز در جمع خبرنگاران درباره اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد ما دارای بیماری مزمن است.

وی افزود: مشکلات هشت سال جنگ و پس از آن تحریم‌های ظالمانه اقتصاد را با مشکلات بزرگی مواجه کرده که از جمله آن بیکاری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد اشتغال را از اهداف دولت عنوان کرد و گفت: در ابتدای فعالیت دولت با تورم و رکود مواجه بودیم و دولت تلاش کرد تورم 40 درصدی را به زیر 10 درصد برساند.

ساختار دولت متورم و اقتصاد نیمه‌دولتی است

وی ساختار دولت را متورم و اقتصاد نیمه‌دولتی دانست و گفت: 80 درصد فعالیت‌های اقتصادی کشور دولتی و نیمه دولتی است و در خصوصی‌سازی موفق عمل نکردیم.

جنتی ادامه داد: دولت بسیار حجیم و هزینه‌بر بوده و سیستم اداری ما ناکارآمد است و آنگونه که انتظار می‌رود، دولت چابک نیست و هزینه‌های دولت باید کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه دولت هرگونه به‌کارگیری نیروی جدید حتی به صورت روزمزد را ممنوع کرده است، ادامه داد: دولت تصمیم به واسپاری امور و پروژه‌ها به بخش‌خصوصی گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از کارهای افزایش نرخ تورم در دولت‌های گذشته را اخذ پول بدون پشتوانه ذکر کرد و افزود: این امر موجب تورم شده بود.

وی وجود تحریم‌ها از خارج و واردات بسیاری از کالا با رشد نرخ 20 تا 30 درصدی را موجب افزایش تورم بیان کرد و گفت: دولت فعلی پولی از بانک مرکزی دریافت نکرده و با هر نوع افزایش در قیمت آب و برق نیز مخالفت دارد.

جنتی با اشاره به اینکه بخشی از تحریم‌ها برداشته شده است، افزود: دولت قصد داشت تا پایان سال 96 نرخ تورم را به زیر 10 درصد برساند و اکنون جلوتر از برنامه بوده و تلاش می‌کند نرخ تورم به 8 درصد برسد.

وی به اثرگذاری برجام اشاره کرد و ادامه داد: در گذشته مذاکرات برجام تنها در قالب بیانیه انجام می‌شد اما دولت با استفاده از تجربه، مذاکره واقعی کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در مذاکرات آنچه آنها می‌خواستند این بود که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نرویم و دولت یازدهم این شفافیت را اثبات کرد که دانش هسته‌ای ما صلح‌آمیز است.

مذاکرات برجام برد برد بود

وی با بیان اینکه آنچه ما از آنها می‌خواستیم برداشتن تحریم‌های ظالمانه بود، گفت: مذاکرات برد برد داشتیم یعنی نه آنها و نه ما به اهداف کامل خود نرسیدیم.

جنتی با تصریح بر اینکه عمده تحریم‌ها در مذاکرات برجام برداشته شد، اظهار کرد: ایران‌هراسی که راه انداخته بودند برداشته شد و در گذشته یک وزیر نمی‌توانست به خارج از کشور برود اما اکنون استقبالی که از روحانی در فرانسه صورت گرفت بسیار بالاتر از دستاورد برجام است.

وی اضافه کرد: تحریم بانکی برداشته شد و می‌توانیم به‌راحتی گشایش اعتبار کنیم و بسیاری از شخصیت‌های ایرانی در تحریم بودند که برداشته شد اما برخی بانک‌ها هنوز مورد تحریم هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه برخی کشورها تلاش دارند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، افزود: کشورها در هراس هستند که مورد تهاجم آمریکا قرار گیرند زیرا آمریکایی‌ها به تمام قرارهایی که با ما داشتند عمل نکردند.

ایجاد اشتغال مهم‌ترین راه نجات اقتصاد کشور است

وی مهم‌ترین راه نجات اقتصاد کشور را اشتغال دانست و گفت: در راستای فرمایش مقام معظم رهبری تلاش می‌شود و در سه سال گذشته 2 هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور ایجاد شد که دستاورد خوبی بوده است.

جنتی نرخ بیکاری در کشور را حدود 11 درصد عنوان کرد و یادآور شد: اگر بخواهیم این نرخ ثابت بماند باید سالانه 600 تا 700 هزار شغل ایجاد کنیم اما اگر بخواهیم نرخ بیکاری کاهش پیدا کند باید یک‌میلیون شغل در کشور ایجاد شود.

آسیب‌های فرهنگی جدی است

وی درباره ولنگاری فرهنگی که موجب نگرانی مقام معظم رهبری شده است، اظهار کرد: آسیب‌های فرهنگی جدی است و نگرانی در این زمینه احساس می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تحولاتی که در دنیا در حوزه رسانه و فضای مجازی رخ می‌دهد سریع و برق آسا است.

وی با بیان اینکه بیش از 2 هزار شبکه تلویزیونی در کشور قابل دریافت است، اظهار کرد: در حوزه فضای مجازی سرعت بسیار است.

جنتی ایجاد شبکه‌های اجتماعی را ابزاری دولبه دانست و تصریح کرد: باید بتوانیم تمدن خود را به دنیا منتقل کنیم زیرا نفوذ فرهنگی در جامعه دیده می‌شود.

وی وضعیت حجاب و موسیقی‌های زیرزمینی را نگران کننده خواند و خاطرنشان کرد: دغدغه مقام معظم رهبری به‌جاست و باید فضای سالم و رشد ارزش‌ها ایجاد شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند در آفند و پدافند فرهنگی ضعیف عمل می‌کنیم، یادآور شد: صدا و سیما باید به قدری برنامه‌های جذاب داشته باشد که کسی به طرف ماهواره و شبکه‌های اجتماعی جذب نشود.

وی با بیان اینکه در زمینه بازی‌های رایانه‌ای مفید و حوزه‌های تئاتر و ... باید خاکریزهایی را ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: باید با ایجاد این خاکریزها و برنامه‌ها بتوانیم با نفوذ فرهنگی دشمن مقابله کنیم اما برای جلوگیری از نفوذ فرهنگی نیاز به عزم ملی داریم.

انتشار 80 هزار عنوان کتاب در کشور

جنتی بخشی از مشکلات فرهنگی را مربوط به عدم کتابخوانی دانست و تصریح کرد: باید روی فرهنگ کتابخوانی کار کنیم و در این راستا سال گذشته 80 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شد.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ کتابخوانی با تشویق کتاب انجام شود، متذکر شد: فضای مجازی کتابخوانی را کاهش داده و باید روی این موضوع بیشتر کار شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تولیدات مفید سینمایی، اظهار کرد: هر جایی که مطابق با خواست مردم باشد تولید مفید انجام می‌دهیم.

فروش 60 میلیارد تومان بلیت سینمای کشور در مدت سه ماه

وی با تصریح بر اینکه در سه ماه نخست امسال 8 میلیون نفر به سینما رفتند، یادآور شد: در این مدت سینماهای کشور 60 میلیارد تومان بلیت فروختند.

به گفته جنتی تنها یک فیلم در مدت 10 هفته اکران در کشور مبلغ 17 میلیارد تومان فروش داشته است.

ارسال نظر: