تحلیلگر نیویورک تایمز؛

دخالت قدرت‌های خارجی بحران سوریه را ادامه‌دار کرده است

کدخبر: 2058346

تحلیلگر روزنامه نیویورک تایمز نوشت: با وجود حملات متعدد، مذاکرات صلح، و دخالت قدرت‌های خارجی، به نظر نمی‌رسد بحران سوریه رو به پایان باشد.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین » - مکس فیشر، تحلیلگر روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای تحلیلی در "گلف نیوز" نوشت:

با وجود حملات متعدد، مذاکرات صلح، و دخالت قدرت های خارجی، به نظر نمی رسد بحران سوریه رو به پایان باشد به گفته کارشناسان، یک جنگ داخلی به طور متوسط ده سال به طول می انجامد، اما عواملی وجود دارند که می توانند چنین بحرانی را طولانی تر کنند. به گفته فیشر در جنگ داخلی سوریه تمامی این عوامل دست دارند. یک عامل عمده دخالت قدرت های خارجی است .

به نوشته آقای فیشر، دولت های خارجی که قصدشان از دخالت پایان دادن به جنگ است، شرایطی در کشور ایجاد می کنند که چنین هدفی را به تعویق می اندازد. در بحرانی که بیش از دو گروه در آن درگیر هستند، احتمال رسیدن به راه حل کمتر است .

به گفته فیشر، اکثر جنگ های مدنی هنگامی به پایان می رسند که یکی از طرفین ببازد، یا در نتیجه غلبه نظامی و یا به خاطر پایان منابع و پشتیبانی لازم برای ادامه مبارزه .

اما هنگامی که به سوریه می رسیم، هر دو طرف اصلی مبارزه، یعنی دولت اسد و مخالفان اسد، توسط قدرت های خارجی حمایت می شوند که منبعی نسبتا بی انتهااز نیرو و سلاح برای هر دو طرف است. در نتیجه روند طبیعی جنگ داخلی برهم خورده و احتمال پایان بحران در آینده نزدیک کاهش می یابد .

جیمز فیران، پروفسور دانشگاه استنفورد متخصص جنگ داخلی می گوید در صورتیکه هر دو طرفین درگیر در جنگ داخلی توسط نیروهای خارجی پشتیبانی شوند، طول بحران به اندازه ای چشمگیر افزایش خواهد یافت، چراکه حامیان خارجی به اندازه گروه هایی که عملا درگیر جنگ داخلی هستند فشار جنگ و هزینه های انسانی و مالی آن را حس نمی کنند و به همین دلیل به دخالت در جنگ ادامه خواهند داد .

ارسال نظر: