شاید من هم اشتباه کردم

مقانلو: نتوانستم حاشیه‌های پنهان را ببینم/ تکواندوکاران ما باورشان کمرنگ شده بود

کدخبر: 2058381

سرمربی تیم ملی تکواندو گفت: نتوانستم حاشیه‌های پنهان را ببینم و این حاشیه‌ها پنهان در کمرنگ شدن باورهای ما تاثیر گذار بود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، با توجه به عملکرد تیم ملی تکواندو در دو سال اخیر، پیش از المپیک توقعاتی بسیاری از ملی‌پوشان المپیکی ما و کادرفنی این تیم وجود داشت اما متاسفانه المپیک ریو میدان ناکامی تکواندو ایران بود. بعد از حذف هر سه نماینده ما انتقادات بسیاری نسبت به عملکرد کادرفنی تیم ملی تکواندو مطرح شد. بیژن مقانلو در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص دلایل این ناکامی و حواشی به وجود آمده صحبت کرد که در زیر می‌خوانید.

با توجه به اینکه چند روز از پایان مسابقات تکواندو المپیک گذشته، بهتر می‌توان ناکامی در المپیک را ارزیابی کرد. چه دلایلی باعث عدم نتیجه‌گیری تیم ما در رویداد المپیک شد؟

ما همه واقف بر این هستیم اگر قهرمان جهان و قهرمان آسیا شدیم و 4 مدال طلا در بازی‌های آسیایی کسب و در طی این مدت اخیر 113 مدال رنگارنگ کسب کردیم و پیام تبریک مقام معظم رهبری و مقامات دولتی را دریافت کردیم به دلیل دعای خیر مردم و خانواده شهدا بوده است. در المپیک ما به کمرنگ شدن باورهای خود باختیم. وقتی باورها کمرنگ شود تاثیر خود را بر عملکرد می‌گذارد. من اگر مسئولیتی را قبول کردم به کارم اعتقاد داشتم اما نتوانستم حاشیه‌های پنهان را ببینم و این حاشیه‌ها پنهان در کمرنگ شدن باورهای ما تاثیر گذار بود.

این حاشیه‌های پنهان از طرف چه کسانی ایجاد شده بود؟

ما در این مدت در 22 رویداد شرکت کردیم که در راستای تکالیف فدراسیون برای کسب سهمیه و همچنین پشتوانه‌سازی در جهت المپیک 2020 بود . ما در راستای حرکتمان هم تکالیف فدراسیون را انجام دادیم، هم سهمیه را کسب کردیم و هم پشتوانه‌سازی کردیم. این مهم را نیز وقتی با کشورهای دیگر بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که با کمترین اعزام‌ها صورت گرفته است. هر بار که ما از مسابقات به داخل می‌آمدیم و مدالی از این بچه‌ها کمرنگ می‌شد، فشارهای مضاعفی به این قهرمانان می‌آمد. هر بار نیز قهرمانان ما در شرایط سخت قرار می‌گرفتند یاد این فشارها می‌افتادند. وقتی روز اول المپیک برای ما به پایان رسید، حاشیه‌های داخل ایران آغاز شد و این در حالی بود که ما دو روز دیگر را نیز در اختیار داشتیم.

من باید از فدراسیون‌های کشتی، وزنه‌برداری و والیبال تشکر کنم که در این مدت سخت سعی در تخریب مجموعه دیگری برنیامدند و درک کردن اگر تخریبی صورت بگیرد آن رشته ضربه خواهد خورد اما ما عملا دیدیم در این المپیک جدا از نتیجه‌ای که کسب شد و من اعتقاد دارم به دلیل کمرنگ شدن باورها بود، در حال باختن درس اخلاق و حرمت‌ها هم هستیم. من وقتی کلیه مطالب را می‌خوانم می‌بینم این‌ها فقط تسویه حساب‌های شخصی است و محتوایی ندارد. من نقدهای درست را می‌پذیرم اما تسویه حساب شخصی ربطی به این مسائل ندارد. من که خودم به نوبه خودم اعلام کردم مسئولیت این شکست با من است چون حاشیه‌های پنهان را ندیدم . البته اگر مسابقات المپیک را بررسی کنیم متوجه می‌شویم هیچ‌کدام از رنک‌های یک دنیا عملا هیچ مدالی کسب نکردند و رنک‌های 3، 4 و 11 و 40 دنیا به مدال رسیدند که این خود جای تحقیق دارد.

آیا اختلافات داخلی هم در تیم شما وجود داشت؟

من چنین چیزی ندیدم اما وقتی حرف از حاشیه‎‌های پنهان می‌زنم شاید همین مسائل هم باشد.

بعد از عدم نتیجه‌گیری تکواندوکاران، ما شاهد انتقادات غیر مستقیم ملی‌پوشان المپیکی در اینستاگرام و مصاحبه‌های آنان از نحوه آماده‌سازی تیم ملی بودیم که به نوعی نقد غیرمستقیم عملکرد شما هم بود.

اصلا موردی ندارد و این نظرات شخصی بازیکنان است اما اعتقاد داریم اگر کاری با باور انجام نشود به سرانجام نخواهد رسید. من وقتی از کمرنگ شدن باورها صحبت می‌کنم شاید بازیکنان ما باورشان کمرنگ شده بود. تنها عاملی که باعث پیشرفت ما در دو سال و نیم اخیر شده بود، تابعیت با باور بازیکنان ما بود. من اعتقاد دارم حتی اگر کاری اشتباه هم باشد با باور به نتیجه می‌رسد.

پس شما وجود اختلاف علنی داخلی میان شما و بازیکنان را تکذیب می‌کنید؟

بله من این مسئله را تکذیب می‌کنم. من وقتی حرف از قبول کلیه مسئولیت‌ها می‌کنم به خاطر ندیدن همین حواشی این حرف را می‌زنم.

اگر زمان به عقب برگرد شما تغییری در مراحل آماده‌سازی و روش کار خود ایجاد می‌کنید؟

هر آدمی با بازخورد از عملکردش می‌تواند پیشرفت کند . نمی‌شود گفت همه چیز ما درست بوده است و ما نیز باید بازخورد از عملکردمان بگیریم . هر انسانی اشتباه می‌کند و شاید من هم اشتباه کردم اما من به کارم ایمان داشتم و الان نیز دارم.

شما در دو سال اخیر دستاوردهای موفقیت‌آمیزی زیادی داشتید اما عدم نتیجه‌گیری در المپیک این دستاورد را زیر سوال برد. از این مسئله ناراحت نیستید؟

من به همه حق می‌دهم ولی باید این را هم قبول کنیم که المپیک برای همه کشورها تمام شد و همه به دنبال ادامه راه رفتند اما ما هنوز در حاشیه‌های آن باقی ماندیم.

تکلیف آینده همکاری شما با تیم ملی چگونه خواهد بود؟

من همیشه اعلام کرده بودم که قراردادم تا پایان المپیک است ولی حق مسلم رئیس فدراسیون تکواندو می‌دانم که هر تصمیم را برای تیم ملی بگیرد و من نیز هیچ اعتراضی نخواهم داشت. الحق والانصاف در این دو سال و نیم گذشته پولادگر و ذوالقدر سنگ تمام گذاشتند و آدم نباید از حق بگذرد. من نیز سعی کردم حداکثر بهره‌وری را از امکانات تحت اختیار داشته باشم. من باید از خانواده تکواندو تشکر کنم اما اعتقاد دارم نباید عملکرد یک نفر را در یک ثانیه و یک رویداد ارزیابی کنیم. اتفاقی که برای ایران افتاد برای خیلی کشورها نیز به وقوع پیوست. ما اگر عملکرد ایران را در دوره‌های مختلف رصد کنیم می‌بینیم تنها در یک المپیک موفق به کسب دو مدال شدیم و در بقیه رویدادها یک مدال کسب کردیم. 3 مدال ما نیز توسط هادی ساعی و دو مدال هم توسط یوسف کرمی و محمدباقری معتمد به دست آمده است. من فکر می‌کنم به خاطر نتایج درخشانی که در دو سال گذشته نوشته شد و افتخاراتی که کسب شد انتظارات از ما بالا رفت. من خودم اعتقاد دارم حق با مردم است و عملکرد ما در المپیک مطلوب نبود اما تکواندو عملا در این المپیک نیز یک کار تاریخی کرد. ما خانم علیزاده را فراموش کردیم . این دختر بعد از 68 سال در بانوان موفق به کسب مدال المپیک شد و تاریخ‌سازی کرد. چرا نباید به مسائل مثبت بیاندیشیم و ایجاد انگیزه کنیم . من که خودم دستم را بالا بردم و اعلام کردم به دلیل ندیدن حاشیه‌های پنهان همه مسئولیت را می‌پذیرم اما بیایم به نکات مثبت و تاریخ‌سازی علیزاده نیز توجه کنیم .آیا نباید این موفقیت را به پای فدراسیون و عوامل اجرایی آن گذاشت.

اگر قرار برادامه همکاری شما باشد، آیا امکان ادامه موفقیت‌های دو سال و نیم اخیر و امتداد آن در المپیک توکیو وجود دارد؟

من باید تصمیم‌گیری کنم اما اگر با توجه به تصمیماتی که از سوی فدراسیون گرفته خواهد شد، قرار بر ادامه همکاری من باشد من به ادامه موفقیت‌های دو سال قبل امیدوارم اما با تفکرات جدید.

ارسال نظر: