کمالوندی در نشست خبری:

از برجام نه می‌شود تعریف کرد و نه می‌شود گفت که دستاوردی نداشته/ هزینه ساخت ۲ راکتور جدید در بوشهر تامین شده است

کدخبر: 2058493

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: میزان تولید آب سنگین کشور ۲۰ تن با خلوص ۹۹.۹۵ درصد است که بخشی از آن را به آمریکا فروخیم و در حال مذاکره برای فروش بخشی دیگر از آن به روسیه هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی « نسیم آنلاین »، بهروز کمالوندی سخنگو و معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: اهمیت حوزه غنی سازی در صنعت هسته ای مانند اهمیت قلب برای انسان است.

وی ادامه داد: یکی از ماموریت‌ها آژانس به عنوان نگهبان این است که مراقبت کند که فعالیت های کشورها به سمت سلاح هسته ای نرود اما کار مهمتر آژانس کمک به کشورها برای رفتن به سمت تکنولوژی های پیشرفته است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان داشت: نیروگاه بوشهر از انتشار 15.7 میلیون مواد آلاینده به جو کشور جلوگیری کرده است.

کمالوندی اظهار داشت:حدود 6000 مرکز با 100 هزار نفر که پرتو کاری می کنند زیر نظر سازمان انرژی اتمی هستند.

وی افزود: رادیو داروی FDG از یکسال پیش در کشور تولید می شود و از رفتن بیماران به خارج جلوگیری کرده است؛ همچنین حدود 40 نوع رادیو داروی مختلف در کشور تولید می شود و برخی از آنها صادر نیز می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تولید داروی مولیبدن 99 که حاصل شکافت اورانیوم است در دستور کار سازمان است همچنین هم اکنون دو مورد سامانه های پرتو دهی در کشور هست که در صدد ساخت 8 سامانه پرتودهی دیگر هم هستیم.

کمالوندی افزود: در مورد شتابدهنده های خطی بیمارستانی 60 شتابدهنده داریم که به 100 شتابدهنده دیگر نیاز داریم که اکنون درصدد تهیه آن هستیم.

وی ادامه داد: تاکنون 540 هزار کیلومتر از کشور اسکن هوایی شده و 3-4 سال دیگر برای بررسی همه کشور جهت یافتن مواد هسته ای نیاز است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: تولید آب سنگین کشور 20 تن با خلوص 99.95 درصد است که بخشی از آن را به آمریکا فروخیم و در حال مذاکره برای فروش بخشی دیگر از آن به روسیه هستیم.

کمالوندی گفت: مذاکرات با آلمان، اسپانیا، بلغارستان، چک، چین، قزاقستان و بسیاری از کشورها بعد از برجام در مورد همکاری‌های هسته‌ای داشته ایم.

وی افزود: کشورها بعد از مذاکرات در خصوص گداخت اعلام می کنند ایران در حوزه نیروی انسانی درجه یک و در حوزه امکانات ضعیف است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ساخت بیمارستان هسته ای در نظر است در جنوب تهران مذاکرات شده است و اگر برنامه ها پیش رود امیدواریم تا 3-4 سال آینده بتوانیم 220 هزار نفر را برای درمان پرتویی تحت معالجه داشته باشیم.

کمالوندی گفت: مشکل اصلی در مورد ساخت نیروگاه 2-3 مساله مالی است وگرنه مذاکرات نیروگاه انجام شده و مساله مالی هم دارد حل می شود.

وی با بیان اینکه کاربرد آب سنگین به شدت در حال افزایش است، گفت: ما امسال در حوزه علمی به خصوص در حوزه آب سنگین در دنیا و نشست آژانس خواهیم درخشید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:پروژه pact پروژه وزارت بهداشت در خصوص پیشگیری از سرطان درباره همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

کمالوندی بیان داشت: در حوزه فنی زیاده خواهی از طرف آمریکایی ها داریم ولی بدعهدی نداشتیم؛ مثلا در مورد جزئیات کارهایی که باید می داشتیم زیاده خواهی داشتند که برطرف شده و در مورد بدعهدی هم کار زیادی دیگر نمانده که بخواهند انجام دهند.

وی گفت: دو موضوع الیاف کربن و ذخایر مواد غنی شده زیاده خواهی آمریکایی ها بود که آنها اگر دنبال 100 بودند ما به آنها 1 را هم نخواهیم داد و در سازمان همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند نصب العین ما بوده است که هیچ چیز بیشتری از آن چیزی که در توافق بوده به انها ندهیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: ما می توانستیم کار نیروگاه های دو و سه را شروع کنیم ولی چون هزینه ها افزایش پیدا می کرد به دنبال این هستیم که بتوانیم بودجه نیروگاه را تامین کنیم.

کمالوندی گفت: آژانس در جلسات مشترک گفته که اطلاعات از آژانس درز نکرده است ما می دانیم که با یک هدف خاص سیاسی به شکل جناحی در آمریکا منتشر شده است. برای تحت فشار قرار دادن دولت این کشور اطلاعات منتشر شده است، بنای ما بر این نبود که آژانس را بیش از این تحت فشار قرار دهیم.

وی گفت:‌ ما براساس برنامه ای که توافق شده در موضوع تزریق گاز جلو می رویم و حتی یک روز هم عقب نیستیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: سعی می کنیم کلنگ زنی نیروگاه بعدی بوشهر را تا یک ماه و نیم آینده داشته باشیم.

کمالوندی گفت: مرکزی که کار پزشکی هسته ای را انجام می دهد با وزارت بهداشت است و آنها هستند که در مورد گرفتن نیرو تصمیم گیری می کنند و در مورد این کار هیچ محدودیتی نه از طرف ما و نه از طرف برجام نیست؛ ما الان به لحاظ نیروی انسانی در سازمان انرژی هسته ای کمبودی نداریم.

وی بیان داشت:‌با خبری که همین الان از دکتر صالحی گرفتیم موضوع تامین مالی نیروگاه های هسته ای جدید حل شده است و ان شاء الله طی چند هفته آینده کلنگ زنی نیروگاه های جدید را خواهیم داشتیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: برای باز طراحی راکتور اراک چند هیات از ایران به چین رفته اند و اکنون نیز یک هیات از چین در حال مذاکره است و امیدواریم بتوانیم قرارداد را نهایی کنیم و همین الان در حال مذاکره هستیم ولی کار در مسیر خود دارد جلو می رود البته در عین حال در حال باز طراحی هستیم.

کمالوندی گفت: ما به دنبال استفاده از طرف اروپایی هم در این پروژه هستیم.

وی ادامه داد: رسیدن به ظرفیت غنی سازی قبل از برجام در عرض چند ماه ممکن است و اگر از ماشین های جدید استفاده کنیم نیاز به نصب 3000 ماشین قبلی نیز نیست و در مورد 100 هزار سو هم گزارش به مقام معظم رهبری ظرف یک سال و نیم است که این حدود 12 برابر قبل از برجام است؛ اگر بخواهیم ضرورت ها را مدنظر داشته باشیم بین 10-12 سال می توانیم به ظرفیت صنعتی برسیم، اگر برجام نبود شاید این برنامه به 8-10 سال می رسید اما اکنون ظرفیت ما براساس امنیت بین المللی است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اکنون بهترین آزمایشگاه مقابله با خرابکاری را داریم؛ بعد از برجام ما هیچ خرابکاری در صنعت هسته ای نداشتیم.

کمالوندی در بخش دیگیری از سخنان خود بیان داشت: کشورهایی که به دنبال فروش آب سنگین به آنها هستیم اکثرا اروپایی هستند.

وی همچنین گفت: از برجام نه می شود تعریف کرد و نه می شود گفت که دستاوردی نداشته است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: شهرام امیری نه دانشمند هسته ای نبود و نه ارتباطی با سازمان داشت.

کمالوندی بیان داشت: تقریبا فروش آب سنگین نهایی شده و پول آب سنگین از آمریکا هم به شکل یورو دریافت شد و میزان آن 40 تن است.

ارسال نظر: