تحلیل «نسیم آنلاین» از فضای انتخابات هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران

نقش تعیین‌کننده آرای سفید و ورزشکاران در انتخاب رئیس شورای پایتخت

کدخبر: 2058655

کمتر از یک روز به انتخاب رئیس سال چهارم دوره چهارم شورای شهر تهران باقی‌مانده است، مسئله‌ای که کمابیش نظرها را به سمت ورزشکاران جلب کرده است.

گروه جامعه « نسیم آنلاین »: این روزها فضای مدیریت شهری، ‌مه‌آلود شده و اتهاماتی نسبت به برخی اعضای شورای شهر مطرح‌شده است که موجب شکایت آن‌ها به دستگاه قضا شده است .

بااین‌وجود در آستانه انتخابات هیئت‌رئیسه سال چهارم دور چهارم شورای شهر تهران،‌ صف‌آرایی دو گروه اصولگرا و اصلاح‌طلب بیش از گذشته جدی شده است و این مسائل موجب شده تا واکنش اعضای شورای شهر تهران از هر دو گروه قابل‌تأمل باشد.

اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران همانند سه سال گذشته احمد مسجد جامعی را به‌عنوان کاندیدای موردنظرشان انتخاب و اعلام کرده‌اند و اعضای اصولگرا نیز که کرسی‌های بیشتری را در اختیاردارند، مهدی چمران را. چمرانی که بیشترین سابقه ریاست شورای پایتخت را در کارنامه داشته و تنها یک سال از این فضا دور بوده است.

این رقابت امسال اما رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. اصلاح‌طلبان امیدوارند علاوه بر 13 رأی قطعی‌شان امسال با افزایش آرا و افزایش تعداد آرای سفید شانس ریاست مسجد جامعی افزایش یابد و اصولگرایان نیز همانند سه سال تلاش داشته‌اند رأی‌های بیشتری از ورزشکاران به سبد چمران ریخته شود.

تعداد اعضای اصولگرای شورای شهر تهران 14 نفر است و باوجود 4 ورزشکار شورای شهر، در سناریوی اول ‌احتمال این می‌رود که چمران با 18 رأی همچنان رئیس شورای شهر تهران باشد و مسجد جامعی با 13 رأی از رقیب خود شکست بخورد، اما در سناریوی دوم می‌توان گفت که دبیر و ساعی شاید امسال به چمران رأی ندهند و ساعی به اصلاح‌طلبان گرایش یابد و دبیر هم احتمالاً رأی خود را سفید بدهد. همچنین همانند سال سوم، یکی از اعضای اصولگرا،‌ رأی سفید بدهد. با این سناریو 3 رأی از آرای چمران کاسته می‌شود و یک رأی به آرای مسجد جامعی اضافه خواهد شد.

چمران با این سناریو نیز همچنان با یک رأی بیشتر از مسجد جامعی، رئیس شورای شهر تهران خواهد بود مگر اینکه دو رأی سفید احتمالی، یکی به نام مسجد جامعی تغییر باید تا رقابت این دو رئیس جدی‌تر شود.

حال باید منتظر ماند و دید که باوجود فضای کنونی، رئیس شورای شهر تهران در سال پایانی چه کسی خواهد بود و در فرصت باقی‌مانده دو گروه سیاسی چه می‌کنند؟ همچنین اعضای ورزشکار شورای شهر تهران با انتخاب‌هایشان چه سرنوشتی برای شهر تهران رقم خواهند زد؟

ارسال نظر: