امامی: تمام تلاشم را کردم تا نماینده شایسته‌ای برای داوری ایران در المپیک ریو باشم/ در حق سوریان هم ناداوری شد

کدخبر: 2058703

داور بین‌المللی کشتی ایران گفت: تلاش کردم نماینده شایسته‌ای برای جامعه داوری ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو باشم.

به گزارش « نسیم آنلاین » و به نقل از روابط عمومی فدراسیون کشتی، محمد ابراهیم امامی رئیس کمیته داوران فدراسیون کشتی و تنها داور اعزامی به بازی های المپیک ریو 2016 که با قضاوت های خوب خود افتخاری برای کشور عزیزمان ایران بود، در گفت و گوی اختصاصی و تفضیلی به سئوالات ما پاسخ داد.

اولین تجربه حضور شما در المپیک بود، چه احساسی دارید و عملکردتان چطور بود؟

من از سال 1989 میلادی داور بین المللی شدم و در این مدت 27 سال در مسابقات جهانی و قاره ای و در رده های مختلف سنی نوجوانان، جوانان، بزرگسالان قضاوت کردم، البته میدان المپیک متفاوت با میدان های دیگر است.

در بازی های المپیک 50 نفر از بهترین داوران دنیا دعوت شده بودند که تنها 36 نفر قضاوت کننده بودند و سایرین بعنوان سوپروایزر، ژوری و یا مدرس بودند، که بعنوان رئیس تشک بر روی سه تخته تشک قضاوت کردند و اکثر کشورها با یک داور قضاوت کننده حضور داشتند.

با توجه به اینکه بین 134 داور بین المللی کشورمان یک داور برای المپیک گزینش شد، مسئولیتم را بسیار سنگین کرد که بعنوان داور المپیکی کشورمان قضاوت کنم. به همین منظور تمام تلاش خود را انجام دادم که نماینده شایسته ای برای داوری ایران باشم.

در مسابقات با توجه به اینکه هر روز 2 وزن کشتی می گرفتند و اینکار خوشبختانه با تصمیم آنتونی سیلوستره رئیس کمیته داوران اتحادیه جهانی کشتی که آلمانی است صورت گرفت و اینکه و به دنبال تحول در زمینه داوری می باشد، اکثر مسابقات حساس و مهم را که برای تعیین فینالیست یا سرگروهی برگزار می شد به من محول می شد، که این اعتبار داوری ایران را نشان می داد نه شخص اینجانب را و میدان بسیار خوبی بود. ضمن اینکه در المپیک چیزهای بسیار زیادی را می توان از این میدان یاد گرفت.

قضاوت داوران را چگونه ارزیابی می کنید هرچند مشکلاتی مشاهده شد؟

قضاوت همیشه توأم با اختلاف رأی هست در این مسابقات هم دیدیم در بعضی از کشتی ها بین داوران اختلاف رای بود و اشتباهاتی هم از سوی داوران صورت گرفته بود که از سوی هیأت ژوری دخالت می شد و بعضی مواقع رأی بر می گشت و بعضی از داوران از سوی کمیته داوری اتحادیه جهانی با محرومیت هم مواجه شدند و این مطلب را هم اعلام کردند.

همانطور که ذکر شد با توجه به اینکه آنتونی سیلوستره رئیس کمیته داروان اتحادیه جهانی به دنبال تحول در این کمیته است، اعلام نمود که فیلم کلیه مسابقات را بازبینی خواهند کرد و نسبت به داورانی که چه ضعیف عمل کردند چه قوی، عکس العمل نشان می دهد که به نظر من کار پسندیده ای است.

در مسابقات المپیک چون حساسیت خاص خودش را دارد، با توجه به اینکه داوران خوب دنیا حضور داشتند، ولی فکر می کنم قضاوت ها خالی از اشکال نبود.

آیا قوانین جدیدی وضع شده بود که دست داوران را باز گذاشته بود؟

قوانین جدیدی در این مسابقات نداشتیم، تمام قوانین که در المپیک دیدیم بارها در اردوهای تیم های ملی برای کشتی گیران توضیح داده بودیم و در کلینک‌های مختلف برای داوران به اجرا درآوردیم. حال اگر لباس داوران متفاوت بود این امر دره همه المپیک ها اجرا می شود، مورد دیگر این بود که داور وسط زودتر به روی تشک می آمد و رو به رئیس تشک قرار می گرفت و سپس کشتی گیران وارد می‌شدند.

در کشتی رضا یزدانی با گازیموف و چند کشتی دیگر شاهد ضعف داوری و دخالت هیأت ژوری بودیم، نظر شما در این موارد چیست؟

در اینکه رضا یزدانی در آن صحنه 2 امتیاز داشت شکی نیست به خصوص اینکه حریف یزدانی در آخرین لحظه کشتی آرنجش روی تشک خورد و یزدانی پشت حریف قرار گرفت و مسلط بر حریف بود و می توانستند به یزدانی 2 امتیاز بدهند، منتهی این اختلاف نظر بین هیأت ژوری بود و یکی از اعضای هیأت ژوری مصر بود که یزدانی 2 امتیاز دارد ولی در نهایت هیأت ژوری با مشورتی که کردند به یزدانی امتیازی ندادند. مسلم بدانید یکی از کشتی هایی که بازبینی خواهد شد فیلم همین کشتی خواهد بود و چند کشتی دیگر، به خصوص اینکه آقای رسول خادم اعتراضیه ای به اتحادیه جهانی کشتی دادند که فکر می کنم حتما رسیدگی خواهد شد هرچند نتیجه تغییر نخواهد کرد و تأثیری نخواهد داشت و بعضا چند داور قضاوت کننده را نیز محروم کردند.

می‌توانستند به سوریان چهار نمره بدهند

درکشتی سوریان در حالیکه وی 7 امتیاز از حریفش جلو بود و حریف عقب کشید حتی اگر حریف بیرون رفته بود نبایستی داور کشتی را قطع می کرد و 4 امتیاز باید به سوریان می دادند و اینجا هم یکی از اشتباهات داوری در این صحنه بود که باید مورد بحث قرار گیرد. در مورد بعضی از قضاوت ها هم باید بگویم در همه کشتی ها آنچه که ما در اردوها گفته بودیم، دیدیم که داوران تذکر می دادند و بعضا اخطار، مسلم است کسانی که موارد ذکر شده را رعایت کردند کمتر اخطار گرفتند و دیدیم تمام داوران مقررات را اجرا کردند و کشتی گیرانی که سر روی سینه حریف می گذاشتند پس از تذکر بلافاصله اخطار هم می گرفتند.

در خصوص کشتی حسن یزدانی و گدویف که 20 دقیقه طول کشید چه نظری دارید؟

در این مورد با صحبتی که با آقای دکتر شادگان نماینده پزشکی اتحادیه جهانی کشتی داشتیم، وی هم معتقد بود جلوی اینگونه وقت تلف کردن ها باید گرفته شود و پیشگیری کنند و با این موارد 20 دقیقه کشتی، 6 دقیقه ای را معطل نکند و کشتی گیر با نفسگیری و با برنامه ریزی قبلی بتواند برحریف غلبه کند، خدا را شکر که یزدانی توانست بر این کشتی گیر روس مردانه غلبه کند.

این کشتی گیر روس در کشتی ماقبل فینال نیز با همین ترفند استراحت جبرئیل حسن اف آذربایجانی را شکست داد به فینال رسیده بود. من فکر می کنم این جزء شرح وظایف پزشک مسابقات باشد به خصوص موقع خونریزی حریف که خیلی شدید شود از یک تایمی به بالا کشتی را متوقف کنند.

البته دکتر شادگان گفت: قانون به صراحت اعلام نکرده در این مواقع آیا رئیس تشک باید کشتی را متوقف کند یا پزشک مسابقات، این موضوع هم باید در اتحادیه جهانی کشتی مورد بحث قرار گیرد و مقداری اختیارات پزشک را بالا ببرند تا پزشک وارد عمل شود.

من فکر می کنم چنین کشتی هایی به صلاح رقابت در جهان نیست. 20 دقیقه برای خونریزی یک کشتی گیر لطمه به پیکره کشتی خواهد زد با توجه به اینکه مسابقات از تمام رادیو و تلویزیون های جهان پخش شد، و این همه وقفه در یک رقابت، فلسفه المپیک را زیر سئوال می برد، در جایی که قرار است کشتی در المپیک بماند این صحنه های خوبی برای کشتی نخواهد بود.

ارسال نظر: