در نشست خبری اولین همایش ملی صیانت از وقف عنوان شد:

نیمی از موقوفات کشور در دست تصرف است/ دولت و مجلس به وظایف خود در حوزه وقف توجه نمی کنند

کدخبر: 2058758

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه  گفت: در حال حاضر نیمی از موقوفات کشور در دست تصرف است و بر این اساس ما از حاکمیت انتظار داریم که ما را در بحث موقوفات به طور جدی یاری کنند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست خبری اولین همایش ملی صیانت از وقف پیش از ظهر امروز با حضور حجت الاسلام "محمد مهدی حاتمی" معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه، مهندس "مسعود منصور" معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل ها و آب خیزداری، "حسین صعید" معاون املاک سازمان ثبت اسناد کشور و "شمس الدینی" مسئول دبیرخانه کارگروه مشترک طرح مشترک در سالن شهید محلاتی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

محمد مهدی حاتمی معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه در ابتدای این نشست خبری در سخنانی، گفت: نخستین همایش ملی صیانت از وقف به منظور رصد و بررسی فعالیت های سه دستگاه سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان مراتع و جنگل های کشور و سازمان ثبت و اسناد کشور در روزهای 10 و 11 شهریورماه در شهر مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

وی افزود: همانطور که همه می دانید و در جریان این موضوع هستید مضوع زمین در کشور ما بسیار مهم است و امروزه شاهد هستیم که زمین ها و املاک بسیاری در کشور وجود دارند که موقوفه محسوب شده و مالکیت آنها در اختیار ولایت فقیه می باشد.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: بر اساس بررسی های انجام شده یک میلیون و 500 هزار هکتار اراضی در کشور وجود داشت که متعلق به سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان جنگل ها و آب خیزداری بود. در این بخش با همکاری سازمان اسناد م دارک کشور یک میلیون و 300 هزار هکتار آن تعیین تکلیف شده و از دست زیاده خواهان نجات یافت.

حاتمی خاطرنشان کرد: از زمان آغاز فعالیت های ثبت اجباری در ایران در سال 1310 تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 برای موقوفات و رقبات کشور 23 هزار جلد سند صادر شد که سالیانه به طور متوسط حدود 500 جلد سند می شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر اساس فتوای تاریخی امام خمینی (ره) این روند شتاب فراوانی به خود گرفت به صورتی که تا سال 1388 تعداد اسناد مالکیت اخذ شده بالغ بر 42 هزار جلد سند رسید. یعنی به طور متوسط سالیانه 1400 جلد سند می شود.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: پس از انعقاد تفاهم نامه بین سازمان اوقاف و امور خیریه و ثبت اسناد و املاک کشور در سال 1388 روند اخذ اسناد مالکیت شتاب فراوانی به خود گرفت. به صورتی که از سال 10388 تا امروز بیش از 55 هزار جلد سند مالکیت برای موقوفات صادر شده است.

حاتمی متذکر شد: علیرغم تمام تلاش ها و فعالیت های صورت گرفته هنوز نیمی از موقوفات و رقبات کشور فاقد سند مالکیت هستند و این تعداد بیانگر میزان تلاش مورد نیاز برای تثبیت کامل موقوفات است.

وی ادامه داد: در سال 1390 روئسای دو سازمان اوقاف و امور خیریه و املاک کشور در راستای تثبیت مالکیت انفال و موقوفات به یاری دو سازمان متولی امر آمده و با امضای تفاهم نامه سه جانبه منشاء اقدامات و گام های موثری شد.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: ان شاءالله اولین همایش ملی صیانت از وقف با حضور رییس قوه قضاییه در مشهد برگزار می شود تا این ساختار مستحکم شود و همچنین در حاشیه این همایش در مشهد تفاهم نامه ای میان سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان اراضی ملی نیز امضاء خواهد شد.

حاتمی خاطرنشان کرد: از رسانه ها درخواست می کنیم که به این موضوع بپردازند که آیا فقط سازمان اوقاف وظیفه صیانت از وقفیات را دارد یا اینکه افراد دیگری باید به آن توجه کنند. بر این اساس وظیفه دولت و مجلس پیرامون این موضوع چیست؟

وی در پایان تصریح کرد: در خصوص تعیین وضعیت راضی موقوفه در کشور ما هرچه فریاد زدیم دولت و مجلس نشنیدند. باید بازهم تاکید کنم که در حال حاضر نیمی از موقوفات کشور در دست تصرف است و بر این اساس ما از حاکمیت انتظار داریم که ما را در بحث موقوفات به طور جدی یاری کنند.

ارسال نظر: