معاون اول رئیس جمهور در همایش "تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت":

اصحاب فرهنگ اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار دهند

کدخبر: 2059942

معاون اول رئیس جمهور گفت: بی دولتی در فرهنگ به سود هیچ کس در نظام کشور نیست، تقویت حس دولت داری در عرصه فرهنگ به نفع همه بخش‌ها و همه دلسوزان جامعه و کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در همایش "تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید" که در کتابخانه ملی برگزار شد در سخنانی، گفت: ما امروزه در شرایطی قرار داریم که اقتصاد مقاومتی به عنوان مجموعه ای از سیاست ها برای پیشبرد توسعه و اداره اقتصاد کشور در دستور کار ما قرار گرفته است. اقتصاد مقاومتی یک برنامه بلند مدت است و حداقل چند برنامه توسعه بر مبنای این سیاست ها در حال تدوین است.

وی افزود: یکی از محورهایی که در سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد توجه است گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی است که ما کارگروهی با مسئولیت رئیس صدا و سیما و وزرای خود پیش بینی کردیم که به این بخش بپردازد و از صاحبنظران در این زمینه استفاده کند. بر این اساس انتظار دارم این موضوع به عنوان گفتمان اقتصاد مقاومتی در دستور کار جدی اصحاب فرهنگ کشور قرار گیرد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه د اد: بخش فرهنگی دولت بسیار ضروری و مهمی است که بتواند در یک ارتباط تنگاتنگی که اجزای آن باهم دارند مرتب به طرح و بررسی مسایل پیش رو و ارائه دستاوردهایی که داشتند عمل کنند و برای پیشبرد برنامه های خود که بخشی و فرابخشی که خارج از دولت از نظر صاحب نظران تدوین شده است استفاده شود.

جهانگیری خاطرنشان کرد: جا دارد به اهمیت و جایگاه فرهنگ در جمهوری اسلامی و در دولت و مسوولیت مشترکی که همه ما در قبال این مساله مهم داریم چه در دستگاه هایی که در دولت مسوولیت دارند و چه در دستگاه هایی که در قوای دیگر و بخش حاکمیت مسوولیت دارند به ضرورت ها و نیازها به صورت جدی بپردازند.

وی اضافه کرد: اهمیت فرهنگ در نظام و جامعه ما به اعتبار و سرشت و ماهیت انقلاب اسلامی و پیشینه تاریخی و تمدنی ایران، آرمان های بلند امام راحل و پیگیری های رهبر معظم انقلاب و الزامات و ضرورت های توسعه همه جانبه و پایدار کشور بر می گردد که ما در همه این ابعاد به صورت جدی نیاز داریم که به مسایل فرهنگی بپردازیم.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: در فرهنگ انقلاب برای ارتقاء مسایل فرهنگی و بهبود کیفیت زندگی مردم در همه عرصه ها بر پایه فرهنگ و اراده است که بزرگترین مزیت ما هم برای تحرک بخشی در توسعه کشور داشتن مبانی و مولفه و ذخایر غنی فرهنگی است که در اختیار داریم. بر این اساس در میان مولفه های مختلفی که در توسعه همه جانبه کشور نقش ایفا می کند نقش سرمایه فرهنگی به طور قطع از سایر سرمایه هایی که مستقیم و غیرمستقیم در توسعه فرهنگی نقش دارند برجسته و ممتازتر است و به طور قطع مسایلی که در بخش فرهنگی وجود دارد می تواند ما را به سرعت به توسعه همه جانبه و توسعه پایدار برساند.

جهانگیری متذکر شد: اگر در ارزیابی به موفقیت ها و عدم موفقیت های بخش فرهنگی دولت به مسوولیت مشترکی که ما در این زمینه داریم و ظرفیت های فرهنگی که داریم توجه کنیم مطمئنا می توانیم خیلی از بخش های دیگری که به عدم موفقیت رسیدیم اگر ارزیابی دقیقی صورت بگیرد حتما مسایل فرهنگی در آنها تعیین کننده و موثر بوده است.

وی ادامه داد: شرط لازم برای استفاده حداکثری از سرمایه های اقتصادی، طبیعی توجه به سرمایه انسانی و فرهنگی و اجتماعی کشور است. ما اگر به صورت جدی دنبال توسعه اقتصادی هستیم. دنبال این هستیم که سرمایه های طبیعی که در کشور است برای رفاه مردم به کار گیریم این است که حتما باید توجه به سرمایه انسانی که شاخص آن مدیریت منابع انسانی کشور است . سرمایه های اجتماعی که مهمترین بخش آن اعتماد مردم به نظام است و سرمایه های فرهنگی که در بخش های مختلف کشور قرار دارد.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مناسبت بودن وضع فرهنگی کشور یا نبودن آن بیش از این که به سنجش به ظاهر برگردد متوجه همین ضرورت است که چگونه از قدرت فرهنک کشور برای حل مسایل پیش روی کشور و توسعه کشور استفاده و بهره برداری کردیم. استفاده مناسب از قدرت فرهنگی نیازمند رویکرد مناسب و ساختار مناسب و همکاری و هماهنگی همه بخش ها در این زمینه است.

جهانگیری اضافه کرد: دولت تدبیر و امید از آغاز کار خود علیرغم این که با مسایل و چالش های مهم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مواجه بود ولی از اهمیت و محوریت بخش فرهنگی کشور غافل نبوده است. این درست است که خروج از حوزه تهدیدات بین المللی، تحریم و مهار تورم و بازگرداندن رونق به اقتصاد کشور سایه پررنگی بر سایر بخش های کشور انداخته بود.

وی تصریح کرد: بحث مسایل بین المللی، لغو تحریم ها، مسایل اقتصادی، مهار تورم و برگرداندن رونق به اقتصاد که جزء نیازهای آنی و ضروری کشور بود از مهمترین اولویت هایی بود که دولت به آن می پرداخت. اما واقعیت این است که مسایل آموزش، علم و فناوری، فرهنگ و هنر، زنان ، جوانان و ورزش، گردشگری و میراث فرهنگی ، ارزش ها و باورها و ارتقاء سرمایه های فرهنگی و اجتماعی کشور همواره در دستور کار دولت بود و هیچ وقت دولت از پرداختن به این مسایل حیاتی و مهم کشور غفلت نکرد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: رهبر معظم انقلاب خصوصا درهفته دولت در دیدار با رییس جمهوری و دولت مکررا بر ضرورت ارتقاء توانمندی فرهنگی دولت، نظام و جامعه تاکید داشتند و بالا بردن قدرت فرهنگی کشور که به تعبیر ایشان هم در عرصه آفند و هم در عرصه پدافند به عنوان دو موضوع مهم مورد تاکید قرار گرفت.

جهانگیری خاطرنشان کرد: باید در همه بخش ها و دستگاه ها مسایل فرهنگی در دستور العمل آنها قرار بگیرد که بتوانند برنامه ریزی کنند که چگونه می توانیم با لوازم و اقتضائاتی که نیاز داریم به رشد و خلاقیت و شکوفایی در این بخش های مختلف سرنوشت ساز کشور جامه عمل بپوشیم.

وی تصریح کرد: باید بر سرمایه های فرهنگی و اجتماعی و انسانی و حتی سرمایه های نمادین در دوران مسوولیت یک دولت افزوده شود و به بخش های مهم و مولد فرهنگی کشور از جمله زنان، جوانان و نخبگان توجه ویژه ای در دولت انجام گیرد. همچنین باید تلاش کنیم دانشگاه، حوزه، مدرسه، رسانه، خانواده ، مسجد و هر مرکز و نهاد علمی و آموزشی و فرهنگی و هنری کانون امید ؛ اعتماد و نشاط در جامعه باشد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: پیرامون عبور از شوک نفتی باید عرض کنم که همین عبور ما از شوک نفتی که اخیرا به کشورهای نفتی وارد شد و خیلی از این کشورها را دچار تلاطم شدید در ارزش پول ملی و تورم کرد، علیرغم این که ما در دوران تحریم بودیم و هنوز برجام به صورت کامل اجرا نشده بود و شوک نفتی همزمان با کاهش میزان نفت در کشور ما به وجود آمد، ما از این شوک به خوبی عبور کردیم و اقتصاد کشور دچار تلاطم و بحران و به هم ریختگی شاخص های اصلی اقتصاد از جمله ارزش پول کشور نشد.

جهانگیری ادامه داد: بی دولتی در فرهنگ به سود هیچ کس در نظام کشور نیست. تقویت حس دولت داری در عرصه فرهنگ به نفع همه بخش ها و همه دلسوزان جامعه و کشور خواهد بود. بر این اساس یکی از سیاست هایی که از ابتدای این دولت در کنار سیاست برگشت به قانون و قانونمداری و مبارزه با فساد در دستور کار دولت قرار گرفت، تقویت حس دولتداری بود.

وی در پایان تصریح کرد: استنباط ما در روزهای سخت کار این بود که حس دولتداری در مردم تضعیف شده است این تضعیف حس دولتداری به این دلیل بود که مردم چه در بخش های اقتصادی و چه در سایر بخش ها شاهد تغییراتی بودند که احساس می کردند به نوعی امور از دست دولت خارج شده است. ما به صورت جدی معتقدیم باید این حس تقویت شود و بپذیریم که قانون به جای سلیقه و نظر افراد حاکم باشد و احساس امنیت در بین نخبگان و اهالی فرهنگی جامعه تقویت شود.

ارسال نظر: