وزیر ارشاد در همایش "تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت":

تداوم اقتصاد مقاومتی نیازمند فرهنگ‌سازی است/ در سه ماهه نخست سال، ۸ میلیون نفر به سینما رفتند

کدخبر: 2059950

جنتی گفت: اعتقاد داریم اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی تداوم پیدا کند باید در این زمینه فرهنگ‌سازی انجام شود و این وظیفه تنها بر عهده یک نهاد فرهنگی نیست بلکه تمام مراکز علمی و پژوهشی باید در این زمینه کمک کنند تا گفتمان‌سازی تحقق پیدا کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش "تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید" که در کتابخانه ملی برگزار شد در سخنانی، گفت: یکی از شعارهای اصلی دولت "اعتدال" بود. بر این اساس هم طبیعتا دستگاهای فرهنگی برای جا انداختن اعتدال و دوری از افراط و تفریط تلاش کردند.

وی افزود: نهادینه‌سازی گفتمان اقتصاد مقاومتی یکی از وظایف این وزارتخانه است. بر این اساس لازمه نهادینه‌سازی اقتصاد مقاومتی همکاری همه دستگاه‌ها برای پیشبرد این امر است.

وزیر ارشاد ادامه داد: اعتدال یکی از شعارهای اساسی دولت است. بر این اساس گسترش اعتدال فرهنگی و هنری در بین اصحاب فرهنگ وهنر یکی از مهمترین رویکردهای وزارت ارشاد بوده است.

جنتی خاطرنشان کرد: اوایل که به وزارتخانه آمده بودم با برخی از سینماگران و موسیقدان‌ها ملاقات هایی را داشتم. جالب اینکه آنها می‌گفتند ما به مدت 4 سال است که پای‌ در وزارت ارشاد نگذاشته ایم. در این میان برخی از آنها نیز معتقد بودند که حتی 8 هشت سال است که وارد وزارت ارشاد نشده‌اند. اما خوشبختانه امروز فضایی ایجاد شد که اصحاب فرهنگ و هنر با دولت آشتی کردند و آنها که اهل قلم هستند با روحیه و نشاط می‌نویسند و آنهایی که اهل هنر هستند هنرشان را به نمایش می‌گذارند.

وی اضافه کرد: در گذشته و در حوزه سینما سینماگران فراوانی بودند که یا کار نمی‌کردند یا حاضر نبودند که فیلم‌های خود را در جشنواره فیلم فجر به نمایش بگذارند. اما امروز آنها آمدند و در حوزه سینما رونق می‌بینیم. بر این اساس تنها در سه ماهه نخست سال 95 تعداد 8 میلیون نفر به سینما رفتند و درآمد حاصل از این حوزه بیش از 60 میلیارد تومان بوده است. این درحالی است که در طول سال 92 این رقم به 50 میلیارد هم نمی‌رسید.

وزیر ارشاد یادآور شد: در این سال ها برخی از این فیلم‌ها آن چنان از نظر اقتصادی رونق پیدا کرد که رکورد ثبت کردند و ما شاهد فروش فیلم‌هایی حتی با مبلغ بیش از 17 میلیارد تومان در عرض 10 هفته بودیم که چنین اتفاقی درگذشته اصلا سابقه نداشت. نکته مهم دیگر اینکه جلب مخاطب به گونه‌ای بوده که در 13 روز تعطیلات عید نوروز شاهد پخش 24 ساعته فیلم در برخی از سینماهای کشور بوده‌ایم.

جنتی متذکر شد: شاهد بودیم که در سال های قبل بسیاری از کتاب‌ها به دلیل برخی خرده‌گیری‌های نابه جا پشت درب ارشاد مانده بود و به آنها مجوز چاپ داده نمی‌شد. اما ما در دوره فعلی احساس کردیم در چارچوب قانون و نظارت می‌توانیم فضایی را برای اهل قلم باز کنیم تا کتاب‌های خود را منتشر کنند.

وی ادامه داد: اگر بخواهم در حوزه انتشار کتاب آماری ارائه بدهم باید عرض کنم که در سال 94 حدود 80 هزار عنوان کتاب چاپ شده که برخی از آنها چاپ نخست بوده است و این موضوع نشان‌دهنده شوق در اهل قلم است. همچنین گسترش گفتگوهای فرهنگی و برگزاری جلسات فراوان برای نقد کتاب برای گسترش امر کتاب‌خوانی از جمله اقداماتی است که تلاش‌های بسیاری برای آن صورت گرفته است.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که جزء سیاست‌های ما در وزارت ارشاد بوده بحث عدالت فرهنگی است. ما احساس می‌کردیم بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کلان شهرها متمرکز شده است و زمانی که به نقاط مرزی می‌رفتیم متوجه می‌شدیم که فضای فرهنگی فقیر است. بر این اساس بسیاری از اعتبارات فرهنگی را که در گذشته عمدتا در کلان‌شهرها صرف می‌شد به مناطق دور افتاده هدایت کردیم.

جنتی اضافه کرد: نکته ضروری که باید به آن اشاره کنم این است که با توجه به این‌که مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومتی مطرح کردند. یکی از ضرورت‌های همه دستگاه‌ها گفتمان سازی برای اقتصاد مقاومتی است. بر این اساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس وظیفه‌ای که دارد از ابتدای امسال مسئله گفتمان سازی را در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار داده است و از فکر و اندیشه اصحاب نظر در این زمینه استفاده می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: ما اعتقاد داریم اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی تداوم پیدا کند باید در این زمینه فرهنگ سازی انجام شود و این وظیفه تنها بر عهده یک نهاد فرهنگی نیست بلکه تمام مراکز علمی و پژوهشی باید در این زمینه کمک کنند تا گفتمان سازی تحقق پیدا کند.

ارسال نظر: