سفر معاون اول رئیس‌جمهور به ترکیه

کدخبر: 2059962

نماینده وزارت امور خارجه گفت: مشکلات بانکی و حمل و نقل از مشکلات قابل توجه تجارت ایران و ترکیه است که امیدواریم در سفر معوقه معاون اول رئیس جمهور به ترکیه این مشکل با توافق دو طرف برطرف شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: احمد نورانی عصر امروز در کنفرانس تجارت و سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی و ترکیه در اتاق بازرگانی تبریز اظهار داشت: کودتای نافرجام ترکیه و تحریم‌های ضد ایرانی باعث شد دو کشور دوست و دشمن‌های خود را بشناسند.

وی افزود: ایران تنها کشوری در منطقه است که اجازه فعالیت به گروه فتح‌الله گولن را نداده و این در حالی است که کشورهای دیگر و همسایه برخلاف این امر اجازه فعالیت به گولن و احداث پایگاه را داده‌اند.

نماینده وزارت امور خارجه در ادامه به بازار 160 میلیونی ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: توانمندی‌های اقتصادی ترکیه و ایران مکمل یکدیگر بوده و باید از این ظرفیت بر توسعه همکاری‌های اقتصادی استفاده کرد.

این مسؤول اضافه کرد: با اتخاذ تغییرات دولت ترکیه در حوزه اقتصاد، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ترکیه می‌توانند از نیروی کار و انرژی ارزان و مناسب، موقعیت و دسترسی بازار خوب آذربایجان شرقی استفاده کنند.

کاهش حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال‌جاری میلادی

نورانی به حجم مبادلات دو کشور در 7 ماهه میلادی امسال اشاره کرد و گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال‌جاری میلادی از پنج میلیارد دلار بالاتر نرفته، باید علت‌های آن را بررسی کنیم.

نماینده وزارت امور خارجه گفت: ترکیه در حال حاضر روزانه 105 هزار بشکه نفت از ایران می‌خرد، در حالی که قبل از تحریم‌ها این میزان 200 هزار بشکه بود که هنوز میزان خرید نفت ترکیه از ایران به میزان سال‌های تحریم باقی مانده است.

وی تصریح کرد: انتظار داریم ترکیه میزان خرید نفت خود را به قبل از تحریم‌ها برساند.

نورانی متذکر شد: مشکلات بانکی و حمل و نقل از مشکلات قابل توجه تجارت دو کشور است؛ تا سال 2006 مشکلاتی در زمینه حمل و نقل نداشتیم تا دولت ترکیه قانونی مبنی بر مالیات بر سوخت کامیون‌های خارجی در ترکیه اعمال کرد.

نماینده وزارت امور خارجه اظهار امیدواری کرد که در سفر معوقه معاون اول رئیس جمهور به ترکیه این مشکل با توافق دوطرف برطرف شود.

ارسال نظر: