واکنش معاون نعمت‌زاده به نوسانات بازار سرمایه:

کرباسیان: دستکاری شاخص بورس به اعتماد عمومی ضربه می‌زند/ اتفاقی در تولید و صادرات نیفتاده که شاخص بورس صعود کند!

کدخبر: 2060511

معاون وزیر صنعت گفت: دستکاری شاخص بورس به اعتماد عمومی لطمه وارد می کند و بیش از آن، به زیان بازار بورس تمام می شود، کما اینکه زیان بورس در نهایت به زیان اقتصاد منتهی می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین » آرمان نوشت: بازار بورس طی یک ماه گذشته نوسانات پردامنه‌ای را تجربه کرده است. برخی از کارشناسان معتقدند شاخص‌های بورس به طور مصنوعی بالا نگه داشته شده است؛ ادعایی که آن را یکی از فعالان سابق بازار سرمایه به شدت رد می کند. مهدی کرباسیان، کارشناس بورس می‌گوید:«در حال حاضر شاخص‌های بورس واقعی است و دیگر مثل سابق متاثر از هیجانات بی مورد و غیر مرتبط با بازار سرمایه، به شکل حبابی تغییر نمی کند.»

شاخص بورس طی پنج ماهه اول سال جاری نوسانات زیادی را تجربه کرده و اینک در یک حالت رکودی به سر می برد. این رکود چه معنایی دارد؟

در حال حاضر به نظر می رسد شاخص بورس و قیمت ها کم و بیش واقعی شده اند و از این رو دیگر نمی شود ادعا کرد قیمت شاخص های بورس مثل گذشته حبابی هستند. به همین دلیل وقتی موضوع نرخ سود بانک‌ها مطرح می شود و یا مباحث سیاسی حاد شکل می گیرد، بورس دچار هیجان جدی نمی شود. همین عدم هیجانات نشان می دهد که در واقع وضعیت بورس بر مبنای واقعیات ملموس و عینی اقتصاد کشور شکل گرفته و با هر تکانه ای خارج از این بازار و بی ارتباط به این بازار دستخوش نوسانات شدید نمی شود. کسانی هم که به طور جدی در این بازار فعالیت می کنند، با توجه به واقعیات اقتصادی اقدام می کنند و تلاش دارند تا حد امکان از هیجانات بی ارتباط با بورس پرهیز کنند.

با این همه، چرا بازار بورس کشور نمی تواند به طور مداوم، سیر صعودی را طی کند و معمولا با فراز و فرود همراه است؟

تا زمانی که یک تحول اساسی در حوزه اقتصاد اتفاق نیفتد، ورود سرمایه های جدید به این بازار به کندی صورت می گیرد و طبیعی است که در نبود سرمایه های جدید، نمی توان انتظار داشت که شاخص های بورس سیر صعودی و باثباتی را داشته باشند. یکی از تحولات، تحول در نظام بانکی است و تا زمانی که شرایط به گونه ای فراهم نشود که بانک‌ها بتوانند به سهولت نقدینگی مورد نیاز بازار سرمایه را تامین کنند، کمبود نقدینگی در این بازار احساس می شود. مورد دوم به گسترش مبادلات بین‌المللی ایران با اقتصاد جهانی و با سایر کشورها مربوط می شود. در واقع تا زمانی که در این حوزه و در حوزه تامین مالی بازار سرمایه از سوی بانک‌ها، گشایش ملموس و اثرگذاری رخ ندهد، بازار بورس فراز و فرودهایی در این حد را تجربه می کند.

برخی ادعا کرده‌اند شاخص‌های بورس به صورت مصنوعی بالا نگه داشته می‌شود. این مساله چقدر می تواند درست باشد؟

بعید می دانم این مطلب درست باشد، چرا که دولت یازدهم مبنای کار و سیاستگذاری‌های خود را بر شفافیت اقتصادی در همه عرصه‌ها قرار داده است و به همین دلیل بعید است که مسئولان سازمان بورس بخواهند تغییری در شاخص‌ها ایجاد کنند. مضاف بر اینکه اساسا چنین کاری به اعتماد عمومی لطمه وارد می کند و بیش از آن، به زیان بازار بورس تمام می شود، کما اینکه زیان بورس در نهایت به زیان اقتصاد منتهی می‌شود. به همین دلایل اساسا امکان چنین اقدامی از سوی دولت یا سازمان بورس منتفی است.

به نظر می رسد میزان معاملات در بورس وضع مطلوبی ندارد. دلیل رکود فعلی در این بازار را چه می دانید؟

نکته این است که میزان مبادلات در بورس، در واقع تابعی از اقتصاد کشور و به ویژه وضعیت تولید و صادرات است. بنابر این و از آنجایی که تولید و یا صادرات طی چند ماه گذشته تغییر چندان مثبتی نداشته است، نمی توان انتظار داشت که یک دفعه شاخص کلی بورس از میزان کنونی به ۹۰ هزار واحد صعود کند.

با توجه به اینکه معمولا شرکت های بورسی در شهریور گزارشات مالی خود را ارائه می دهند، آیا همین موضوع بر عدم معاملات بورسی تاثیرگذار نیست؟

البته یکی از دلایل می تواند همین موضوع باشد. اما غیر از این، اعتقاد دارم که موارد دیگری هم در رکود فعلی بازار بورس تاثیرگذار هستند. یکی از این عوامل سیاست انقباضی دولت است. عامل دیگر نظارت‌های سفت و سختی است که شورای پول و اعتبار بر میزان نقدینگی موجود در سیستم اقتصادی کشور دارد. مهم‌تر از همه به نظر می رسد که معوقات بانکی بر این وضعیت اثر گذاشته باشند، چرا که این معوقات باعث شده تا نظام بانکی از یک سو نتواند نقدینگی لازم برای فعالان اقتصادی در این بازار را فراهم کند و از سوی دیگر حتی در ارائه تسهیلات با احتیاط عمل می کند. در واقع شاید بتوان گفت که مجموع این عوامل موجب شده تا وضعیت کنونی بازار سرمایه با رکود در معاملات مواجه شود. با این همه، معتقدم که در نیمه دوم سال وضعیت بورس بسیار بهتر خواهد شد.

ارسال نظر: