بررسی طرح دریافت غرامت ۱۱ سپتامبر از عربستان در مجلس آمریکا/ کاخ سفید: وتو می‌کنیم

کدخبر: 2060953

مجلس نمایندگان آمریکا در حالی طی روزهای آینده طرح دریافت غرامت خانواده های قربانی حملات ۱۱ سپتامبر از عربستان را بررسی می کند که کاخ سفید بشدت با آن مخالفت کرده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، خبرگزاری بلومبرگ نوشت: مجلس نمایندگان آمریکا در حالی طی روزهای آینده طرح دریافت غرامت خانواده های قربانی حملات 11 سپتامبر از عربستان را بررسی می کند که کاخ سفید بشدت با آن مخالفت کرده است.

با آنکه عربستان سعودی به تندی با این طرح مخالفت و کاخ سفید نیز آن را رد کرده است، اما مقام های آگاه در مجلس نمایندگان آمریکا می گویند طرح یادشده تا پیش از پانزدهمین سالگرد حملات 11 سپتامبر (21 شهریور) در مجلس به رای گذاشته خواهد شد.

طرح یادشده در ماه مه (اردیبهشت) در مجلس سنا با اتفاق آرا تصویب شده بود و اگر در مجلس نمایندگان نیز رای بیاورد، برای امضا به کاخ سفید ارسال خواهد شد.

کاخ سفید پیشتر با این طرح مخالفت کرده و گفته بود رئیس جمهوری ممکن است آن را وتو کند. وتوی رئیس جمهوری با رای دو سوم از نمایندگان کنگره شکسته می شود و کارشناسان می گویند با توجه به پشتیبانی هر دو حزب اصلی آمریکا از این طرح، احتمال شکسته شدن وتوی باراک اوباما وجود دارد.

خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر از کنگره آمریکا خواسته بودند که زمینه را برای تنظیم دادخواست علیه عربستان سعودی فراهم کند.

طرح کنگره، امکان دادخواست افراد حقیقی را از افراد حقوقی خارجی و کشورهایی که در خاک عربستان مرتکب عملیات تروریستی شده باشند، ایجاد می کند.

عربستان تهدید کرده است اگر آمریکا این قانون را تصویب کند، ریاض اوراق قرضه دولت آمریکا و دیگر سرمایه های آمریکایی را که در اختیار دارد، به حراج خواهد گذاشت.

از 19 هواپیماربای حادثه 11 سپتامبر، 15 نفر تبعه عربستان سعودی بودند. اسنادی که بتازگی از حالت محرمانه خارج و در آمریکا منتشر شده است، نشان می دهد بسیاری از این هواپیماربایان به صورت غیرمستقیم با مقام های سیاسی دولت عربستان در ارتباط بوده اند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: