متکی در مراسم سالگرد گرامیداشت شهدای منا:

حادثه منا بی‌کفایتی آل سعود و حساب شده بود

کدخبر: 2062143

معاون بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب با تاکید بر اینکه این حادثه ناکارآمدی و بی‌کفایتی مدیریت حج از سوی آل‌سعود را نشان داد تصریح کرد: حادثه منا حساب شده شکل گرفت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: مراسم اولین سالگرد گرامیداشت شهدای منا، با حضور خانواده شهید رکن‌آبادی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، در حسینیه هنر عصر امروز (سه شنبه 23 شهریور) برگزار شد.

در این مراسم منوچهر متکی معاون بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب گفت: آنچه در سال گذشته اتفاق افتاد، نه در غالب یک حادثه، بلکه در روند پروسه‌ای بود که با هدف تغییر صحنه حج و انحراف آن از محتوا شکل گرفت.

وی با تاکید بر این که این حادثه ناکارآمدی و بی‌کفایتی مدیریت حج از سوی آل‌سعود را نشان داد، تصریح کرد: حادثه منا حساب شده شکل گرفت.

وزیر اسبق امور خارجه در همین راستا ادامه داد: تداوم حج در آهنگ ابراهیمی، جهت‌گیری تحول آفرین حج با فرمایشات امام(ره) و افشاگری و هدایت‌گری امام خامنه‌ای چیزی نبود که غرب و آل سعود با آن کنار بیایند.

متکی اظهار کرد: در همه سالهای برگزاری حج مسئولان ما با مانع‌تراشی‌ها و مشکلات عدیده‌ای روبرو بودند اما به هر طریقی که بود حج مدیریت می‌شد و محور‌های اساسی مد نظر جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌شد.

وی با بیان این که یکی از راه‌کارها در برخورد اجتماعی تغییر صورت مسئله است، گفت: حادثه آفرینی در متن یک موضوع است که شیوه‌ای شناخته شده است. آنچه در سال 66 و در طول سالهای اخیر و به خصوص در حادثه منا اتفاق افتاد، نمایش بی‌کفایتی آل‌سعود بود که عکس‌العملی به ظاهر خونسردانه اما به واقع حساب شده رهبران آل‌سعود بود.

معاون بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب با تاکید بر این که آل‌سعود سعی داشت اذهان عمومی را از اصل محتوای حج که برائت از مشرکین و برائت از کسانی که خود را خادم حرمین‌شریفین می‌داند دور کند گفت: در 2 سال اخیر برخوردهای اتمام حجت‌گونه‌های مقامات سعودی نشاندهنده این بود که آنها می‌خواهند مسیر حج را به مسیری بی‌بازگشت تبدیل کنند.

متکی با اشاره به شهادت غضنفر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان افزود: پزشکی قانونی باید گزارشی دقیقی از علت شهادت رکن‌آبادی تهیه می‌کرد تا ابعاد این جنایت مشخص می‌شد.

وی با بیان این که شهید رکن‌آبادی زمانی که به بیمارستان منتقل می‌شده به هوش بوده است، تصریح کرد: پس از شهادت مدت طولانی زمان صرف شده تا پیکر وی شناسایی شود، در حالی که رکن‌آبادی چهره‌ای شناخته شده برای سعودی‌ها که او را از لبنان و سوریه می‌شناختند بود.

وزیر اسبق امور خارجه ادامه داد: مجموعه شواهد، عمدی بودن شهادت شهید رکن‌آبادی را به راحتی به ذهن متواتر می‌کند.

متکی با اشاره به اقدامات عربستان سعودی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ضد جمهوری اسلامی ایران گفت: خاندان آل‌سعود نگران صدور انقلاب اسلامی ایران به سایر نقاط جهان است که به طور نمونه 400 رسانه در آفریقا با هزینه‌های میلیاردی ایجاد کرده تا مانع نفوذ انقلاب ایران به سایر کشورها شود.

وی با بیان این که امروز عربستان سعودی در وادی سر در گمی و به هم ریختگی به دنبال تعریف هویتی برای خودش است گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی عربستان سعی داشت یک هویت مبتنی بر قداست حرمین‌ شریفین و رهبری تبلیغات اسلام را به دور از جنبه‌های سیاسی عهده‌دار شود که در همین راستا با ساخت مسجد و اعزام ائمه جمعه در دل اروپا سعی داشت به غربی‌ها تفهیم کند که اسلام سعودی بی‌خطر است.

معاون بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی عربستان آرام آرام با واقعیت جدیدی به نام قدرت سربازگیری بالای جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.

متکی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی عربستان تاکتیکی که به کار برد این بود که به غربی‌ها اعلام کرد که اسلام امام خمینی تند رو است و آنها اعتدالی هستند.

وی با بیان این که پس از حادثه 11 سپتامبر یک موج مسلمان آزاری به ویژه در انگلیس آغاز شد، گفت: اما کمتر از یک سال پس از حادثه 11 سپتامبر تیراژ قرآنها و معارف اسلامی در غرب 10 برابر شد.

وزیر اسبق امور خارجه با تاکید بر این که از 15 سال پیش عربستان دریافته که نمایندگی اسلام اعتدالی دیگر کارساز نیست تصریح کرد: بر همین اساس آنها وارد فاز خشونت و ترسیم یک هویت جدید از خود در جهان اسلام شدند که تجربه‌اش طالبان و امروز داعش است.

ارسال نظر: